دوره چهارساله ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ جنجالی ‌ترین رئیس جمهور نیم قرن اخیر آمریکا در حالی به پایان رسید که جامعه آمریکا آبستن شکاف ‌های عمیق نژادی و اختلاف ‌های سیاسی درون حزبی است.

 

به گزارش جماران، «تام کول» نماینده پیشکسوت جمهوری خواه در ایالت اوکلاهما به نیویورک تایمز گفت که بحران پیش روی حزب جمهوری خواه پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ جدی ترین بحرانی است که پس از رسوایی واترگیت با آن روبرو شد.

کول به نیویورک تایمز گفت: «من 40 سال به طور حرفه ای در سیاست جمهوری خواهان حضور داشتم - بنابراین درست بعد از واترگیت - و به شما خواهم گفت که این بدترین دوره در کل این زمان بوده است.»

اظهارات وی در میانه هرج و مرج در حزب جمهوری خواه پس از عزیمت ترامپ از سمت خود صورت می گیرد.

اختلافاتی بین قانونگذارانی که می خواهند حزب را از دونالد ترامپ در پی آشوب در کنگره و تلاش او برای براندازی انتخابات دور کنند و گروهی که ثابت قدم به رئیس جمهور سابق وفادار مانده اند، ایجاد شده است.

رهبران حزب در کنگره، «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان و «میچ مک کانل» رهبر اقلیت مجلس سنا، مسئولیت خشونت را در پی این شورش به گردن ترامپ انداختند. پس از استیضاح مجلس نمایندگان به دلیل نقش وی در «تحریک شورش»، مک کانل نشان داد که از محاکمه ترامپ راضی و خشنود است.

اما در هفته گذشته هر دو موضع خود را تغییر داده اند، به طوری که نظرسنجی ها نشان می دهد رئیس جمهور پیشین علی رغم نقشش در دامن زدن به شورش، محبوبیت زیادی در میان طرفداران مردمی حزب دارد.

در اقدامی آشکار برای ترمیم روابط، مک کارتی با ترامپ در خانه اش در فلوریدا دیدار کرد. پس از جلسه روز پنجشنبه، کمیته اقدام سیاسی رهبری ترامپ به این موضوع افتخار کرد که «محبوبیت رئیس جمهور سابق هرگز از امروز بیشتر نبوده و تأیید وی بیش از هر تأیید در هر زمان معنی دارد.»

مک کانل از موضع خود در مورد حمایت از استیضاح عقب نشینی کرده است و هفته گذشته در مجلس سنا رأی داد که استیضاح را رد کند زیرا احتمال محکوم شدن ترامپ در دادگاه استیضاح کمرنگ می شود.

ترامپ با افزودن به بحران پیش روی جمهوری خواهان، احتمال ایجاد یک حزب سوم، موسوم به «میهن پرست» را پررنگ کرده است، اقدامی که احتمالاً باعث تقسیم آرا میان این حزب با جمهوری خواهان می شود، اما پیروزی مجدد در کنگره در انتخابات میان دوره ای 2022 تقریبا غیرممکن است.

عواقب ناشی از واترگیت در سال 1972 به عنوان گسترده ترین رسوایی سیاسی در تاریخ ایالات متحده شناخته می شود، بطوری که ریچارد نیکسون رئیس جمهور جمهوری خواه در سال 1974 با افشای نقشش در این جنایت استعفا داد.

اما این حزب توانست خیلی سریع از رسوایی های نیکسون پس بکشد؛ «جرالد فورد» برای باقی مانده دوره نیکسون رئیس جمهور شد و حزب پس از ریاست یک دوره ای «جیمی کارتر» از حزب دموکرات، دوباره قدرت را به دست آورد.

اما حالا پس از حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه سال جاری که به تحریک و تهییج ترامپ و با هدف اختلال در روند برگزاری نشست مشترک کنگره و تأیید پیروزی «جو بایدن» دموکرات در انتخابات 2020 صورت گرفت، حزب جمهوری خواه آمریکا شاهد ظهور دو اردوگاه متخاصم در میان اعضا و همچنین رأی دهندگان هوادار خود شد! در واقع شکل ‌گیری این دیدگاه‌ های متضاد و کم سابقه در درون حزب جمهوری خواه نشان می‌دهد که آینده این «حزب بزرگ قدیمی» در هاله‌ ای از ابهام فرو رفته و رهبران آن در آغاز به کار جو بایدن و تیم وزرا و منصوبانش به کاخ سفید، با امتحانی سخت روبرو هستند: لزوم انتخاب میان حمایت از ترامپ یا رویگردانی از او؛ انتخابی که در هر حال با حذف بالقوه آرای یکی از این دو اردوگاه احتمال پیروزی جمهوری ‌خواهان در انتخابات آینده را با چالشی جدی مواجه می‌ سازد. شکست اخیر جمهوری‌خواهان در راهیابی دوباره به کاخ سفید و کسب یا حفظ اکثریت کرسی ‌ها در مجالس نمایندگان و سنای فدرال اهمیت این موضوع را دو چندان می‌ کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.