پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

نگاهی به وعده های پوشالی بایدن در قبال مهاجران؛

ترامپ و بایدن دو روی یک سکه

جو بایدن در حالی پشت سر هم فرمان های مهاجرتی را امضا می کند که به رغم وعده ‌های داده شده در زمان انتخابات، از زمان شروع به کار دولتش، صدها مهاجر از خاک آمریکا اخراج شده ‌اند.

 

به گزارش جماران، اینترسپت در گزارشی نوشت: در دوران ریاست ‌جمهوری ترامپ، سیاست‌ های سختگیرانه برای پناهجویان بسیار شدت داشت و اخبار زیادی از بازداشت کودکان مهاجر و قرار دادن آنها در شرایط نامناسب منتشر می ‌شد. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مخالف سرسخت ورود مهاجران به کشورش طی چهار سال گذشته بود. وی ایده ساخت دیوار مرزی در جنوب ایالات متحده را در سال 2017 اجرایی کرد تا مانع از ورود مهاجران مکزیکی و دیگر کشور‌های آمریکای لاتین شود. علیرغم آنکه «جو بایدن» به محض ورود به کاخ سفید، کار خود را با لغو سیاست‌ های مهاجرتی ترامپ آغاز کرد، اما هنوز اقدام ملموسی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین بر خلاف وعده ‌های دولت بایدن برای کاستن از سخت ‌گیری ‌ها علیه مهاجران، شمار زیادی از کودکان مهاجر بدون همراه در بازداشت گشت مرزی آمریکا قرار دارند.

نحوه برخورد با کودکان بی سرپرست در ایالات متحده به وضوح سوالاتی را در مورد حقوق بشر، قانون و سیاست را مطرح می کند. همچنین این تنها یک وجه از داستان بزرگتر ماه های نخست کار بایدن در مرزها است.

از طریق مصاحبه در پناهگاه های مهاجران و جوامع مرزی در «آریزونا و سونورا»، اینترسپت دریافت که ادامه سیاست های دوران ترامپ توسط دولت بایدن - به ویژه ممانعت از دسترسی پناهندگی در بنادر ایالات متحده - یکی از کشنده ترین مناطق ایالات متحده و مکزیک را ایجاد کرده و جان افرادی را که زمانی رئیس جمهور قصد حمایت از انها را داشت، به خطر انداخته است. در ن.وگالس در مرز آریزونا، داده های جمع آوری شده در مصاحبه های مربوط به مکزیک در مرز مکزیک وبه اشتراک گذاشته شده با اینترسپت حاکی از افزایش شدید خشونت و اخاذی با هدف قرار دادن مهاجران و پناهجویان طی یک سال گذشته توسط جرایم سازمان یافته و نیروهای امنیتی مکزیک و همچنین رها کردن مردم در نیمه شب در مکان های خطرناک مکزیک است. اپراتورهای پناهگاه در دو طرف مرز گزارش کردند که به طور معمول مواردی از خانواده های جدا شده توسط مقامات ایالات متحده مشاهده می شود. خود پناهجویان، که برخی از آنها ماه ها یا یک سال منتظر مانده اند تا پرونده خود را در ایالات متحده مطرح کنند، احساس عمیق آسیب پذیری و ترس را توصیف کردند که پایانی برای آنها وجود نداشت.

بایدن به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری، به سیاست «مدارای صفر» ترامپ، که در آن بیش از 5000 کودک از پدر و مادر خود در مرز جدا شدند، حمله کرد، و آن را به عنوان لکه ننگ بر تار و پود اخلاقی ملت توصیف کرد. رئیس جمهور منتخب قول یک رویکرد انسانی را داد، رویکردی که «عزت مهاجران» و «حق قانونی آنها برای پناهندگی» را حفظ کند.

خساراتی که کاخ سفید بایدن متعهد به جبران آن شد، بسیار زیاد بود. اگرچه ترامپ دستور پایان «مدارای صفر» را صادر کرد، دولت وی سیاست را با یک برنامه مجازات کننده به نام «در مکزیک باقی بمانید» جایگزین کرد. بیش از 71000 نفر مجبور شدند در مکزیک، اغلب در خطرناک ترین شهرهای مرزی، جایی که آدم ربایی مهاجر تجارت بزرگی است  منتظر پرونده خود باشند. در طی دو سال، تعداد پرونده های مستند مربوط به افرادی که در این برنامه ثبت نام کرده اند و یک نوع از خشونت را - اعم از تعرض، تجاوز، آدم ربایی، شکنجه، قتل -  تجربه کرده اند، تقریباً 1.5 برابر افرادی شده بود که پناهندگی گرفته بودند.

 

ASH_3170-Edit

 

با شروع ویروس کرونا، «استیفن میلر» مشاور ارشد ترامپ در امور مهاجرت، قفل کامل پناهندگی را اعمال کرد. عنوان 42، قانون مبهم مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها که میلر به آن اعتماد کرده بود، با وجود اعتراضات متخصصان بهداشت عمومی در آژانس اجرا شد. طبق این قانون، ماموران گشت مرزی می توانند به طور خلاصه افراد، از جمله پناهجویان را «پس از» برخورد «در این زمینه و بدون استماع، به مکزیک» اخراج کنند. کل فرآیند اغلب کمتر از دو ساعت طول می کشد. در سال گذشته بیش از نیم میلیون بار، با بیش از 637،000 اخراج و شمارش، از جمله حذف حداقل 13000 کودک بی سرپرست استفاده شده است. طبق داده های به دست آمده توسط سی بی اس نیوز، از صدها هزار نفر - از جمله ده ها هزار خانواده - که از طریق عنوان 42 در سال گذشته پردازش شده اند، به 0.3 درصد فرصت داده شده است که پرونده خود را در ایالات متحده دنبال کنند. «آرون ریچلین - ملنیک» مشاور سیاسی در شورای مهاجرت آمریکا اخیراً خاطرنشان کرد، «تاکنون تعداد کمتری از خانواده ها مجاز به پناهندگی نسبت به دولت ترامپ در سال 2019 بوده اند.»

در حالی که بایدن در اولین روز حضور خود در مکزیک دستور پایان دادن به قانون بقا در مکزیک» را صادر کرد، او عنوان 42 را حفظ کرد، که گسترده ترین مانع دسترسی پناهندگی در مرزهای ایالات متحده است. اینترسپت لیست مفصلی از سوالات مربوط به شرایط مشاهده شده در مکزیک ناشی از عنوان 42 را به کاخ سفید ارسال کرد. کاخ سفید به چندین درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

«جان منل» متخصص نظارت بر امور عمومی مهاجران در آریزونا به اینترسپت گفت: بین مکزیک و ایالات متحده توافق نامه ای در مورد زمان و مکان بازگرداندن افراد تحت عنوان 42 وجود دارد.

این توافق نامه از توافق نامه های قبلی بین دو کشور که برای بازگشت افراد به خاک مکزیک برای سال ها حاکم بوده اند، متمایز است، که به طور معمول انتقال به برخی از بنادر را محدود، و آزادی افراد را بین ساعت 10 شب ممنوع می کند. و ساعت 5 صبح مشخص نیست که آیا این توافق نامه به صورت کتبی وجود دارد یا غیررسمی است - نه وزارت امنیت داخلی و نه اداره مهاجرت مکزیک نمی گویند.  

منل گفت: آنچه که عموماً مردم قادر به درک آن نیستند، این است که وقتی افراد تحت عنوان 42 در بیابان با عوامل مرزبانی روبرو می شوند، سیستم به گونه ای طراحی می شود که در فضای باز - معمولاً در یک «پایگاه عملیاتی رو به جلو» مرزبانی گشت - به سرعت انجام می شود. این تنها در صورتی است که شما را بازداشت کرده و به داخل کشور رها کرده یا به اداره مهاجرت و گمرک آمریکا یا به یک سازمان غیردولتی تحویل داده شوید که ممکن است به یک ایستگاه مرزبانی بروید. همه کسانی که اخراج می شوند ، دقیقاً به مرز برمی گردند.

اجرای عنوان 42 در دادگاه ها مورد انتقاد است، گروه های مدافع حقوق بشری معتقدند که این یک طرح کاملاً ظالمانه است که حقوق پناهجویان را از آنها سلب می کند. 

 

ASH_5162-Edit

 

در ماه نوامبر، یک قاضی فدرال به دولت ترامپ دستور داد تا اخراج کودکان بی سرپرست تحت این قانون را متوقف کند. این تصمیم لغو شد، اما بایدن تصمیم گرفت سیاست را تمدید نکند. فراتر از آن، کاخ سفید بایدن تمایل خود را برای اجرای عنوان 42 اعلام کرده است. بایدن در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان رئیس جمهور اظهار داشت که برخلاف توجیهات بهداشت عمومی عنوان 42، هدف آن جلوگیری از مهاجرت است.

ارائه دهندگان کمک های بشردوستانه در محل می گویند که تا زمانی که عنوان 42 پابرجاست، یکی از مهمترین سیاست های دوران ترامپ در مرز نیز حکمفرما است: عدم دسترسی به پناهندگی.

سیاست‌های مهاجرتی دولت دونالد ترامپ نارضایتی ‌های بسیاری را نزد فعالان حقوق بشر و موضوعات مدنی برانگیخته بود. اعمال محدودیت ‌های گسترده او برای اجازه ورود به آمریکا و همچنین عدم پذیرش پناهجویان سبب شده بود بسیاری از کسانی که قصد ورود به ایالات متحده را داشتند از خانواده‌ های خود جدا شوند. ناظران سیاسی امیدوار بودند بایدن با روی کار آمدن  به تمام این سیاست‌ ها پایان دهد اما خبری نشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.