پس از چهار ساعت بحث توسط دو طرف پرونده استیضاح ترامپ یعنی دادستان‌ های منتخب مجلس نمایندگان و دو وکیل مدافع رئیس جمهور سابق، سناتورها به قانونی بودن این روند، رای دادند. ولی وکلای ترامپ در روز نخست افتضاح به بار آوردند.

 

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان، روز نخست دومین دور از استیضاح دونالد ترامپ به نفع او پیش نرفت و خود رئیس جمهور پیشین هم به این امر اذعان داشته است.

طبق گفته دو منبع نزدیک به ترامپ، رئیس جمهور سابق از سخنرانی آغازین «بروس کاستور» در صحن سنا ناراضی بود.

 

e4c2ef41-472e-4509-837a-4dafa2dc3b2e

به گفته این منابع، ترامپ تقریباً فریاد می زد وقتی کاستور استدلال های پیچیده ای را مطرح می کرد که می توانست در قلب استدلال تیم دفاعی وی قرار بگیرد.

یکی از این منابع به سی ان ان گفت، با توجه به اینکه تیم حقوقی ترامپ حدود یک هفته قبل جمع شده بود، اوضاع طبق انتظار خوب پیش رفت. وقتی وکلای ترامپ در آخرین لحظه صحبت را عوض کردند، متحدان ترامپ شگفت زده شدند.

مشاور تیم رئیس جمهور سابق ارزیابی صریحی از افتضاح در نخستین روز استیضاح ترامپ را ارائه داد.

وی گفت، بخشی از مشکل ترامپ این است که رئیس جمهور سابق در جمع آوری یک تیم حقوقی برای دادگاه سنا مشکل داشت و خاطرنشان کرد: اولین گروه از وکلا ناگهان پشت او را خالی کردند.

مشاور گفت: ترامپ در صورت ناتوانی خود در جذب تیم حقوقی قدرتمند برای دادگاه استیضاح، خود را در دادگاه کیفری متهم خواهد یافت و ممکن است به خطر بیفتد.

مشاور در واکنش به سخنان ناهماهنگ «بروس کاستور» وکیل مدافع ترامپ در صحن سنا گفت: «واقعا او داشت چه غلطی می کرد؟»

یک مشاور ارشد دیگر ترامپ اصرار داشت که کاستور در تلاش بود تا قبل از اینکه وکیل دیگر «دیوید شوئن» سخنرانی خود را آغاز کند، از التهاب فضای احساسی در سنا بکاهد.

این مشاور گفت: «این کار مربوط به پایین آوردن درجه التهاب فضا به دنبال افت فشار عاطفی دموکرات ها، قبل از فرود آوردن چکش دادگاه در این دادگاه غیرقانونی استیضاح بود.»

تیم حقوقی ترامپ با توجه به این که او قدرت را ترک کرده این محاکمه را «مضحک و خلاف قانون اساسی» توصیف کرده است.

ناهماهنگی میان تیم حقوقی ترامپ آن هم در ابتدای کار کاملا محسوس بود. بروس کاستور در صحن سنا هشدار داد که دادرسی استیضاح دوم آن هم 13 ماه پس از استیضاح نخست، «سیل ‌بندها» را به روی استیضاح‌ های آینده باز می ‌کند.

کاستور در این جلسه یورش به کنگره را محکوم کرد و گفت که مسئولان باید محاکمه شوند، اما استدلال کرد که گناه این تراژدی نباید به گردن ترامپ انداخته شود.

 

62d9eb15-5d33-4d02-bc2b-aef72c174768

 

او در بخش مهمی از سخنانش سعی کرد به حس وطن پرستی سناتورها توسل جوید. او گفت: «مسئولیت اصلی یک سناتور و صفت اصلی همه شما... این است که کسی در میان شما نیست که خود را وطن پرست نداند.»

او استیضاح ترامپ را خلاف قانون اساسی دانست و گفت: «برای همین است که این حمله به قانون اساسی به نتیجه نخواهد رسید.»

او گفت: «انتظار ما از سناتورها این است که نه به اراده و احساسات مردم، بلکه به آنچه درست است واکنش نشان دهند.»

«دیوید شوئن» وکیل دیگر ترامپ اما با لحنی متفاوت صحبت کرد و دموکرات ‌ها را به استیضاح سیاسی متهم کرد و از آن به «رینگ خونین» یاد کرد تا ترامپ را از کاندیداتوری دوباره در انتخابات منصرف سازند.

 

6527b998-e39e-4ad4-9039-da18859bb3f2

 

بروس کاستور که با انتقادات گسترده ای برای عملکرد خود در روز نخست دادگاه روبرو است، به خبرنگاران گفت «من فکر کردم روز خوبی داریم.»

کاستور در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد پس از امروز اصلاحاتی در استراتژی حقوقی انجام شود، گفت: «نه، من یک هفته پیش طرح اصلی را تنظیم کردم و تغییری نخواهد کرد.»

وقتی خبرنگاری از او خواست که در مورد لیست رو به رشد جمهوری خواهانی که امروز از حضورش در سنا انتقاد کرده اند، صحبت کند، طفره رفت و در عوض دوباره گفت: «من فکر کردم روز خوبی داریم، متشکرم.»

بنا به گفته دو منبع، گویا قرار بوده دیوید شوئن وکیل دیگر ترامپ صحبت کند اما کاستور پیشدستی کرده است.

کاستور در پایان سخنان خود گفت که دلیل تغییر این کار نتیجه عملکرد خوب نمایندگان مجلس بوده است.

راستی آزمایی1

سحنان کاستور در سنا نیاز به راستی آزمایی دارد. در برهه ای، بروس کاستور ادعا کرد که دادگاه استیضاح سنا خلاف قانون اساسی است زیرا ترامپ دیگر رئیس جمهور مشغول به کار نیست.

کاستور با بیان اینکه «قضاوت در موارد استیضاح، یعنی آنچه که ما انجام می دهیم، فراتر از برکناری از سمت نخواهد بود»، استدلال کرد که استیضاح ترامپ محاکمه ای غیرقانونی است زیرا «از زمان پایان کار ترامپ هدف قانون اساسی محقق شده است» و او در حال حاضر خارج از دفتر است.

 

a96a0d3b-840d-472f-bbae-ea32d76b88ff

 

راستی آزمایی: این ادعای کاستور گمراه کننده است.

«هدف قانون اساسی» و قضاوتی که کاستور به آن اشاره می کند، صرفاً برکناری از سمت نیست. ماده 1 بخش 3 قانون اساسی می گوید که «قضاوت در موارد استیضاح نباید بیش از برکناری از سمت، و رد صلاحیت برای داشتن هر پست افتخاری و یا دریافت سود باشد.»

از آنجا که قانون اساسی دو قضاوت را در موارد استیضاح ترسیم کرده است، در بهترین حالت گمراه کننده است که کاستور ادعا کند که هدف قانون اساسی فقط به این دلیل محقق شده است که ترامپ دیگر در این سمت نیست. گرچه کاستور در سخنان خود بند مربوط به قانون اساسی را به طور کامل نقل کرد، اما او آن را به طور نادرست در استدلال خود بر ضد قانون اساسی مشخص کرد.

راستی آزمایی2

در قانون اساسی گفته شده است که روسای جمهور می توانند به جرم «خیانت، رشوه، یا سایر جرایم و جنایات بزرگ» استیضاح شوند.

بروس کاستور وکیل ترامپ پیشنهاد کرد که «جرایم بزرگ و جنایات» باید جرائم «جنایی» باشد، و از سنا خواست تا «درک» کند که «یک جرم بزرگ یک جرم است و یک جرم جنایی یک جنایت است. کلمات در طول زمان تغییر چندانی نکرده اند.»"

راست آزمایی: کاستور اشتباه می گوید.

در میان تحلیلگران قانون اساسی توافق گسترده ای وجود دارد که طراحان قانون اساسی اعتقاد ندارند «جرایم عالی و جنایات» باید نقض قوانین کیفری باشد.

در حالی که هیچ تعریفی از این عبارت در قانون اساسی وجود ندارد، که تعیین صلاحیت را به عهده کنگره می گذارد، اما تاریخچه طولانی این عبارت توسط کنگره تفسیر می شود که شامل سوءاستفاده از اعتماد عمومی است که لزوماً قانون اساسی را نقض نمی کند.

در پایان سخنان خود، کاستور پیشنهاد کرد که سنا نباید پرونده استیضاح را پیش ببرد، با این استدلال که اگر ترامپ مرتکب جرمی شده، وزارت دادگستری باید او را دستگیر کند و لاغیر.

«آلن ام. درشوویتس» که سال گذشته در اولین دادگاه استیضاح در تیم دفاعی ترامپ خدمت می کرد به نیوزمکس گفت، عملکرد کاستور ناخوشایند بود.

درشوویتس گفت: «من نمی دانم او چه می کند؟ اما در حال حاضر به نظر من کاری موثر انجام نمی دهد.»

فردی که از نزدیک با اولین تیم استیضاح ترامپ همکاری داشت، گفت شما واقعاً نمی توانید گروه وکلای فعلی رئیس جمهور سابق را با وکلای که ترامپ را در اولین دادگاه استیضاح وکالت داده اند، مقایسه کنید.

این منبع درباره اولین تیم استیضاح ترامپ گفت: «مقایسه میان این دو تیم به دلیل سطح متفاوت تجربه دشوار است.»

این منبع خاطر نشان کرد که در تیم اول دادگاه استیضاح ترامپ افرادی مانند «کن استار، کهنه سرباز استیضاح کلینتون، »آلن درشوویتس» استاد دانشگاه هاروارد، «پام بوندی» دادستان کل سابق فلوریدا و «جی سکولو» که سابقه حضور در دیوان عالی را دارد، حضور داشتند.

در آغاز جلسه روز سه شنبه «جیمی رسکین» از مدیران استیضاح از حزب دموکرات، که نقش دادستان را بازی می کند، گفت که رئیس جمهور باید حتی بعد از ترک قدرت مسئول شناخته شود.

 

ab3d13aa-2986-4c5b-aa93-600bf42dd980

 

او استدلال کرد که پرهیز از محاکمه استیضاح - که درخواست وکلای رئیس جمهور سابق است - یک بدعت «خطرناک» خواهد بود.

رسکین گفت که محاکمه نکردن ترامپ به این معنی است که به روسای جمهور بعدی چراغ سبز نشان دهیم «هر کاری خواستند برای ماندن در قدرت» انجام دهند «از جمله با توسل به شیوه های خشن.»

او اضافه کرد: به عبارت دیگر، استثنا قائل شدن در مورد حوادث 6 ژانویه، دعوتی به تحقق بدترین کابوس بنیانگذاران کشور خواهد بود.

او سپس تصاویری از روز حمله به کنگره و همچنین سخنرانی ترامپ پیش از شورش پخش کرد.

شش سناتور حزب جمهوری خواه همگام با دموکرات ها رأی دادند و مشخص کردند که دادگاه استیضاح علی رغم درخواست برخی از جمهوری خواهان برای انصراف دادرسی، قانونی است.

این شش سناتور عبارتند از:

«بیل کسیدی

سوزان کالینز

لیزا مورکوفسکی

میت رامنی

بن ساسه

پت تومی»

بیل کسیدی نماینده جمهوری خواه از لوئیزیانا تنها سناتور حزب جمهوری خواه بود که رأی خود را درباره قانونی بودن استیضاح رئیس جمهور سابق به ناگاه تغییر داد.

کسیدی قبلاً به اقدام اخیر سناتور «رند پال» مبنی بر غیرقانونی بودن استیضاح پس از ترک ترامپ از سمت خود رای مثبت داده بود.

 

59d7d13f-ae5d-4dae-aeb3-d8719c6184de

 

کسیدی به سی ان ان گفت: «من همیشه گفته ام که با دید باز به این موضوع نزدیک می شوم و به عنوان یک هیئت منصفه بی طرف، حرف های هر دو طرف را گوش خواهم داد.»

سناتور میت رامنی دیگر جمهوری خواه از ایالت یوتا که علیه ترامپ قیام کرده، گفت که پخش ویدیو توسط نمایندگان در مجلس سنا نشان داد که شورش در 6 ژانویه «مذموم و ناپسند» است و مجرمان باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

رامنی مودبانه گفت که هر دو طرف خوب کار کردند و در سخنرانی های امروز بحث های خود را مطرح کردند.

 

f033fa58-81f9-4bc6-8592-c3ef8a3ed81d

 

وی ادامه داد: من همچنان با انجام محاکمه یک مقام پس از ترک پست خود موافقم و آن را قانونی می دانم.»

مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته بعد از حوادث کنگره ترامپ را استیضاح کرد. 

10 تن از اعضای جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان از جمله «لیز چینی» یکی از رهبران فراکسیون این حزب، برخلاف سیاست حزب جمهوری‌ خواه از استیضاح ترامپ حمایت کردند.

شماری از نمایندگان در مجالس قانونگذاری آمریکا به دنبال حمله به کنگره، لایحه پیشنهادی برای استیضاح ترامپ را مطرح کردند.

در جریان حمله به ساختمان کنگره یک مأمور پلیس و چهار نفر دیگر کشته شدند.

دونالد ترامپ ساعاتی قبل از هجوم مرگبار شماری از هواداران خشونت‌ طلب او به ساختمان کنگره در پیامی خطاب به آنها گفت علیه نتایج انتخابات «با تمام قوا بجنگید».

دونالد ترامپ در آخرین پیام خداحافظی خود حمله به کنگره را محکوم کرد.

دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکاست که دو بار استیضاح شده و دادرسی مربوط به استیضاح دوم پس از پایان دوران ریاست‌ جمهوری او انجام می ‌شود. ترامپ که هیچ‌ گاه شکست خود و پیروزی جو بایدن در انتخابات را نپذیرفت، حتی حاضر نشد در مراسم سوگند جانشین خود شرکت کند و عرف سیاسی و مدنی آمریکا را زیر سوال برد.

 

_116840023_gettyimages-1292321546

 

انتظار نمی رود ترامپ شخصا در این محاکمه شهادت دهد. هنوز مشخص نیست که آیا 17 سناتور جمهوری‌ خواه به دموکرات ‌ها خواهند پیوست تا در دومین دادگاه استیضاح در سنا، دونالد ترامپ را محکوم کنند. 

اگر ترامپ محکوم شود، سناتورها می ‌توانند رای دهند که او برای همیشه از کاندید شدن برای مناصب سیاسی محروم شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.