32 روز می گذرد و معاون رئیس جمهور آمریکا هنوز از برگزاری کنفرانس خبری در مورد بحران مهاجرت در مرز که بایدن او را مسئول رسیدگی به آن کرده، می گریزد.

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه فاکس نیوز، کامالا هریس اخیراً بخاطر عدم پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در مورد بحران در مرز آمریکا و مکزیک، مورد انتقاد قرار گرفته است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با سپردن ماموریت رسیدگی به شرایط دشوار مهاجران در مرزهای جنوبی امریکا و جلوگیری از افزایش شمار پناهجویان از مرزهای مکزیک وظیفه سنگینی را بر دوش معاون خود، کامالا هریس قرار داده است. هریس همانطور که بایدن نیز در حکم خود قید کرده، باید به دنبال راه حلی برای این «کار دشوار» باشد تا بتواند مهاجرت از آمریکای مرکزی به آمریکا را مدیریت کند.

اما شنبه سی و دومین روزی بود که معاون رئیس جمهور در یک کنفرانس خبری در مورد نقشش به عنوان شخص  منصوب شده از سوی رئیس جمهور بایدن برای رسیدگی به این بحران ظاهر نشد.

اما پس از سفرش به «نیوهمپشایر» در پایان هفته کاری، هریس به دلیل اینکه به هیچ سوالی از سوی رسانه ها درباره هز موضوعی پاسخ نداده بود، مورد انتقاد قرار گرفت.

«مایکل گراهام» منتقد در مجله «ان اچ» نوشت: حضور هریس در چندین ایستگاه در ایالت نیوهمپشایر «کاملاً کنترل شده» صورت گرفت. «بدون پرسش مطبوعاتی، و حتی یک عبارت به یاد ماندنی یا ایده الهام بخش.»

در حالی که هریس بیشتر به منظور ترویج «طرح مشاغل آمریکایی» بایدن برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها از ایالت بازدید می کرد، جمهوری خواهان همچنان تلاش کردند تا توجه او را به بحران مهاجران در بیش از 2000 مایل به جنوب معطوف کنند.

چهره های جمهوری خواه که روز جمعه در توییتر اظهار نظر کردند شامل «مارک میدوز» رئیس دفتر سابق کاخ سفید  و رئیس «رونا مک دانیل» رهبر جمهوری خواهان بود.

میدوز نوشت: «کامالا هریس می گوید ما باید «علت اصلی» افزایش مهاجرت غیرقانونی را برطرف کنیم - اما ظاهرا فراموش می کنیم که مهاجران می آیند زیرا جو بایدن آنها را دعوت کرده است.»

مک دانیل نوشت: «از زمان انتخاب هریس به عنوان مدیر بحران مرزی 30 روز می گذرد. همانطور که هریس به دلیل عدم بازدید از مرز مورد تمسخر قرار می گیرد: 172،331 نفر در ماه مارس توسط اداره گمرک و مرزبانی آمریکا در مرز مکزیک و آمریکا متوقف شده اند؛ بیشترین شمار کودکان که سابقه نداشته است. 1000 مهاجر هر روز به ایالات متحده فرار می کنند.»

نیویورک پست گزارش داد، در حالی که معاون رئیس جمهور برای بازدید از منطقه مرزی وقت نگذاشته است، نسخه هایی از کتاب کودکان 2019 وی تحت عنوان «ابرقهرمان ها همه جا هستند» در میان جوانان مهاجر در یک پناهگاه در «لانگ بیچ» کالیفرنیا توزیع می شود.

معاون رئیس جمهور پس از حضور در برنامه صبح یکشنبه شبکه سی ان ان، حداقل دو رویداد مربوط به مرز را برای هفته آینده در دست اجرا دارد: یک گفت و گوی مجازی با رئیس جمهور گواتمالا در روز دوشنبه و یک میزگرد مجازی با گروه های جامعه گواتمالا در روز سه شنبه.

اما هنوز برنامه ای برای برگزاری نشست خبری معاون رئیس جمهور درباره وظایف مرزی اش اعلام نشده است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن و دموکرات‌ ها تعداد مهاجران از آمریکای مرکزی به آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ماه فوریه، حدود صد هزار نفر در مرز مکزیک و آمریکا بازداشت شدند. این بدان معنی است که شمار مهاجران به زمان اوج مهاجرت از این مناطق در بهار 2019 نزدیک می‌ شود. پس از شیوع کرونا، مهاجرت از مرزهای مکزیک تقریبا به صفر رسیده بود و در آوریل 2020 فقط کمی بیش از 16 هزار نفر از طریق این مرزها راهی آمریکا شده بودند.

با وجود تلاش ماموران مرزی و هشدار «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی که خود یک آمریکایی مهاجر‌تبار است، در باره بسته بودن مرزها هنوز هم تعداد افرادی که در چند هفته گذشته سعی کرده‌ اند از مرزها عبور کنند به طرز چشمگیری افزایش یافته است. گفته می‌ شود یکی از دلایل این امر این است که قاچاقچیان مشتری‌ های بالقوه خود را فریب می‌ دهند و می‌ گویند که مرزها برای بزرگسالان بازگشایی شده است.

بیش از 70 درصد مهاجرانی که در ماه فوریه دستگیر شدند، بزرگسالان مجرد بوده‌ اند. امید به سیاست مهاجرت ملایم تر در زمان رئیس جمهوری بایدن نیز از جمله عواملی است که موجب افزایش شمار مهاجران شده است.

اغلب این مهاجران کسانی هستند که به دلیل بلایای طبیعی، وضعیت اقتصادی سخت محل زندگی خود، فقر و بیکاری و وضعیت بد امنیتی از کشورهای مبدا مانند هندوراس، السالوادور و یا گواتمالا راهی مرزهای آمریکا با مکزیک می‌ شوند.

امکان ورود کودکان بی‌ سرپرست

بایدن سیاست سختگیرانه مهاجرت سلف خود، دونالد ترامپ را اندکی کاهش داده است. در حالی که بزرگسالان و خانواده‌ های مهاجر دستگیر شده در مرز همچنان به مکزیک بازگردانده می‌ شوند، افراد زیر سن قانونی بدون سرپرست اجازه ورود به آمریکا را دارند. در نتیجه در چند هفته گذشته شمار این کودکان مهاجر به شدت افزایش یافته است. با توجه به شیوع کرونا هنوز هم میزان مهاجرت این گونه خردسالان بسیار کمتر از سال 2019 است. در آن زمان 76 هزار کودک و نوجوان تلاش کرده بودند که به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند.

وضعیت اردوگاه‌ ها

محل‌ های اسکان پناهجویان واقع در مرزهای جنوبی آمریکا مملو از جمعیت است و شرایط گاهی اوقات بسیار دشوار. محدودیت‌ های ناشی از ویروس کرونا سرعت انتقال خردسالان بدون سرپرست را به مراکز حضانت و نگهداری کودکان در آمریکا کاهش می‌ دهد. در برخی از مواقع آنها بیش از 72 ساعت را باید در مراکز رسیدگی در مرزها بگذرانند. به دلیل تعداد زیاد افراد بازداشت شده در این اماکن، اقدامات ایمنی برای جلوگیری از شیوع کرونا، مانند رعایت فاصله کافی، به سختی قابل مشاهده است.

بهانه‌ ای برای جمهوری خواهان

موضوع مهاجرت و افزایش مهاجران در مرزهای مکزیک برای جمهوری خواهان این امکان را فراهم آورده که از صحبت در باره سیاست کارزار واکسیناسیون کرونا و بسته‌ های کمک‌ های کرونایی که برای آنها خوشایند نیست، خودداری کنند و موضوع مهاجرت را بزرگ کنند. آنها بایدن را متهم می‌ کنند که مسئول ترغیب مهاجران و افزایش شمار این افراد است. هفته‌ ها است که آنها در باره ناکامی رئیس جمهور جدید بر طبل می‌ کوبند و  از مردم می‌ خواهند که وضعیت فعلی را با دوران دونالد ترامپ‌، سلف بایدن، مقایسه کنند.

ترامپ در اولین مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 با انتشار اعلامیه‌ ای نژادپرستانه علیه مهاجران از مکزیک امتیاز کسب کرد و از جمله، ساخت دیواری برای جلوگیری از مهاجرت بیشتر را اعلام کرد. ترامپ در آن زمان تاکید کرد که مکزیک هزینه‌ های ساخت این دیوار را باید پرداخت کند. در پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ بخش‌ هایی از یک حصار محافظ در مرزهای مکزیک ساخته شد اما یک دیوار کامل نیست. هزینه این حصار از بودجه دفاعی آمریکا تامین شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.