گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دانایی فر: ایران از تمایل سعودی ها برای برقراری ارتباط میان دو کشور استقبال می کند/ مذاکرات وین منجر به تغییرات محسوسی در غرب آسیا می شود

دانایی فر تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه ایران از تمایل سعودی ها برای برقراری ارتباط میان دوکشور استقبال می کند، به جماران گفت: اینکه سعودی ها بتوانند به این روند ادامه دهند، محل تردید است.

پایگاه خبری جماران: مذاکرات میان ایران و عربستان در روزهای اخیر به صدر اخبار رسانه ها بازگشته است، به ویژه وقتی که خبرهای دیگری مبنی بر تلاش اماراتی ها برای بهبود روابط با ایران نیز در رسانه ها منتشر شد. 

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: یک سال و نیم پیش ملاقاتی با یکی از مسئولین بلندپایه عراق داشتم که او می گفت در دیداری که با محمدبن سلمان داشته، زمانی که موضوع ایران مطرح شده، ولیعهد سعودی به او گفته است حتی اگر آنها بخواهند با ایران رابطه برقرار کنند، نمی توانند. زیرا آمریکایی ها مخالف چنین ارتباطی هستند.

حسن دانایی فر در گفت و گو با جماران گفت: همگرایی بین کشورهای منطقه ای یک واقعیت و در عین حال یک ضرورت است. در باره روابط میان ایران و سعودی، مقامات کشورمان همیشه علاقه مند بوده اند که رابطه خوبی با کشورهای همسایه و به ویژه سعودی داشته باشند.

وی افزود: به نظر می رسد که سعودی ها از گذشته برای برقراری رابطه با ایران دو مشکل داشتند. یکی مشکل داخلی و دیگری بیرونی. راجع به مشکل بیرونی عربستان می توان به دوره ترامپ اشاره کرد که یکی از مولفه های اصلی اش در فشارحداکثری موضوع روابط بین المللی و روابط کشورهای پیرامون با ایران بود. از این رو، ترامپ فشاری را به سعودی ها وارد می کرد تا حتی اگر آنها می خواستند به پیشنهادهای ایران نظیر طرح همکاری هرمز یا آمادگی وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به عربستان پاسخ مثبت دهند، قادر نباشند.

مانع بیرونی سعودی ها برداشته شده است

دانایی فر ادامه داد: یک سال و نیم پیش ملاقاتی با یکی از مسئولین بلندپایه عراق داشتم که او می گفت در دیداری که با محمدبن سلمان داشته، زمانی که موضوع ایران مطرح شده، ولیعهد سعودی به او گفته است حتی اگر آنها بخواهند با ایران رابطه برقرار کنند، نمی توانند. زیرا آمریکایی ها مخالف چنین ارتباطی هستند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: به نظر می رسد اکنون که در دوره پساترامپ به سر می بریم، مانع بیرونی از جلو راه سعودی ها برداشته شده است. در بین سعودی ها دو دیدگاه حاکم بوده و هست. یکی اینکه ایران یک کشور اثرگذار در منطقه است و ما باید با آن ارتباط داشته باشیم ولو اینکه این ارتباط در سطوح بالایی نباشد. اما دیدگاه دیگری هم وجود دارد که جو غالب را در دست دارند بر این مبنا که آنها در خصوص برقراری رابطه با ایران چیزی به دست نمی آورند. ضمن اینکه چنین ارتباطی به نفع ایران است. در واقع این طیف معتقد است که عربستان با برقراری رابطه با ایران به فعالیت های این کشور در منطقه رسمیت می بخشد.

ایران از تمایل سعودی ها برای برقراری ارتباط میان دوکشور استقبال می کند

وی بیان کرد: این دو دیدگاه در بین سعودی ها وجود داشته و باهم در تعارض بوده است. اما واقعیت های موجود ازجمله ناتوانی و شکست سعودی ها در یمن و شرایط پسا ترامپ و وضعیتی که به وجود آمده، آنها را به این نتیجه رسانده که با همسایه قدرتمند و اثرگذارشان ایران ارتباط برقرار کنند.

دانایی فر با بیان اینکه ایران از تمایل سعودی ها برای برقراری ارتباط میان دوکشور استقبال می کند، گفت: اینکه سعودی ها بتوانند به این روند ادامه دهند، محل تردید است. مولفه های جدیدی در مسائل منطقه به وجود آمده که به نظر می رسد این بار آنها جدی تر از ادوار سابق باشند.

شرایط موجود باعث شده که سعودی ها تنش زایی ها در روابط خود با ایران را پشت سر بگذارند

او اظهار داشت: مذاکرات وین از این نظر که نشان دهنده دوره پساترامپ است و منجر به تغییرات محسوسی در غرب آسیا می شود بر مذاکرات ایران و سعودی تاثیرگذار است. اگر مذاکرات وین صورت نمی گرفت ممکن بود سعودی ها چندان راغب به انجام مذاکره بر سر حل مسائل خود با ایران نبودند. ولی به هرحال شرایط موجود باعث شده که سعودی ها تنش زایی ها در روابط خود با ایران را پشت سر بگذارند و وارد فاز دوستی و تعامل با ایران شوند. این خود دستاورد بزرگی برای سیاست بین الملل ایران است.

وی درباره خبرهای مربوط به ابراز تمایل اماراتی ها برای بهبود روابط با ایران نیز گفت: ما امروز با امارات روابط خود را داریم و می توانیم بگوییم که در جاهایی صاحب تفاهم هایی هستیم. به عنوان مثال، امارات از جمله کشورهایی بود که بعد از اتفاقات رخ داده در سوریه خواهان تغییر رژیم در آن کشور نبود و امروز هم اگر فشارهای خارجی نباشد علاقه مند است که با سوری ها به طور جدی کار کنند.

ایران از توسعه روابط با امارات استقبال خواهد کرد

دانایی فر در ادامه گفت: روابط اقتصادی ما با امارات هیچ گاه به نقاط ناامید کننده نرسید و ارتباط قابل توجهی با آن کشور در حوزه های اقتصادی داریم. هرچند اذیت کردن ایرانی ها در دستور کار آنها قرار داشت. البته امارات گفته است که تنها نسبت به ایرانی ها چنین سیاستی ندارد بلکه نسبت به اتباع سایر کشورها نیز چنین رویکردی دارد.

وی در پایان گفت: امارات، اسرائیل را به رسمیت شناخت و به نوبه خود کاری نابخشودنی کرد. ولی در مجموع روابط ما با امارات چندان نامناسب نیست. ضمن اینکه به عنوان یک مطلع می گویم که ایران از توسعه روابط با آن کشور استقبال خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.