آنچه انکار ناپذیر است، این است که سیاست های دولت بایدن عواقب واقعی برای افراد خارج از مرزهای آمریکا دارد و مطمئناً به برخی از آسیب پذیرترین افراد جهان ضربه می زند.

 

به گزارش جماران، وب سایت وکس آلمان در گزارشی نوشت: سخنرانی اخیر «جو بایدن» برای ملت آمریکا فقط اعلام یک پیروزی برای موفقیت های 100 روز اول کارش نبود: این اعلامیه ای بود که بالاترین آرزوی دولت بایدن احیای آمریکا از سیاست هایی است که سلف او داشته است.  اما آیا به راستی این چنین است؟

بایدن دستاوردهایی مانند برنامه نجات آمریکا وجود داشته است. اما در زمینه های اصلی سیاست گذاری، حتی در مواردی که رویکرد ترامپ به شدت به چهره آمریکا آسیب رساند، به نظر می رسد دولت بایدن به ادامه سیاست های قبلی خود راضی بوده است. به ویژه در مورد مهاجرت و واکنش جهانی به کووید 19، به نظر می رسد بایدن نمی تواند یا نمی خواهد از جهان بینی دونالد ترامپ عبور کند، و به شعار «اول آمریکا»ی ترامپ خانه ای در کاخ سفید داده است.

در اواسط ماه آوریل دولت بایدن اعلام کرد که سقف 15،000 نفری دولت ترامپ در مورد پذیرش پناهندگان را حفظ خواهد کرد - وعده ای در مورد مبارزات انتخاباتی خود، آن را یکی از مضرترین سیاست های ترامپ دانسته بود.

به گفته نیویورک تایمز، «آنتونی بلینکن»  وزیر خارجه در تاریخ 3 مارس در دفتر بیضی شکل، خواستار بالا بردن سقف پناهندگی شده بود. نحوه پاسخ رئیس جمهور به این شرح است:

بایدن که قبلاً تحت فشار شدید سیاسی به دلیل موج کودکان مهاجر در مرز با مکزیک بود، تحت تأثیر قرار نگرفت. نگرش رئیس جمهور در طول جلسه، طبق گفته شخصی که بعداً مکالمه با او توصیف شد، اساساً این بود: چرا من را با این مسئله اذیت می کنید؟

پس از واکنش شدید دموکرات های کنگره و صاحب نظران لیبرال، دولت خود را تغییر داد و گفت که برنامه افزایش را با تعداد نامشخص تا 15 ماه مه اعلام خواهد کرد.

داستان توزیع جهانی واکسن کرونا هم مشابه موضوع مهاجرت است.

هفته ها پس از اینکه مشخص شد آمریکا واکسن کافی برای تأمین نیاز داخلی دارد، دولت بایدن از صادرات بیش از حد آن به کشورهای فقیر خودداری کرد. این شامل انبارهای واکسن آکسفورد/ آسترازنکا است که هنوز برای استفاده در ایالات متحده تأیید نشده است.

این سیاست در اواخر آوریل و  پس از یک تماس تلفنی مستقیم بین بایدن و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و تأکید بر وضعیت ناامیدکننده کشورش تغییر یافت، اما گزارش ها نشان می دهد کاخ سفید مستقیماً صادرات واکسن را مسدود کرده است:

و موضوعات دیگری نیز وجود دارد که بایدن آهنگ های «اول آمریکا» را ادامه داده است. به گفته «کاترین تای» نماینده تجارت ایالات متحده، دولت وی قصد دارد تعرفه های ترامپ بر چین را به طور نامحدود حفظ کند.

به طور حتم، برای خروج از برخی تلاش های انزواگرایانه ترامپ - به ویژه در مورد عضویت آمریکا در سازمان ها و توافق نامه های بین المللی، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. اما منصفانه است که بگوییم دولت بایدن در مسیر خروج از سیاست «آمریکا اول»، دورتر از آنچه بسیاری از دموکرات ها دوست دارند، پیش می رود.

عملکرد بسیار ضعیف بایدن در زمینه کمک به کشورهای خارجی 

دفاع دولت در مورد برخی از این موارد این است که ترامپ آنها را مجبور به انجام این کار کرده است.

جن پساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید طی یک جلسه توجیهی گفت، مأموران شرکت در امور پناهندگان می دانند که «برنامه پذیرش پناهندگان نابود شده ای که ما به ارث برده ایم» باعث می شود ورود واقعی افراد به داخل کشور دشوار باشد. تای در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال گفت که «حذف تعرفه ها» بدون ایجاد اختلال اقتصادی غیرممکن است. باید زمان وجود داشته باشد تا تغییرات «به گونه ای ابلاغ شود تا بازیگران در اقتصاد بتوانند تعدیلاتی انجام دهند.»

اینها ادعاهای قابل بحث است. گزارش نیویورک تایمز حاکی از آن است که بی علاقگی بایدن، حتی مستقل از ظرفیت اداری، مانع بزرگی برای بالا بردن سقف پناهندگی بود. اما با این وجود، حقایقی در مورد آنها وجود دارد. دولت ترامپ موانع بوروکراتیک و سیاسی را ایجاد کرد و مانع از این شد که بایدن از لغو سیاست های در برخی مسائل خارجی از جمله عادی سازی روابط با کوبا جلوگیری کند.

و در چندین منطقه که محدودیتی وجود نداشت، بایدن به سمت انترناسیونالیستی تر حرکت کرده است. وی مجدداً به سازمان بهداشت جهانی پیوست، «تحریم مسلمانان» را از بین برد و دوباره وارد توافق نامه آب و هوایی پاریس شد.

اما اینها تنها تعداد انگشت شماری از سیاست های ترامپ با انتقادات گسترده است. در مورد بزرگترین چالشی که جامعه جهانی با آن روبرو است - بیماری همه گیر کووید 19 تلاش های بین المللی دولت بایدن به طور ناامیدکننده ای کند است.

کشورهای جنوب جهان از نظر واکسن بسیار ضعیف هستند - و تلاش های فعلی برای به دست آوردن آنها، مانند صندوق خرید کواکس، برای جبران سریع شکاف کافی نیست. دولت بایدن برای مقابله با این مشکل کند عمل کرده است.

بحران کنونی هند یکی از کم کاری های بایدن را مشهود می کند. تاکنون، کارشناسان بهداشت عمومی می گویند ایالات متحده عمدتا در این کشور غایب بوده است.

تعهد 4 میلیارد دلاری آن به کواکس یک حرکت خوب است اما در حد وظیفه نیست و دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد واکسن دیگر از انبارهای آمریکایی به بازار عرضه می شود. روز جمعه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که «رئیس جمهور مصمم به ارسال دوزهای اضافی نیست».

«گرگ گونسالوس» متخصص اپیدمیولوژیک در دانشگاه ییل می گوید: «او از هرگونه تعهد در زمینه واکسیناسیون جهانی اجتناب کرده است. این گیج کننده است.»

به همین ترتیب در مورد مهاجرت، قانونی وجود ندارد که بایدن را مجبور به استفاده از عنوان 42 برای اخراج پناهجویان کند. 

با این حال، ادعای بهداشت عمومی در مورد این سیاست ضعیف تر از دولت است. غربالگری متوسط ​​پناهجویان میزان مثبت اندکی را در مورد ابتلا به کرونا نشان می دهد. ایجاد یک رژیم آزمایش گسترده تر که افراد مبتلا به کووید را شناسایی کند احتمالاً برای مهار خطر کافی است و مطمئناً انسانی تر از اعزام مهاجران به مکزیک است.

و در زمینه تجارت، بایدن داوطلبانه سیاست های اصلی حمایت از ترامپ از جمله تعرفه واردات فلزات و تلاش برای تضعیف روند استیناف سازمان تجارت جهانی را تمدید کرده است. وی حتی با امضای دستورالعمل تشدید قوانین «خرید آمریکایی» برای دولت فدرال و پیشنهاد مشوق های مالیاتی برای شهروندان عادی برای خرید اتومبیل های برقی ساخت آمریکا به برخی از آنها افزوده است.

«دن درزنر» استاد دانشگاه «تافتس» که در مورد تجارت بین المللی تحقیق می کند، در مورد سیاست های بایدن می گوید: «این کاملاً سیاست «اول آمریکا» است. من فکر نمی کنم آنها فی نفسه محافظه کارتر از ترامپ باشند. حتی کمتر هم نیستند.»

و آنچه انکار ناپذیر است این است که انتخاب های این دولت عواقب واقعی برای افراد خارج از مرزهای آمریکا دارد. نزدیک شدن به خط «اول آمریکا» ممکن است سیاست داخلی خوبی باشد یا نباشد، اما تقریباً مطمئناً به برخی از آسیب پذیرترین افراد جهان آسیب می رساند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.