نه فقط روابط روسیه با اروپا به مرز فروپاشی رسیده است بلکه روابط مسکو با ناتو نیز به پایین ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که روابط روسیه و اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است.

«الکسندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که بروکسل(مقر اتحادیه اروپا) نشان داد که آماده نیست با مسکو به شکل برابر همکاری کند.

گروشکو افزود:می توان روابط روسیه و اتحادیه اروپا را این گونه توصیف کرد که در مرحله«همزیستی با نزاع» است.

وی در ادامه گفت که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه همکاری و تبادل با بروکسل را زیرسئوال برده است.

به گفته گروشکو اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا به سطح تنش جدیدی در سیاست غیردوستانه اش با اعمال تحریم های جدید علیه مسکو رسید.

وی تأکید کرد که اتحادیه اروپا با سیاست اش در اعمال تحریم مانع جدیدی را در برابر بهبود روابط طبیعی میان و طرف قرار داد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به روابط روسیه با ناتو پرداخت و گفت که این روابط در پایین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد به شمار می رود.

 

تحریم چین توسط اتحادیه اروپا پس از 30 سال

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۸۹ میلادی با اعمال تحریم‌ علیه برخی مقام‌های چین به دلیل نقض حقوق بشر موافقت کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز این نخستین تحریم‌ اتحادیه اروپا علیه چین از زمان سرکوب اعتراضات میدان «تیان آمن» در پکن، پایتخت، است.

تحریم‌های تصویب شده شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی چهار فرد چینی و یک نهاد از این کشور است. مطابق این تحریم‌ها، از این پس شهروندان و شرکت‌های اروپایی اجازه ارتباط مالی با این افراد و شرکت‌ها نخواهند داشت.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، در این باره گفت: «ما از این ابزار جدید تحریم برای دفاع از حقوق بشر استفاده خواهیم کرد همچنان که در مورد ناوالنی (در روسیه) از آن بهره گرفتیم.»

یک دیپلمات اتحادیه اروپا پیشتر در این خصوص به خبرگزاری رویترز گفته بود: «این اقدامات محدود کننده علیه نقض جدی حقوق بشر توسط دولت چین اتخاذ می‌شود. مقام‌های چینی حقوق بشر را در قبال اقلیت مسلمان اویغور نقض می‌کنند و باید برای این منظور اقداماتی صورت می‌گرفت.»

فعالان و کارشناسان حقوقی سازمان ملل می‌گویند دست‌کم یک میلیون مسلمان در اردوگاه‌های منطقه دورافتاده در غرب سین کیانگ بازداشت شده‌اند. چین همچنین متهم است که این اقلیت مسلمان را تحت شکنجه، کار اجباری و همچنین عقیم‌سازی قرار می‌دهد. اتهامی که مقامات پکن آن را رد می‌کنند.

پیش از این و در واکنش به اقدام تازه اتحادیه اروپا ژانگ مینگ، سفیر چین در اتحادیه اروپا، با هشدار نسبت به ایده اعمال تحریم علیه مقام‌های چینی گفته بود: «تحریم‌های مبتنی بر دروغ می‌تواند به عنوان حمله عمدی به امنیت و توسعه چین تعبیر شود.»

تحریم عاملان کودتا در میانمار

همزمان «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر داده است که این اتحادیه ۱۱ مقام برمه‌ای را در ارتباط با سرکوب مرگبار در میانمار تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم صبح روز دوشنبه در آغاز جلسه مشترک وزرای خارجه اروپایی گرفته شده است.

در میان اسامی تحریم‌شدگان، نام «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار نیز دیده می‌شود. در ماه گذشته در پی یک کودتا در این کشور قدرت برای یک سال به این مقام ارشد نظامی منتقل شد.

میانمار از زمان وقوع کودتای نظامی در آشوب و ناآرامی به سر می‌برد. با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی خانم سوچی، کودتاگران هر روز تعداد بیشتری از معترضان را به زندان می‌اندازند و بیش از یکصد نفر هم در این مدت کشته شده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا کودتای نظامی در میانمار را محکوم کرده و خواهان کنار رفتن ارتش از قدرت شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.