آیا پوپولیست های ایتالیا به راستی لحن خود را تغییر داده اند و اگر بله، به دنبال چه هستند؟

 

به گزارش جماران، موسسه بروکینگز در گزارشی نوشت: «ماتئو سالوینی» سیاستمدار ایتالیایی مدت هاست که یکی از صریح ترین منتقدان ایتالیا در اتحادیه اروپا است - همین یک سال پیش او این اتحادیه را "«لانه مارها و شغال ها» خواند. اما فرد تند و آتشین ساه در هفته های اخیر به طور ناگهانی تغییر لحن داده و به دولت وحدت ملی به رهبری نخست وزیر «ماریو دراگی» پیوسته است. دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا، از طرفداران سرسخت اتحادیه اروپا است. بنابراین چه چیزی ممکن است باعث تغییر لحن سالوینی شده باشد؟ و معنی آن برای آینده پوپولیسم راست افراطی در سومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا چیست؟

در سطح ابتدایی، احتمال اظهارنظر در مورد نحوه صرف 209 میلیارد یورو کمک های بلاعوض و وام های کم بهره اتحادیه اروپا به ایتالیا که قرار است ان کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا دریافت کند، بسیار وسوسه انگیز بوده است. با پیوستن به دولت، حزب «لگا»ی سالوینی دو وزیر کابینه - گردشگری و توسعه اقتصادی - را تأمین خواهد کرد که نقش مهمی در حمایت از بهبود خواهد داشت.

با این حال، ملاحظات استراتژیک هم احتمالاً در این تصمیم دخیل بوده اند. همه گیری ویروس کرونا در ایتالیا باعث کاهش تمایل مردم به شعارهای ملی گرایانه و ضد استقرار، که باعث می شود لگا به محبوب ترین حزب کشور تبدیل شود، شده است. همزمان با آغاز بحران سلامت، عموم مردم به دنبال رهبری قابل پیش بینی و بااطمینان هستند. برداشت از علم و نظر متخصص بهبود یافته است.

در نتیجه، پیوستن به دولت وحدت ملی، هدف جناح میانه روی لگا، برای کسب شهرت به عنوان ذی نفعان مسئول در نزد جامعه تجار و همتایان خارجی خواهد بود. با توجه به این پیش بینی که با بازنشسته شدن «سیلویو برلوسکونی» 85 ساله از دنیای سیاست، انتظار می رود که نیروگاه مرکزی حزب راست میانه «به پیش ایتالیا» ازبین برود، بنابراین لگا می تواند در موقعیتی قرار بگیرد که با کمی بیشتر چسبیندن به دولت، امتیازاتی را بدست آورد.

گفته شده تغییراتی مانند این تغییر حزب لگا در سیاست ایتالیا بسیار غیر معمول است. در واقع، دو حزب مهم دیگر نیز تغییرات مشابهی داشته اند: حزب دموکرات چپ میانه قول داده بود که هرگز در یک دولت با لگا شرکت نکند، و پنج ستاره پوپولیست چپ گرا هم به طور سنتی مخالف  بود که توسط تکنوکرات هایی مانند دراگی رهبری شود. اما حالا هر دو دوباره در دولت هستند.

در این زمینه، اگر باد سیاسی تغییر جهت دهد، لگا می تواند مسیر خود را دوباره تغییر دهد. اگر بحران بدهی اروپا در اوایل سال 2010 نشانه ای باشد، واکنش سیاسی طی روند طولانی و طاقت فرسای بهبود ایجاد شد. اگرچه تصمیم اتحادیه اروپا برای کاهش قوانین سختگیرانه مالی و پذیرش هزینه های محرک تهاجمی به کاهش فشار کمک کرده و ممکن است این بار بهبود سریع تری را فراهم کند، اما درد اقتصادی هنوز هم شدید و طولانی مدت است، و شرایط را برای احیای مجدد شعارهای آشکارتر ملی گرایی، ضد مهاجرتی لگا ایجاد می کند.

علاوه بر این ، شرایط صندوق های کمک به مقابله با ویروس کرونا در اتحادیه اروپا می گوید که این موارد منوط به یک سری اصلاحات در اقتصاد ایتالیا است. هرگونه تاخیر در جبران خسارت این وجوه، انتظار می رود واکنش سیاسی را به همراه داشته باشد که لگا مطمئناً از آن بهره خواهد برد. و در ادامه راه، قوانین سختگیرانه بدهی و کسری اتحادیه اروپا - هدف مورد علاقه سالوینی - سرانجام به نوعی، احتمالاً با بودجه 2023، به مرحله اجرا در می آید.

این پویایی در ماه های آینده به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ به خصوص با توجه به سوالاتی در مورد دوام این دولت عجیب وحدت ملی. انتخابات جدید باید تا سال 2023 برگزار شود، اما ممکن است زودتر هم برگزار شود، به عنوان مثال، اگر که شایعات به واقعیت بدل شود و ثابت شود که دراگی با اتمام دوره ریاست جمهوری «سرجیو ماتارلا» در فوریه 2022،  دراگی خود به تصرف کرسی ریاست جمهوری دست می زند.

اگر این انتخابات برگزار شود، اتحادیه اروپا می تواند به زودی در برابر یک دولت بی پروا به رهبری لگا در ایتالیا روبرو شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، آیا حزب سالوینی دوباره رویه خود را تغییر می دهد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.