واکسن ضد کرونای آسترازنکا که تا کنون قربانیان زیادی را در اروپا به جای گذاشته این بار جان 4 نفر را در فرانسه گرفت.

 

به گزارش جماران به نقل از  Le Point، سازمان داروی فرانسه اعلام کرد که اخیرا 9 نفر پس از تزریق واکسن ضد کرونای «آسترازنکا» دچار لختگی خون شدند و از این 9 نفر 4 نفر جان خود را از دست دادند.

به گفته این سازمان این موارد جدید بین 2تا 8 آوریل جاری ثبت شدند و بدین ترتیب تعداد موارد لختگی خون در اثر تزریق واکسن آسترازنکا به 23 مورد و جان باختگان به 8 مورد رسید.

این در حالی است که پیش از این آژانس داروی ایتالیا(ای آی فا) اعلام کرد که 4 نفر به دلیل لختگی خون بعد از دو هفته تزریق واکسن ضد کرونای «آسترازنکا» جان خود را از دست دادند.

به گفته مسئولان بهداشتی ایتالیا، از مجموع 14 میلیون دوز این واکسن نزدیک به 4 میلیون دوز در ایتالیا تولید شده است.

نزدیک به 10 میلیون نفر یعنی 16.4 درصد از جمعیت ایتالیا دوز نخست را دریافت کرده اند و نزدیک به 4 میلیون نفر دوره واکسیناسیون را با دریافت دوز دوم کامل کردند.

این در حالی است که پس از ثبت موارد مرگ و  میر به دلیل لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا شماری از کشورهای اروپایی پیش از این اعلام کردند که استفاده از واکسن آسترازنکا را به تعلیق در آورده اند یا محدودیت هایی برای استفاده از این واکسن اعمال کردند.

در همین حال،سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه هفته پیش خبر داد که دانمارک پس از توقف استفاده از واکسن‌ آسترازنکا به دلیل نگرانی‌ از عوارض جانبی «نادر» اما «حاد»، در حال بررسی گزینه‌ تقسیم واکسن‌های خود با کشورهای فقیر است.

«هانس کلوگه» مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا با تأیید این خبر گفت که روز گذشته با سورن بروستروم، مدیر کل آژانس بهداشت ملی دانمارک گفتگو کرده است.

دانمارک روز چهارشنبه هفته گذشته به عنوان اولین کشور اروپایی اعلام کرد که استفاده از واکسن آسترازنکا را به طور کامل متوقف می‌کند.

«سورن بروستروم» مدیر کل آژانس بهداشت ملی دانمارک روز گذشته خبر داد که با وجود توصیه نهاد‌های تنظیم کننده مقررات بهداشتی و دارویی در اروپا و سازمان جهانی بهداشت در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا، روند واکسیناسیون در دانمارک بدون استفاده از این واکسن ادامه خواهد یافت.

بر اساس دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، کشورها نباید واکسن هایی را که استفاده نمی‌کنند، احتکار کنند. تاکنون بخش قابل توجهی از واکسن‌های توزیع شده در سراسر جهان، به کشورهای ثروتمند رسیده است.

مقام‌های بهداشت جهانی در پی اعلام تصمیم دانمارک در خصوص توقف استفاده از واکسن آسترازنکا، گفتند که کشورها می‌توانند در روند واکسیناسیون بر اساس میزان واکسیناسیون، ابتلا به عفونت و افراد بستری شده‌، از خود انعطاف نشان دهند.

سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا پس از گزارش موارد مشکوک مرگ و لختگی خون در میان چند شهروند دریافت کننده واکسن آسترازنکا، اعلام کردند که مزایای استفاده از واکسن آسترازنکا در برابر بیماری همه گیر کرونا بیشتر از خطرات آن است.

 

زدن دوز سوم واکسن فایزر ضروری است

رئیس شرکت فایزر در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که زدن دوز سوم واکسن بایون‌تک - فایزر برای تقویت ایمنی علیه بیماری کرونا ضروری است.

«آلبرت بورلا» رئیس و مدیرعامل شرکت دارویی فایزر که همراه با شرکت آلمانی بایون‌تک اولین واکسن معتبر علیه کرونا را تولید کرده‌اند در یک مصاحبه تلویزیونی از سناریویی صحبت کرد که بر اساس آن برای ایمنی بالای بدن می‌توان پس از شش تا ۱۲ ماه دوز سوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا تزریق کرد و آن را سالانه تمدید کرد.

این مصاحبه در ابتدای ماه آوریل انجام شده بود، اما اکنون در رسانه‌ها منتشر شده است. سایر دانشمندان و کارشناسان صنایع داروسازی نیز پیش از این اظهارات مشابهی را داشته‌اند. 

شرکت بایون‌تک - فایزر در حال گفت‌وگو با مقام‌های نظارتی در اروپا و ایالات متحده هستند، زیرا قصد دارند در واکسن تولید شده خود تغییراتی ایجاد کنند که بتواند بدن را در مقابل گونه جدید ویروس کرونا (B.1.351) ایمن کند. این ویروس برای اولین بار در آفریقای جنوبی ظاهر شده است.

 

تعداد مبتلایان به کرونا در جهان از 140 میلیون نفر عبور کرد

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان در حالی همچان رو به فزونی است و از مرز ۱۴۰ میلیون نفر عبور کرده که کشورهای جهان برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا و واکسیناسیون در تقلا هستند.

بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی تارنمای برخط «وردمترز دات اینفو» (worldometers.info) تا لحظه مخابره این خبر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۱۴۰ میلیون و ۵۳۱هزار و ۲۹۰ نفر رسیده است.

بنابراین گزارش، تاکنون سه میلیون و ۱۲ هزار و ۲۰۶ نفر نیز بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در جهان جان باخته اند.

این درحالی است که از این تعداد مبتلا؛ بهبودیافتگان از این ویروس نیز به بیش از ۱۱۹میلیون نفر بوده است است.

هم اکنون در آمریکا با توجه به کارزار واکسیناسیون کرونا، شمار مبتلایان به این ویروس به ۳۲میلیون و ۳۰۵هزار و ۹۱۲ نفر رسیده، ازاین تعداد نیز ۵۷۹ هزار و ۹۴۲ نفر جان باخته اند، که این کشور را به کانون شماره یک این ویروس در جهان بدل کرده است.

پس از آمریکا هند و برزیل به ترتیب با بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰هزار و ۱۳ میلیون و ۸۰۰هزار مبتلا در رتبه های دوم و سوم مبتلایان به ویروس کرونا پس از آمریکا در جهان قرار گرفته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.