صدها تفنگدار دریایی آمریکایی در چارچوب رزمایش مشترک نیروهای این کشور با استونی در این جمهوری همسایه روسیه مستقر شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در چارچوب رزمایش «واکنش سریع» نیروهای ویژه لشکر 82 هوابرد ارتش آمریکا که از ایالت کارولینای شمالی آمده بودند، با تاکتیک های نظامی و شرایط نزدیک به شرایط جنگی از هواپیما بر فراز استونی فرود آمدند.

ارتش استونی امروز شنبه در فیس بوکی نوشت: بامداد امروز هواپیماهای حامل تفنگداران دریایی آمریکا در پایگاه هوایی «نورمسی» استونی فرود آمدند.

فرماندهی نیروی زمینی آمریکا در اروپا گفت: سربازان تیپ شانزدهم نیروی تهاجمی هوابرد ارتش انگلیس نیز در این رزمایش شرکت داشتند.

این رزمایش در شرایط شبیه به وضعیت واقعی جنگی برگزار شده است که طی آن تجهیزات نظامی نیز از هواپیما پرتاب شدند.

استونی از جمهوری های منطقه بالتیک، از سال 2004 میلادی عضو ناتو و اتحادیه اروپا است و روابط پرتنشی با روسیه دارد. مقام های روسیه بارها نسبت به استقرار نیروهای خارجی از پیمان ناتو در کشورهای حوزه بالتیک ابراز نگرانی کرده اند.

رزمایش واکنش سریع از روز 5 ماه می (روز چهارشنبه هفته گذشته) آغاز شده است و در آن 2500 نیروی نظامی از استونی، آمریکا و انگلیس و بیش از 20 فروند هواپیما و 25 بالگرد شرکت دارند و تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت.

این بخشی از رزمایش «دفاع اروپایی» است که در 16 کشور اروپایی برگزار می شود و در آن 28 هزار نیروی نظامی شرکت می کنند. 

پیش از این نیز رزمایش مشترک نیروی دریایی و گارد ساحلی گرجستان و آمریکا در آبهای ساحلی این کشور در دریای سیاه انجام گرفت.

روابط روسیه با کشورهای حوزه دریای بالتیک شامل استونی، لیتوانی و لتونی پس از فروپاشی شوروی همواره بدتر شده است، در این میان روسیه مسبب این اتفاق را آمریکا و متحدان غربی آن می داند.

نباید از نظر دور داشت که اختلافات روسیه و کشورهای حوزه بالتیک ریشه در تاریخ چندصد ساله ساکنان این منطقه دارد به عنوان مثال در سال های 1610 تا 1612 میلادی ارتش لیتوانی و لهستان به روسیه که آن زمان حرفی برای گفتن در جهان نداشت، حمله کردند و به مدت دو سال مسکو را به اشغال خود درآوردند تا تنها کشوری در تاریخ نام بگیرند که برخلاف ناپلئون رهبر فرانسه و هیتلر رهبران آلمان نازی توانستند مسکو را فتح کنند.

در زمان حاضر در کشورهای لیتوانی، لتونی و استونی شمار زیادی از روس تبارها به عنوان «غیرشهروند» زندگی می کنند. این افراد حق رای دادن، حق انتخاب شدن و حتی در شوراهای محلی و حق خرید زمین ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.