پیشنهاد افزایش 1.7 درصدی هزینه‌ های نظامی آمریکا توسط دولت بایدن برای سال 2022 صدای بسیاری را درآورده است.

 

به گزارش جماران به نقل از وب سایت باجت نیوز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در بودجه سال 2022 میلادی 753 میلیارد دلار بودجه برای بخش نظامی و دفاعی درخواست کرده، 1.6 درصد افزایش نسبت به سال 2021 که شامل 715 میلیارد دلار برای وزارت دفاع (پنتاگون) است.

در این طرح، اعتبارات مالی برای جنگ‌ های کنونی آمریکا بخشی از بودجه کلی است و اعتبار مالی جداگانه ‌ای برای جنگ در نظر گرفته نشده است.

طرح بودجه بایدن همچنین اعتبار عملیات‌ های غیرمترقبه خارجی را حذف کرده است؛ وجوهی که از سوی وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا برای مدیریت درگیری‌ هایی با هزینه‌ های نامشخص اداره می‌ شود.

این درخواست که به بهانه تقویت قدرت بازدارندگی واشنگتن در برابر روسیه و چین صورت می گیرد، حدود 50 میلیارد دلار بیشتر از بودجه نظامی آمریکا در سال جاری میلادی است با انتقاد هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مواجه شده است.

دموکرات ‌ها استدلال می ‌کنند که این مبلغ هنگفتی برای پنتاگون است و جمهوری‌ خواهان میزان آن را برای حمایت از نیازهای دفاعی آمریکا به ویژه علیه «دشمنانی" مانند چین ناکافی می ‌دانند.

به گفته منتقدان، اگر بودجه نظامی آمریکا بیش از بودجه ‌ای باشد که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصویب شده بود، بازسازی آمریکا با مشکل جدید مواجه خواهد شد.

سناتور «مارکو روبیو و میچ مک کانل» از چهره ‌های سرشناس جمهوری خواهان در سنا و «برنی سندرز» چهره مطرح دموکرات‌ ها در سنا از منتقدان اصلی این بودجه نظامی هستند.

5 سناتور سرشناس جمهوری ‌خواه از جمله روبیو و مک ‌کانل استدلال کردند که افزایش 1.6 درصدی اعتبارات پنتاگون صرفا بابت تورم است. این سناتورهای جمهوری‌ خواه آمریکا گفتند: پیشنهاد بودجه رئیس جمهور، اعتبارات دفاعی را کاهش داده و پیام وحشتناکی به متحدان و شرکایمان و همچنین دشمنانمان در چین و روسیه ارسال می ‌کند. کاهش بودجه نظامی آمریکا به تضعیف مذاکرات دموکرات ‌های آمریکا با چین منجر می ‌شود و تمایل این دولت به رویارویی با حزب کمونیست چین را زیر سوال می ‌برد.

سندر هم گفت: در زمانی که بودجه نظامی آمریکا بیشتر از بودجه مجموع 12 کشور دیگر است، وقت آن است که نگاه جدی به هزینه‌ های سنگین، هدر رفت و کلاهبرداری ‌های مالی که همین الان در وزارت دفاع آمریکا وجود دارد بیندازیم.

سخنان سندرز که رئیس کمیته بودجه و یکی از رهبران مترقی حزب دموکرات است در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

برنی سندرز در کنار تعدادی دیگر به مخالفت با افزایش 1.7 درصدی بودجه نظامی امریکا پیوسته است.

«رو کانا» از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از بایدن خواسته تا به بودجه‌ های نظامی آمریکا به زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» بازگردد.

او گفت: ما باید تغییرات اساسی در چگونکی پرداختن به مسائل امنیت ملی و سرمایه گذاری در زمینه اقدامات آب و هوایی و پاسخ به همه گیری ویروس کرونا ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: اینها موضوعاتی است که امنیت مردم آمریکا را بیشتر تامین می‌ کند تا هزینه ‌های میلیاردی بر روی تسلیحات کشنده.

«مارک پوکان» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم استدلال کرد که افزایش سطح هزینه ‌های پنتاگون یک افزایش غیرقابل قبول است.

او گفت: اگر بودجه پنتاگون بیش از دوره دونالد ترامپ باشد، ما نمی‌ توانیم به خوبی از عهده ترمیم کشورمان برآییم.

در همین حال، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن اظهار نظر در خصوص برنامه پیشنهادی جو بایدن برای افزایش بودجه نظامی آمریکا گفت: وخامت روابط بین مسکو و واشنگتن 715 میلیارد دلار هزینه مضاعف روی دست شهروندان آمریکایی خواهد گذاشت.

زاخارووا در صفحه فیس بوک خود نوشت: کاخ سفید هزینه «روسیه هراسی و چین هراسی» را اعلام کرده است. قطع کردن روابط با روسیه و چین برای مالیات دهندگان آمریکایی هزینه مضاعف 715 میلیارد دلاری در پی خواهد داشت و این در حالی است که بدهی دولت آمریکا در سپتامبر 2020 به 26.9 تریلیون دلار افزایش پیدا کرد.

این وضعیت در حالی است که در روز‌های اخیر تحولات اوکراین موجب شده تا آمریکا تصمیم به اعزام ناو‌های خود به دریای سیاه بگیرد.

از سوی دیگر در دریای چین نیز آمریکا در حال تشدید تنش ‌های موجود در این منطقه است.

افزایش بودجه نظامی آمریکا درحالی است که سندرز اخیرا در پیامی توئیتری به کاهش سن «امید به زندگی» در میان شهروندان کم در آمد آمریکایی پرداخت.

وی در این پیام توئیتری نوشت: «در حال حاضر امید به زندگی در میان آمریکایی ‌های کم‌ درآمد 15 سال کمتر از ثروتمندان است. فقر در ثروتمندترین کشور تاریخ جهان (آمریکا) معادل محکوم به مرگ بودن است».

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار 769.4 میلیارد دلار اعتبار برای امور غیردفاعی شده است که در صورت تایید از سوی کنگره، شاهد یک افزایش 15.9 درصدی برای حوزه ‌های غیر دفاعی نظیر آموزش، مسکن و تغییرات آب و هوایی نسبت به سال مالی 2021 خواهد بود.

برخلاف بودجه نظامی، سندر و دیگر نمایندگان از افزایش 16 درصدی بودجه غیرنظامی آمریکا با تمرکز بر آموزش و بهداشت استقبال کرده‌ اند.

در طرح بودجه، 36.5 میلیارد دلار برای سرمایه‌ گذاری - 20 میلیارد دلار افزایش نسبت به سال مالی 2021 - برای تامین بودجه مدارس در مناطق فقیرنشین در نظر گرفته شد. همچنین 6.5 میلیارد دلار اعتبار برای ایجاد یک برنامه درمانی با تمرکز بر تحقیقات سرطان و 10.7 میلیارد دلار - افزایش 3.9 میلیارد دلاری از بودجه پیشین - برای کمک به مقابله با مواد افیونی پیشنهاد شده است.

همچنین 2.1 میلیارد دلار دیگر برای مبارزه با خشونت مرتبط با سلاح و یک میلیارد دلار برای مقابله با خشونت جنسیتی درخواست شده است.

بودجه سال مالی جدید آمریکا همچنین شامل افزایش 14 میلیارد دلاری اعتبار دولت فدرال برای مقابله با تغییرات اقلیمی و 30.4 میلیارد دلار برای کمک به تامین مسکن 200 هزار خانوار می‌ شود که تمرکز روی بی‌ خانمان‌ ها و افراد فراری از خشونت خانگی است.

در همین حال «جنت یلن» وزیر خزانه ‌داری آمریکا در بیانیه ‌ای گفت: «درخواست اعتبار رئیس جمهور کارها را منصفانه‌ تر می‌ کند. این طرح، بودجه‌ را به جوامعی تزریق می ‌کند که به سختی به آنها اعتبار می‌ رسد. این امر پرداخت مالیات را برای میلیون ‌ها آمریکایی، فرآیندی یکپارچه ‌تر خواهد کرد و این اطمینان حاصل می ‌شود که شرکت‌ ها در واقع بدهی‌ های خود را پرداخت می ‌کنند.

وزارت خزانه ‌داری آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که بودجه درخواستی بایدن میزان 13.2 میلیارد دلار برای «خدمات درآمد داخلی» در نظر گرفته است که نسبت به بودجه قبلی 10.4 درصد افزایش نشان می‌ دهد. خدمات درآمد داخلی، سازمان دولتی و اداره زیرمجموعه وزارت خزانه ‌داری آمریکا است که وظیفه خدمات درآمد حکومت فدرال آمریکا را بر عهده دارد.

بودجه ها به طور سنتی در ماه فوریه منتشر می شوند، اما تأخیر در اولین درخواست بودجه دولت جدید امری متداول است. بیشتر برنامه ریزی برای بودجه در سال قبل انجام می گیرد و یک تیم جدید فقط بدون یک جدول زمانی طولانی می تواند تغییرات زیادی انجام دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.