بزرگترین شهر نیوزیلند در پی ثبت یه مورد ابتلا به کرونا تعطیل شد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز، «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند امروز شنبه اعلام کرد که «اوکلند» بزرگترین شهر این کشور پس از ثبت یک مورد ابتلا به ویروس کرونا که منشأ آن مشخص نیست، به مدت 7 روز قرنطینه می شود.

آردرن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دیگر شهرهای نیوزیلند در سطح دوم محدودیت ها قرار می گیرند. از جمله این محدودیت ها منع تجمع های عمومی است.

در اواسط فوریه نیز نزدیک به دو میلیون نفر در اوکلند به شکل ناگهانی در قرنطینه سه روزه قرار گرفتند. این قرنطینه ناگهانی در پی تشخیص ابتلای یک خانواده سه نفره به ویروس کرونای انگلیسی جهش یافته که توانایی انتقال زیادی دارد،صورت گرفت.

تأیید واکسن جانسون اند جانسون توسط اروپا

در حالی که شیوع ویروس کرونا در اروپا با گونه‌های جهش‌یافته ادامه دارد، شماری از رسانه‌ها خبر از تایید قریب‌القوع واکسن کووید-۱۹ جانسون‌اندجانسون از سوی موسسه داروی اتحادیه اروپا را می‌دهند.

در اروپا، انگلیس تا زمان تنظیم این خبر در شامگاه ۲۶ فوریه ۱۹ میلیون نفر را واکسینه کرده و پیشتاز است. پس از این کشور صربستان، با واکسن‌های چینی و اخیرا روسی، بیشترین شمار شهروندان دریافت کننده دست‌کم یک دُز واکسن کرونا را دارد.

سیاست واکسیناسیون کمیسیون اروپا از سوی برخی کشورهای عضو با انتقاد مواجه شده است. لهستان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا است که بدون مجوز کمیسیون، کارزار واکسیناسیون خود را با اسپوتنیک V به پیش می‌برد.

اتحادیه اروپا در حالی برای صدور مجوز واکسن جانسون‌اندجانسون آماده می‌شود که استفاده از واکسن آسترازنکا، به‌ویژه در فرانسه با استقبال مواجه نشده است. نگرانی از تاثیر و عوارض جانبی آسترازنکا در فرانسه تا حدی بالا رفته که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور را به واکنش وا داشت. آقای ماکرون، روز پنجشنبه گفت: «آسترازنکا کاملا شفاف است و اثربخشی آن مورد تایید مقام‌های درمانی و بهداشتی ما قرار گرفته است. نوبت واکسن زدن من هم می‌رسد و اگر به من این واکسن را پیشنهاد کنند، طبیعتا خواهم پذیرفت.»

افزایش شیوع کرونای انگلیسی، ادامه محدودیت‌های طولانی

گونه جهش یافته انگلیسی ویروس کرونا بیش از پیش در اروپا شایع می‌شود. بلژیک، احتمالا یکی از آسیب‌دیده‌ترین کشورها از این گونه جدید است: تقریبا نیمی از موارد ابتلای روزمره در بلژیک، به‌گونه جهش یافته ویروس مبتلا هستند. این امر باعث افزایش دوباره بستری در بیمارستان‌ها شده و احتمالا به‌زودی و برای سومین بار از بهار گذشته، بخش مراقبت‌های ویژه را با مشکل پذیرش مواجه خواهد کرد. الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک می‌گوید آمار نگران کننده است و به هیچ وجه امکان کاستن از محدودیت‌هایی که از چهار ماه پیش برقرار شده را نداریم.

علاوه بر بلژیک، جمهوری چک هم یکی از کشورهایی است که به‌ویژه به دلیل شیوع گونه‌های جهش یافته در هفته‌های اخیر وضعیت به‌شدت بحرانی را پشت سر می‌گذارد. دولت این کشور احتمالا برای سرپا نگاه داشتن بخش درمان و بهداشت، مجبور به قرنطینه دوباره یا دست‌کم تشدید جدی محدودیت‌ها خواهد شد.

نگرانی از روند رو به افزایش ابتلا به کرونا در آلمان

شمار موارد روزانه ابتلا به کرونا در آلمان پس از یک دوره کاهش نسبی بار دیگر اندکی صعودی شده است.  رئیس موسسه «روبرت کخ» هشدار داده که اگر اقدام‌های لازم به دقت اجرا نشود آلمان درگیر موج سوم ابتلا به کرونا خواهد شد.

موسسه روبرت کخ آلمان صبح شنبه ۲۷ فوریه با استناد به آمار اداره‌های بهداشت ایالتی اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۹ هزار و ۶۷۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است.

این تعداد حدود ۶۰۰ مورد بیش از شنبه هفته گذشته است و به این ترتیب شاخص میانگین ابتلا به این ویروس که طی یک هفته و به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ‌اندازه‌گیری می‌شود، با اندکی افزایش به نزدیک ۶۴ رسیده است.

در آلمان پیش‌شرط کاهش محدودیت‌ها کاهش این شاخص به کمتر از ۵۰ و در بهترین حالت به کمتر از ۳۵ تعیین شده است. با بالا رفتن این شاخص نگرانی درباره پیامد کاهش محدودیت‌ها افزایش می‌یابد.

افزایش ابتلا، کاهش قربانیان

به گفته لوتار ویلر، رئیس موسسه روبرت کخ، در شبانه‌روز گذشته ۳۶۹ بیمار مبتلا به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و تعداد قربانیان به نسبت شنبه گذشته، با وجود افزایش موارد ابتلا ۱۳۱ نفر کمتر بوده است.

بالاترین تعداد قربانیان کرونا در یک روز در آلمان مربوط به ۱۴ ژانویه است که تعداد آنها به هزار و ۲۴۰ نفر رسید. در ماه‌های ژانویه و فوریه روند ابتلا و مرگ در ارتباط با بیماری کووید۱۹ در آلمان برای هفته‌ها نزولی بود.

این روند به بالا گرفتن بحث‌ها درباره کاهش محدودیت‌های کرونایی منجر شد. روند کاهشی در روزهای گذشته تغییر کرده و مهم‌ترین علت آن شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا عنوان می‌شود که قدرت سرایت به مراتب بیشتر از ویروس قدیمی دارد.

اوتار ویلر در نشست خبری هفتگی خود از وجود نشانه‌های آشکار تغییر روند به سمت بدتر شدن اوضاع سخن گفت و هشدار داد که اگر اقدام‌های پیشگیرانه و دستورالعمل‌های بهداشتی به طور مداوم اجرا نشوند، آلمان وارد موج سوم پاندمی کرونا خواهد شد.

هشدار درباره اوج گرفتن پاندمی در هفته‌های آینده

به گزارش "تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان کارشناسان دیگر نیز از این حرکت می‌کنند که روند رو به افزایش موارد ابتلا همچنان ادامه یابد.

پروفسور داروسازی، تورستن لیر در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان پیش‌بینی کرده که وضعیت شیوع کرونا در این کشور شبیه به روزهای قبل از کریسمس شود. شاخص ابتلا در آن دوره به نزدیک ۲۰۰ رسیده بود. او در دانشگاه زارلند بر روی یک مدل شبیه‌سازی شیوع کرونا کار می‌کند که روند گسترش پاندمی در آلمان با کمک آن محاسبه می‌شود.

این پژوهشگر برآورد کرده که در نیمه اول ماه آوریل شاخص ابتلا به عدد ۲۰۰ برسد. او می‌گوید در این روند دو مسئله تاثیر مهمی دارند؛ یکی ویروس جهش‌یافته بریتانیایی که احتمال غلبه آن در آلمان زیاد است و دیگری افزایش ارتباط‌ها که از نیمه ماه فوریه رخ داده است.

پروفسور دانشگاه زارلند بر این باور است که افزایش ارتباط‌ها و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با خسته شدن شهروندان از محدودیت‌های کرونایی بی‌ارتباط نیست.

 ۴ بیماری زمینه‌ای درمان کرونا را سخت می‌کنند

پژوهشگرانی از آمریکا در چهار مورد بیماری پیش‌زمینه تحقیق کرده‌اند که که خطر دشوار شدن روند درمان کووید۱۹را افزایش می‌دهند: بدن پرچربی، فشار خون بالا، دیابت و نارسایی قلبی.

پژوهشگران دانشگاه تافتس در شهر بوستون آمریکا داده‌های ۹۰۰هزار بیمار کرونا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. این بیماران وضعیت سختی را در دوران ابتلا به کرونا طی کرده‌اند.

بر اساس الگوی محاسباتی این پژوهشگران، دو سوم این افراد پیشینه یکی از این چهار بیماری را داشته‌اند: چاقی، فشار خون بالا، دیابت و یا نارسایی قلبی.

بر اساس آمار ارائه شده، بزرگترین ریسک بیماری شدید کرونایی را افرادی متحمل شده‌اند که اضافه وزن زیاد و یا فشار خون بالا داشته‌اند؛ و اینکه شدت این بیماری با سبک زندگی افراد ارتباط دارد.

از نظر این پژوهشگران، به همین دلیل باید برای مهار ویروس کرونا، روی این عوامل توجه بیشتری مبذول داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.