پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تایید شکست دیدار پایانی ترامپ و اون؛

فعالیت در سایت هسته ای اصلی کره شمالی+ تصاویر

در تایید شکست دیدار پایانی ترامپ و کیم جونگ اون، جدیدترین تصاویر ماهواره ای از فعالیت در سایت هسته ای اصلی کره شمالی حکایت دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد تازه ترین تصاویر ماهواره ای از فعالیت در سایت هسته ای اصلی کره شمالی حکایت می کند که نشان می دهد پس از شکست دیدار «هانوی» پایتخت ویتنام، کره شمالی مواد رادیو اکتیو را برای تولید سوخت هسته ای بازفرآوری کرده است.

هر گونه فعالیت بازفراوری جدید می تواند در واقع تاکیدی بر شکست دومین اجلاس بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی باشد که اواخر فوریه گذشته با هدف پیشبرد خلع سلاح هسته ای کره شمالی در هانوی ویتنام برگزار شد.

 

f-yongbyon-a-20190418-870x651

 

این نشانه ها پس از آن دیده می شود که نشست میان ترامپ و اون رهبران آمریکا و کره شمالی بدون هیچ توافقی  پایان یافت.

از آن زمان کره شمالی دیپلماسی با آمریکا را مشروط به تغییر رویکرد آمریکا دانسته است. رهبر کره شمالی هفته گذشته در اظهاراتی ضمن اعلام این که شکست مذاکرات هانوی خطرات تشدید تنش ها را افزایش داد، گفت وی تنها در صورتی که ترامپ با رویکرد درست وارد مذاکرات شود، حاضر به دیدار با وی خواهد بود.

 

download

 

​ماه گذشته نیز یکی از مقامات بلند پایه کره شمالی هشدار داه بود کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ممکن است دوباره درباره موضوع توقف آزمایش ها تجدید نظر کند؛ مگر آن که واشنگتن در این خصوص امتیازاتی بدهد.

مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن با انتشار گزارشی اعلام کرد تصاویر ماهواره ای از سایت هسته ای «یانگ بیون» کره شمالی در تاریخ 12 آوریل، پنج وسیله حمل و نقل ریلی را نزدیک تاسیسات غنی سازی اورانیوم و آزمایشگاه رادیو شیمی را نشان می دهد که چنین تحرکاتی می تواند نشان دهنده حمل و انتقال مواد رادیواکتیو در این سایت هسته ای باشد.

در گذشته این طور به نظر می رسید که این وسایل حمل و نقل ریلی با فرایند انتقال مواد رادیواکتیو یا عملیات بازفرآوری هسته ای مرتبط باشند و فعالیت کنونی با شکل و ماهیتی که دارند در واقع مشارکت احتمالی آنها را در چنین فعالیت هایی قبل و بعد از عملیات بازفرآوری رد نمی کند. 

وزارت خارجه آمریکا هنوز درباره این گزارش اظهار نظر نکرده است اما یک منبع نزدیک به ارزیابی های دولت آمریکا اعلام کرد تا زمانی که کارشناسان آمریکایی گمان می کنند که چنین تحرکاتی می تواند به فعالیت های بازیافت مرتبط باشد ؛ آنها تردید دارند که این اقدام یک فعالیت هسته ای قابل توجه باشد. 

«جنی تاون» از کارشناسان مسائل کره شمالی در اندیشکده استیمسون در این خصوص می گوید اگر این عملیات بازفرآوری در این سایت هسته ای در حال انجام باشد، با توجه به مذاکرات سال گذشته آمریکا و کره شمالی و شکست در دستیابی به توافق درباره وضعیت آینده سایت هسته ای یانگ بیون در هانوی، این موضوع بسیار اهمیت خواهد داشت.

 

20190416-nkorea

 

وی افزود از آنجا هیچ توافقی با کره شمالی درباره سایت هسته ای یانگ بیون حاصل نشد، زمان بندی چنین فعالیت هایی که به سرعت پس از برگزاری اجلاس هانوی آغاز شد، از لحاظ زمان بندی می تواند جالب توجه باشد.

وی در ادامه گفت هر گونه فعالیت بازفرآوری جدید در سایت هسته ای یانگ بیون در حقیقت تاکیدی بر اهمیت این تاسیسات در برنامه هسته ای کره شمالی است و در واقع نشانگر تاسیسات فعالی است که ذخایر مواد شکاف پذیر هسته ای کره شمالی را برای تقویت زرادخانه آن افزایش می دهد. 

دونالد ترامپ سال گذشته دو بار با رهبر کره شمالی دیدار و گفت و گو کرد اما این مذاکرات تاکنون نتیجه ای نداشته است.

نتایج تحقیقات مرکز همکاری و امنیت بین المللی دانشگاه استنفورد که در آستانه برگزاری اجلاس هانوی منتشر شد، نشان می دهد که کره شمالی به تولید سوخت هسته ای در سال 2018 ادامه داده و ممکن است سال گذشته برای افزودن هفت سلاح هسته ای به زرادخانه خود به اندازه کافی سوخت هسته ای تولید کرده باشد.

کارشناسان تخمین زده اند کره شمالی در زرادخانه هسته ای خود بین 20 تا 60 کلاهک داشته باشد.

سایت هسته ای یانگ بیون در 100 کیلومتری شمال پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی قرار دارد که نخستین و اصلی ترین رآکتور هسته ای این کشور در آنجا قرار دارد و تنها منبع پلوتونیوم برنامه تسلیحاتی کره شمالی است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.