در سایه ادامه لجاجت اتیوپی با حمایت رژیم اسرائیل، مصر خود را برای حمله به اتیوپی برای نابودی سد النهضه آماده می کند.

 

به گزارش جماران،عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: بعد از افزایش احتمال به کار گیری گزینه نظامی برای جلوگیری از آغاز مرحله دوم از پر کردن سد النهضه اتیوپی در پی  شکست همه میانجی گری ها و مذاکرات برای رسیدن به راه حل های سیاسی رضایت بخش برای سه طرف یعنی مصر،سودان و اتیوپی به دلیل لجاجب اتیوپی ، مصر این روزها در حالتی از بسیج و آمادگی رسمی و مردمی به سر می برد.

هر کسی شبکه های اجتماعی در مصر را این روزها دنبال کرده باشد وجود حالت خشم بی سابقه  و هشدارها به اتیوپی نسبت به جسارت در اهانت به مصر و دست کم گرفتن جایگاه منطقه ای و حاکمیتش بر منابع آبی اش را به خوبی لمس می کند. همچنین نخبگان سیاسی و رهبران آکادمیک و فکری مصر با طبقات مردمی در دعوت ارتش مصر برای انجام وظایف اش برای حفظ حقوق آبی مصر حتی به قیمت شعله ور شدن فتیله جنگ و نابودی سد متحد شده اند.

رهبران اتیوپی که  طی سالهای گذشته در گروکشی و تحریک رهبران مصر با سیاست های تحمیل امر واقع تعمد به خرج دادند به این نتیجه و درک رسیدند که سکوت رسمی مصر آرامش قبل از توفان است به همین دلیل گریان و شاکی به سمت شورای امنیت سازمان ملل شتافتند و مصر و سودان را متهم کردند که تلاش می کنند این کشور را«بی ثبات کرده و رفتارهایی فراتر از تهدید به جنگ دارند». اتیوپی همچنین گفت که سودان و مصر توافقنامه نظامی دو جانبه امضا کردند و رزمایش های مشترکی با حضور روسای ستاد مشترک دو ارتش برگزار کردند.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر کار خوبی کرد که حاضر نشد در نشست سران سه کشور مصر، سودان و اتیوپی به عنوان آخرین تلاش برای رسیدن به راه حل قبل از وقوع درگیری نظامی شرکت کند زیرا اتیوپی عزم خود را برای گام نهادن به سمت طرح های گرسنه کردن بیش از 40 میلیون شهروند مصری و سودانی با پر کردن مخزن سد در موعد مقرر آن یعنی جولای آینده آن هم به شکل یک طرفه جزم کرده است.همچنین کسی که میانجیگری آمریکا با حمایت صندوق بین المللی پول و مشارکت آن ناکام کرد و با حضور در امضای توافقنامه ای که از دل آن بیرون می آید، مخالفت کرد صلح نمی خواهد و بر طبل های جنگ می کوبد.این همان چیزی است که سخنان السیسی رئیس جمهور مصر را به عنوان واکنش به اقدامات تحریک آمیز اتیوپی تفسیر می کند که گفت «آب نیل خط قرمز است و نمی گذاریم حقوق آبی ما زیر پا گذاشته شود و به هر گونه نقض حقوق مان پاسخی داده می شود که ثبات همه منطقه را به طور کامل تهدید می کند».

اتیوپی به رهبری «آبی احمد» و با حمایت رژیم اسرائیل و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهند دولت و ملت مصر را به زانو در آورده و نقش رهبریت منطقه ای اش را با ساخت سد و پر کردن مخزن  آن بر اساس شروط اتیوپی از بین ببرند و این یعنی تضعیف حاکمیت مصر و تن دادن مصر به گروکشی اتیوپی در حال حاضر و در آینده و لغو همه توافقنامه های بین المللی است که حق آبه سالیانه مصر و سودان را قانونی کرده است. امروز سد ساخته می شود و فردا آب به مصر و سودان فروخته می شود دقیقا همانطور که رژیم اسرائیل حق آبه مشروع اردن از رود اردن را به این کشور فروخت. در هر صورت استاد یکی است.

آبی احمد نخست وزیر اتیوپی مثل دوست و همپیمان اسرائیلی اش یعنی بنیامین نتانیاهو زمانی که می گوید هدف از ساخت سد تولید برق است و هیچ گونه نیتی برای زیر پا گذاشتن حقوق کشوری که از آن عبور می کند(سودان) یا کشور مصب آن (مصر) وجود ندارد، مثل روز روشن است که دروغ می گوید. هیچ گونه تولید برقی در مرحله دوم پر کردن مخزن سد دقیقا مانند مرحله اول وجود ندارد و ذخیره کردن 74 میلیارد متر مکعب آب در دریاچه سد یعنی کاهش حق آبه مصر (55.5 میلیارد متر مکعب) و سودان(5.1 میلیارد متر مکعب) به نصف در سال های آینده است.

سخنان«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درباره وجود طرح مصری برای حمله به سد النهضه و نابودی آن لغزش زبانی نبود بلکه در نتیجه اطلاعات موثق بود و در چارچوب دفاع از خود و امنیت آبی استراتژیک است و این همان چیزی بود که باعث تسریع دولتش برای ارائه طرح حل بحران و دعوت از وزرای خارجه سه کشور برای مذاکرات در واشنگتن برای اجتناب از وقوع جنگ و رسیدن به توافقی  شد که اتیوپی آن را رد کرد.

مصر از جنگ بیمی ندارد و اگر علیه این کشور تحمیل شود مردانه وارد اش می شود. آن که در کمتر از سه دهه وارد چهار جنگ شد و از آنها قوی و پیروز بیرون آمد آن هم علیه قدرت های بزرگی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به علاوه دولت اشغالکر اسرائیل تردیدی در ورود به پنجمین جنگ نمی کند اگر احساس کند که لقمه نان بیست میلیون نفر از ملت اش در معرض تهدید قرار دارد.

اتیوپی با گام برداشتن در مسیر ناکام گذاشتن همه تلاش های صلح و رفتن به سمت مرحله دوم پر کرن مخزن سد النهضه از همه خطوط قرمز عبور کرد و باید پیامدهای این رفتار که نشان از سبک مغزی،تکبر ،عناد و کینه ورزی است را تحمل کند.

صبر استراتیک و سیاست خویشتنداری مصر به نظر می رسد که به پایان خود نزدیک شده اند و باید ما به عنوان عرب و مسلمان در خندق مصر بایستیم و از قضایای این کشور حمایت کنیم و توطئه اتیوپی-اسرائیلی که این کشور و نسل های آینده را هدف قرار داده است را خنثی کنیم.بماند که مصر و سودان در یک خندق قرار دارند.

ائتلاف سودان و مصر شکست نمی خورد و پیروز و سربلند بیرون می آید. ارتش مصر که خط بارلیف را در هم شکست و ارتش رژیم اسرائیل که مدعی است شکست ناپذیر است را شکست داد، می تواند با مشارکت ارتش سودان سد النهضه را نابود کند اگر اتیوپی از تکبر و غرور خود عقب نشینی نکند.آخرین درمان نیز داغ کردن است...

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.