جی پلاس؛اعلام آخرین رده بندی فیده

فیروزجا در تعقیب دو قهرمان جهان!

فدراسیون جهانی شطرنج آخرین رده بندی برترین های این رشته ورزشی در ماه اکتبر را اعلام کرد و ایران در جایگاه 28 جهان قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فیده در پایان ماه میلادی اکتبر، رده بندی برترین های شطرنج جهان را اعلام کرد که کارلسن همانند سال های اخیر صدرنشین این رده بندی است. ایران نیز در میان کشورهای دنیا در جایگاه 28 و سوم آسیا قرار دارد. روسیه، آمریکا و چین در رده های اول تا سوم قرار دارند.

در قوانین فیده تغییراتی اعمال شده است. در گذشته عدم انجام بازی به مدت یک سال باعث خروج از لیست می شد، اما این زمان اکنون به دو سال افزایش یافته است. به این ترتیب ولادیمیر کرامنیک که با اعلام بازنشستگی از لیست خارج شده بود، با توجه به این که از آخرین بازی رسمی اش کمتر از دو سال می گذرد بار دیگر به لیست بازگشته و با ریتینگ 2753 در جایگاه 16 جهان قرار گرفته است.

علیرضا فیروزجا پس از درخشش فوق العاده در مسابقات سوپرتورنمنت نروژ با ریتینگ 2749 در مکان هجدهم دنیا قرار دارد و در فهرست بازیکنان برتر جوان نیز با اختلاف فاحش صدرنشین است. ارزش رتبه 18 فیروزجا در 17 سالگی زمانی آشکار تر می شود که بدانیم رتبه های 15 و 16 و 17 به ترتیب توسط کاریاکین (نایب قهرمان سابق جهان)، کرامنیک (قهرمان سابق جهان) و آناند (دیگر قهرمان سابق جهان) اشغال شده است. به عبارت دیگر فیروزجا در حال حاضر با اختلاف فقط 4 واحد ریتینگ در کمین نایب قهرمان و دو قهرمان جهان قرار دارد!

در بخش برترین بازیکنان جوان (زیر 20 سال)، فیروزجا با اختلاف زیاد صدرنشین است و جفری شیونگ پدیده 20 ساله آمریکایی ها در رده دوم قرار دارد، اسیپنکو از روسیه، مقصودلو، سویان، سارانا و طباطبایی در رده های بعدی قرار گرفته اند.

در بین بازیکنان ایرانی، مقصودلو با ریتینگ 2676 شماره یک ایران است. طباطبایی، ایدنی، قائم مقامی، موسوی و غلامی نیز در رده های بعدی قرار دارند. 

در بخش بانوان هم خادم الشریعه همانند سال های اخیر شماره یک ایران و نفر 15 جهان است. پورکاشیان (ساکن آمریکا)، حجازی پور(ساکن فرانسه) و علی نسب در رده های بعدی برترین های بانوان ایران قرار دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید