گاردین در توصیف خروج ترامپ از کاخ سفید نوشت: نفس هایی که در این چهار سال در سینه ها حبس شده بود، بیرون داده شد.

 

به گزارش جماران، گاردین در گزارشی نوشت: چهار سال دنیا نفس خود را در سینه حبس کرده بود، اما سرانجام لحظه بازدم فرا رسید. از ظهر روز 20 ژانویه 2017، هنگامی که دونالد ترامپ سوگند یاد کرد تا رئیس جمهور ایالات متحده شود، مردم کره زمین خود را در حالت آماده باش بالاتری قرار دادند: این مرد ممکن است چه جنون جدیدی از خود نشان دهد؟ طی چند ماه، به نظر می رسید که او تهدید به جنگ هسته ای با کره شمالی کرده است. او در یک توییت خطاب به «کیم جونگ اون» به او فخر فروخت که «من هم یک دکمه هسته ای دارم، اما دکمه بسیار بزرگتر و قدرتمندتری نسبت به او و دکمه من کار می کند!» - و هر روزها با این فکر و خیال می گذشت که آیا آمریکا و حتی بقیه ما از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ جان سالم به در می بریم.

اما 11 دقیقه قبل از ظهر به وقت محلی، یک بار دیگر توانستیم نفس راحتی بکشیم. جو بایدن این جملات جادویی را خواند که به موجب آن یک شهروند آمریکایی به رئیس دولت، رئیس کشور و نماد جمهوری تبدیل می شود. همانطور که دستش را روی کتاب مقدس گذاشته بود و می گفت: «خدایا به من کمک کن»، موجی از آرامش میلیون ها آمریکایی - و همه کسانی که در هرجای دیگری استرس دوران ترامپ را تجربه کرده بودند، فرا گرفت. شبکه های تلویزیونی تصاویر تحویل کیف هسته ای به بایدن را نشان دادند و دیگر خیال همه راحت شد که این کیف در دستان بایدن است، نه مردی که چند ساعت قبل به استراحتگاه خود در فلوریدا فرار کرده بود.

ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که تا واپسین لحظه ریاست‌ جمهوری ‌اش، حاضر به تبریک به جانشین اش نشده‌ بود و به هوادارانش وعده داد که برای آنها می ‌جنگد و دوباره باز می ‌گردد.

بایدن با انتشار توییتی پیش از آغاز مراسم تحلیفش خداحافظی ترامپ را «آغاز عصری جدید برای آمریکا» توصیف کرد؛ عصری جدید که با امضای 17 فرمان ریاست‌ جمهوری برای برگرداندن تصمیم ‌های جنجالی رئیس ‌جمهور پیشین، تسلای شکاف نژادی و سیاسی در کشور و مبارزه با آثار فاجعه‌ بار بیماری کروناست که با مدیریت ضعیف دولت پیشین آمریکا را به بزرگ ‌ترین کشور درگیر با این بیماری تبدیل کرده است.

بازگشت به پیمان‌ ها و سازمان‌ های بین‌ المللی که دونالد ترامپ از آنها خارج شد، از جمله معاهده آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی، دیگر دستورات نخستین روز کاری جو بایدن هستند. علاوه بر اینها فرمان‌ هایی برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در امریکا و تسهیل تابعیت مهاجران متولد در امریکا و رسیدگی به دعاوی مهاجران غیرقانونی، از جمله دیگر برنامه‌ هایی بودند که در دستور کار روز نخست کاری جو بایدن قرار داشتند.

ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که به گزارش رسانه‌ ها، کمترین میزان محبوبیت در میان روسای جمهور دهه‌ های گذشته آمریکا را داشت و در پی حمله هوادارانش به کنگره، به نخستین رئیس‌ جمهور آمریکا تبدیل شد که در یک دوره چهارساله دو بار استیضاح شده است.

مشخص نیست آیا بعد از پایان دوره ریاست‌ جمهوری، کنگره آمریکا همچنان پرونده محاکمه رئیس جمهور پیشین را در سنا ادامه دهد یا نه، اما استیضاح ترامپ و تلاش ‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری از جمله از طریق تحریک افکار عمومی برای خشونت و حمله به کنگره، بر تارک دوران چهارساله ریاست ‌جمهوری او باقی خواهد ماند.

ترامپ درست لحظاتی پیش از ترک واشنگتن به سمت محل سکونتش در ایالت فلوریدا، به هوادارانش وعده داد که خداحافظی ‌اش طولانی نخواهد بود و به زودی باز می ‌گردد. ترامپ - که تا لحظه انتقال قدرت حاضر نشد به جانشین خود برای پیروزی در انتخابات تبریک بگوید - نخستین رئیس ‌جمهور آمریکا در 150 سال گذشته است که حاضر به شرکت در مراسم تحلیف جانشین اش نشد. با این حال ترامپ هم مانند اسلافش در هنگام خروج از کاخ سفید نامه‌ ای را برای جانشینش گذاشته که توصیه‌ هایی در آن به بایدن شده است. 

اکنون با رفتن این مرد شاید آمریکا بار دیگر به جایی بازگردد که دیگر کشورها تحسینش کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.