رهبر کره شمالی تاکید کرد که اگر قرار است نشست سوم با ترامپ تکرار نتیجه نشست هانوی باشد، علاقه‌ ای به برگزاری آن ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از رسانه های دولتی کره شمالی گزارش داد: رهبر کره شمالی با انتقاد از نشست هانوی، هشدار داد تنها در صورتی که واشنگتن رویکرد خود را تغییر دهد حاضر به دیدار سوم با رئیس جمهور آمریکا است.

این در حالی است که «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا چندی پیش ادعا کرده بود که از برگزار شدن نشست سوم با رهبر کره شمالی اطمینان دارد.

«کیم جونگ اون» رهبر این کشور اعلام کرده است آمادگی دارد برای بار سوم با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. با این حال، رهبر کره شمالی تاکید کرده است که واشنگتن تا پایان سال (میلادی) جاری فرصت دارد که شرایط مورد قبول دو طرف برای دستیابی به یک توافق جهت به نتیجه رساندن دیپلماسی هسته ای را ارائه دهد. 

رهبر کره شمالی این سخنان را در خلال سخنرانی خود پارلمان این کشور ایراد کرد.

رهبر کره شمالی در سخنرانی خود گفت: «ما البته به حل و فصل مشکلات از طریق گفت و گو و مذاکره اهمیت می دهیم. اما گفت و گو به سبک آمریکایی که طی آن واشنگتن خواسته های خود را به طور یکجانبه مطرح می کند از نظر ما مناسب نیست و ما هیچ علاقه ای به این نوع گفت و گو نداریم.» 

رهبر کره شمالی شکست مذاکرات خود با ترامپ در هانوی در ماه فوریه را نتیجه خواسته های یکجانبه آمریکا توصیف کرد و گفت این امر پرسش هایی را درباره این که آمریکا علاقه ای به بهبود روابط با کره شمالی دارد یا خیر، مطرح نمود. نتیجه این دیدار باعث شد که استراتژی تعامل بین‌ المللی و توسعه اقتصادی را که سال گذشته بپذیرد، زیر سوال ببرد.

رهبر کره شمالی در عین حال تصریح نمود که روابط شخصی اش با رئیس جمهور آمریکا خوب است و آنها می توانند هر زمان که بخواهند نامه مبادله کنند. 

رهبر کره شمالی بار دیگر تاکید کرد که اقتصاد کشورش می تواند فشارهای بین المللی را که به علت دنبال شدن برنامه های هسته ای از سوی پیونگ یانگ دنبال می شود همچنان تحمل کند.

او خاطرنشان کرد که کشورش برای خلاص شدن از شر تحریم ها حاضر نیست به هر بهایی با آمریکا مذاکره کند. 

رهبران آمریکا و کره شمالی تاکنون دوبار، یک بار در سنگاپور و یک بار نیز در ویتنام، دیدار کرده اند. 

رهبر کره شمالی گفت آمریکا از دنبال کردن آن چه که پیونگ یانگ آن را سیاست های خصمانه واشنگتن توصیف کرد خودداری می کند و هنوز بر «این قضاوت نادرست تاکید می کند که ما در برابر حداکثر فشارها تسلیم می شویم.»

وی افزود که کره شمالی در برابر منافع بنیادین خود ذره ای کوتاه نخواهد آمد.

او آمریکایی ها را به علت آن که با طرح هایی غیرعملی به هانوی آمده بودند، مقصر توصیف کرد و گفت: «نشست دوم در هانوی در ماه فوریه، سوالات جدی را درباره درست بودن گام‌ هایی که تحت تصمیم استراتژیک خود برداشتیم، برانگیخت. همچنین به ما احساس خطری درباره صداقت آمریکا در بهبود روابط با کره شمالی داد.»

رهبر کره شمالی گفت: «اگر آمریکا شیوه درستی را به کار ببرد و پیشنهاد کند که نشست سوم رهبران دو کشور با هدف یافتن راه حل مورد قبول دو طرف برگزار شود، ما نیز علاقمند خواهیم بود که بار دیگر چنین نشستی را تشکیل دهیم. ما صبورانه تا پایان سال (میلادی) منتظر خواهیم ماند تا آمریکا تصمیمی مناسب در این خصوص اتخاذ کند.»

رهبر کره شمالی در بخش دیگری از سخنانش از کره جنوبی خواست که با قدرت بیشتری از مواضع پیونگ یانگ حمایت کند و از این که سئول تنها به عنوان یک میانجی صرف در مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ عمل می کند انتقاد کرد. او گفت که کره جنوبی نباید تنها به عنوان یک تسهیل گر در این مذاکرات عمل نماید و باید در راستای تامین منافع مردم (شبه جزیره) کره موضع گیری کند. 

 کیم جونگ اون این اظهارات را چند ساعت بعد از آن که «مون جائه-این» رئیس جمهور کره جنوبی در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد، بیان کرد. روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا در این دیدار بر اهمیت گفت و گوهای هسته ای با پیونگ یانگ تاکید کردند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.