قاسم محبعلی کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: الزامات منطقه ای و بین المللی باعث شده که دو کشور ایران و عربستان به این سمت بروند که سیاست های خود را تا حدودی به روز کنند چراکه سیاست خارجی در محیط بین الملل شکل می گیرد نه در یک محیط خلأ.

به گزارش جماران؛ یک دیپلمات پیشین کشورمان می‌گوید: ایران و عربستان با درک اینکه شرایط در عرصه جهانی تغییر کرده است، به این نتیجه رسیده‌اند که باید در راستای حفظ منافع و موقعیت خود در سطح منطقه و جهان، تغییراتی را در سیاست هایشان ایجاد کنند.

قاسم محبعلی در ارتباط با انجام مذاکرات بین ایران و عربستان در عراق و اظهارات اخیر ولیعهد سعودی مبنی بر اینکه خواهان روابط خوب با ایران هستیم، گفت: شرایط جهانی هم برای ایران و هم برای عربستان در حال تغییر است و با توجه به این تغییر باید سیاست‌ها نیز به روز شود و آن ها در راستای حفظ منافع و موقعیت خودشان در منطقه و جهان باید اقداماتی را انجام داده و تغییراتی بوجود آورند.

 

آمریکا نمی خواهد مانند دوران ترامپ خود را در منطقه در عربستان خلاصه کند

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان متوجه شده که در آمریکا تغییراتی بوجود آمده و آمریکا نمی خواهد به مانند دوران ترامپ خود را در منطقه در عربستان خلاصه کند، تصریح کرد: جنگ در یمن هم به سرانجام روشنی نرسیده و هزینه های زیادی در این ارتباط صرف شده است و اینکه آمریکایی ها علاقه‌مند هستند که ترتیبات در خاورمیانه را به نحوی به پیش ببرند که نقش و حضور آن ها در این منطقه کمتر نیاز باشد و آن ها به سمت توجهات اصلی خود و تهدیدات بزرگی مانند تهدیدات اقتصادی، سیاسی و ژئوپلیتیک چین و جاه طلبی های ژئوپلیتیک پوتین روسیه می روند و باید آن را کنترل کنند، بنابراین خاورمیانه برای آن ها دست و پاگیر شده و برای اینکه بتوانند به مسائل بزرگتر توجه کنند باید مشکلات در این منطقه را حل کنند. عربستان فهمیده که آمریکا نمی خواهد دیگر خود را در منطقه در عربستان خلاصه کند و به دنبال آن است که در خاورمیانه و کشورهایی چون عراق و افغانستان ثبات ایجاد شود.

 

ایران علاقه مند است که سیاست های خود را در خاورمیانه بازسازی کند

 

محبعلی ادامه داد: ایران هم علاقه مند است که سیاست های خود را در خاورمیانه بازسازی کند و به نحوی حرکت کند که سیاست ها و اقداماتی که انجام می دهد سودش بیشتر از هزینه هایی باشد که پرداخت می کند چرا که ما بعضا در سیاست خارجی خود در این سال ها هزینه هایی را متحمل شده‌ایم که هیچ سودی به همراه نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این موضوع آیا این امید وجود دارد که ایران و عربستان هر چه زودتر بتوانند مسائل خود در منطقه را حل کنند، تصریح کرد: این امر مشکلی است چرا که مسائل در خاورمیانه پیچیده است. تاکنون راه حل های نظامی در خاورمیانه جواب نداده و تنها راهی که برای کشورهای منطقه باقی مانده است این است که دیپلماسی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: در واقع الزامات منطقه ای و بین المللی باعث شده که دو کشور ایران و عربستان به این سمت بروند که سیاست های خود را تا حدودی به روز کنند چراکه سیاست خارجی در محیط بین الملل شکل می گیرد نه در یک محیط خلأ.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.