بحران بین دو کشور اتیوپی و مصر وارد فاز جدیدی شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، الجزیره گزارش داد بحران بین دو کشور اتیوپی و مصر وارد فاز جدیدی شده است.

قرار است اتیوپی سد عظیمی به نام «النهضه» بر روی رود نیل‌ آبی احداث کند. 90 درصد آب مصر از طریق نیل تامین می‌ شود و ساخت این سد مصر را دچار بحران می‌ کند. مصر بعد از بی‌ نتیجه بودن مذاکرات با اتیوپی، خواستار میانجی‌ گری آمریکا شده است.

مصر از جامعه جهانی خواسته است تا در اختلاف این کشور با اتیوپی بر سر ساخت سد نیل میانجی‌ گری کند. وزارت آب و آبیاری مصر پس از پایان یافتن دور جدید مذاکرات با اتیوپی اعلام کرد که گفت و گوها به دلیل «عدم انعطاف‌ پذیری» اتیوپی به بن‌ بست رسیده است.

هیئت اتیوپیایی تمامی پیشنهادات مربوط به آب‌ رسانی مصر را رد کرده و هیچ تضمینی در مورد چگونگی مقابله با خشکسالی‌ های آینده نداده است.

مصری‌ ها از آمریکا خواستند برای رسیدن به توافق عادلانه و متعادل با اتیوپی نقش فعالی ایفا کند. اتیوپی، سودان و مصر پیش‌ تر برای حل مناقشه مذاکره کرده بودند اما این مذاکره نتیجه‌ ای نداده بود.

روزنامه نشنال امارات می نویسد: به نظر می‌ رسد در سایه اصرار طرف اتیویپایی بر موضع خود، مصر تنها دو گزینه پیشرو داشته باشد: بین‌ المللی کردن قضیه سد النهضه و یا توسل به گزینه نظامی.

آمریکا به عنوان متحد مصر و اتیوپی، احتمال بحرانی شدن مسئله سد النهضه را احساس کرده و به همین علت با صدور بیانیه‌ ای بر حمایت از مذاکرات سه‌ جانبه به منظور دستیابی به توافقی برای حفظ حقوق همه جهت تحقق شکوفایی و توسعه اقتصادی پایدار تاکید کرد. در این بیانیه مبهم آمریکا سعی شده است همه کلمات گزینش شده و مطلقا به احترام به توافقنامه‌ های مربوط به توزیع آب‌ های بین‌ المللی که بر اساس آن مصر به بیشترین سهم دست می‌ یابد، اشاره‌ ای نشده است و تنها به احترام متقابل کشورهای حاشیه رود نیل در خصوص سهم آبی آنها اشاره شده است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌ جمهور مصر اخیرا گفته بود سد النهضه هرگز با تحمیل واقعیت‌ ها راه‌ اندازی نخواهد شد و سهم آبی مصر باید به طور کامل حفظ شود. السیسی همچنین اتیوپی را به سوء استفاده از ناامنی مصر در سال 2011 و پیشبرد پروژه سد النهضه متهم کرد.

پس با این اوصاف آیا السیسی به سمت گزینه نظامی حرکت خواهد کرد. کارشناسان گزینه نظامی توسط قاهره را رد کرده و می گویند این اقدام از لحاظ سیاسی هزینه بر است و مصر را در معرض تحریم های سازمان ملل قرار می دهد.

«عباس شراکی» استاد جغرافیا و منابع آبی در سخنرانی در دانشکده مطالعات آفریقایی در دانشگاه قاهره گفت: «لحن مصر تند شده و رئیس جمهور بین المللی کردن مسئله را آغاز کرده است.»

«عماد حسین» سردبیر روزنامه الشروق اخیرا نوشت: «جدال مصر با اتیوپی طولانی و پیچیده است و نیار به آغاز یک جنگ دارد اما یک جنگ دیپلماتیک تمام عیار. ما باید با استفاده از تماس های بین المللی جهان را متقاعد کنیم که حق با ماست.»

ساخت سد روی نیل آبی در سال 2012 آغاز  شده است. اتیوپی با اجرای پروژه عظیم چهار میلیارد دلاری سد نیل، عملا تامین آب مصری‌ ها را به مخاطره انداخته است.

مناسبات مصر و اتیوپی در سایه پروژه احداث این سد عظیم رو به تیرگی نهاده و حتی خطر یک مناقشه مسلحانه نیز دو کشور را تهدید می‌ کند.

اتیوپی تصمیم دارد با ایجاد این سد، تولید برق را در کشور خود دو برابر کند.

تاسیس نیروگاه آبی بر روی رودخانه نیل می‌ تواند اتیوپی را به بزرگ ترین صادرکننده برق در شاخ آفریقا تبدیل کند.

مصر 90 درصد آب خود را از طریق نیل تامین می‌ کند. از این‌ رو احداث آن سد را یک اقدام تهدیدآمیز می‌ داند.

رود نیل که از 10 کشور آفریقایی می‌ گذرد، طولانی‌ ترین و مهم ترین رودخانه آفریقا برای تامین آب و برق محسوب می‌ شود.

نیل آبی ولی رودی است که از دریاچه تانا در اتیوپی سرچشمه می‌ گیرد و در خارطوم، پایتخت سودان به نیل سفید می‌ پیوندد و نیل اصلی را تشکیل می‌ دهد و این رود نهایتا با گذر از مصر به دریای مدیترانه می‌ ریزد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.