طرفداران ترامپ رئیس جمهور شکست خورده آمریکا همچنان امیدوار هستند که بتوانند از انتقال قدرت به جو بایدن رئیس جمهور منتخب جلوگیری کنند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، برخی مسئولان آمریکایی گفتند که راستگرایان تندرو قصد دارند از فرایند انتقال مسالمت آمیز قدرت به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب در 20 ژانویه جلوگیری کنند.

آژانس های حمایت از قانون در سراسر کشور هشدار دادند که خطر وقوع حملات احتمالی به کنگره آمریکا در واشنگتن و دیگر ساختمان های نهادهای قانونگذاری در برخی ایالت های آمریکایی وجود دارد.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه واشنگتن پست به آنها دست یافته است معترضان هوادار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور شکست خورده در حملات خود از بمب و سلاح های آتشین استفاده خواهند کرد.

پیش از این «کریستوفر رای» رئیس اف بی ای تأکید کرد که امکان وقوع اعتراض های مسلحانه در آستانه برگزاری مراسم انتصاب بایدن بعید نیست.

رای تأکید کرد که اف بی آی «تعداد زیادی» از مناقشه ها  و بحث ها را در اینترنت درباره فعالیت های مختلف در واشنگتن و برخی از ایالت ها، دنبال و کنترل می کند.

در همین حال، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا تعهد داد که به تاریخ کشور احترام گذاشته می شود و قدرت به شکل مسالمت آمیز و در امنیت به جو بایدن رئیس جمهور منتخب منتقل می شود. 

پنس این سخنان در نشستی با نیروهای گارد ملی زد که از ساختمان کنگره محافظت می کنند. پنس از جمله مسئولان بلندپایه آمریکایی بود که در جریان حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه مجبور شد پنهان شود.

از سوی دیگر، اوضاع ناامن در آمریکا که در پی حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره به وجود آمده است،باعث شد که بایدن  سفر خود به واشنگتن با استفاده از قطار را لغو کند.

رسانه های آمریکایی شب گذشته اعلام کردند که «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا از برنامه خود برای سفر به واشنگتن پایتخت آمریکا برای برگزاری مراسم انتصابش با استفاده از قطار را به دلیل نگرانی های امنیتی چشم پوشی کرده است.

رسانه های آمریکایی تأکید کردند که سفر بایدن از شهر«ویلمنگتن» واقع در ایالت«دلاور» به واشنگتن با قطار وابسته به شرکت راه آهن ملی(امتراک) صورت نمی گیرد.پیش از این قرار بود وی با قطار به واشنگتن سفر کند.

این رسانه ها تأکید کردند که این تصمیم برای بایدن بسیار سخت بوده است زیرا رئیس جمهور منتخب برتری قطار بر دیگر وسایل حمل و نقل را در سفرهایش داخل کشور به خوبی می داند.

به گفته رسانه های آمریکایی این تصمیم بازتاب دهنده ترس و نگرانی روزافزون از تهدیدهای امنیتی احتمالی در واشنگتن و سراسر ایالات متحده در جریان مراسم انتصاب بایدن در 20 ژانویه است به ویژه پس از آن اف بی آی از طرح هایی برای برگزاری اعتراض های مسلحانه هواداران ترامپ در سراسر ایالات متحده قبل از مراسم انتصاب هشدار داد.

این در حالی است که مقام‌های امنیتی محلی و فدرال آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۲۰ هزار نیروی گارد ملی برای تامین امنیت واشنگتن دی.سی در روز تحلیف جو بایدن در بیستم ژانویه (اول بهمن) مستقر شوند.

«رابرت کونته» رئیس پلیس متروپولیتن واشنگتن چهارشنبه گفت: گمان می کنم چیزی حدود ۲۰ هزار نیروی گارد ملی اینجا در واشنگتن دی.سی مستقر شوند.

این تعداد نیرو بیش از آن چیزی است که پیشتر گزارش شده بود. نشریه «آرمی تایمز» به تازگی گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مجوز اعزام ۱۵ هزار نیروی گارد ملی به واشنگتن دی.سی در روز تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا را صادر کرده است.

رابرت کونته تاکید کرد که مراسم تحلیف در آمریکا یک رویداد ویژه امنیت ملی به شمار می رود و شمار نهایی نیروها از جانب سرویس مخفی تعیین می شود و این گمانه زنی به وجود آمد که ممکن است تعداد نیروها در نوسان باشد.

یک مقام آمریکایی هم  گفت که تعداد دقیق نیروهایی که باید مستقر شوند از سوی سرویس مخفی آمریکا مشخص می شود که مسؤول امنیت مراسم تحلیف است. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت تعداد اعضای گارد ملی که مستقر می شوند حدود ۲۰ هزار تن است.  

براساس این گزارش، این تعداد نیرو تقریبا از تمامی ایالت ها به واشنگتن دی.سی منتقل می شوند و تنها آن تعداد که پلیس نظامی هستند یا تجربه ماموران اجرای قانون را دارند، مسلح خواهند شد. به گفته این مقام آمریکایی، دیگران هم به سلاح دسترسی خواهند داشت اما نمی توانند آن را حمل کنند و هنوز مشخص نیست که این نیروها در کدام بخش کنگره هم مستقر می شوند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه از حامیانش خواست تا از خشونت پرهیز کنند و به گزارش های نامشخصی درباره اعتراضات آتی اشاره داشت. ترامپ گفت: در بحبوحه گزارش هایی از اعتراضات بیشتر، من تاکید می کنم که نباید خشونت، قانون شکنی و خرابکاری به هیچ نوعی دیده شود. این چیزی نیست که من از آن حمایت کنم و این چیزی نیست که آمریکا بر آن استوار باشد. من از تمامی آمریکایی ها می خواهم تا به کاهش تنش ها و برقراری آرامش کمک کنند.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.

بعد از حمله به کنگره آمریکا این کشور در وضعیت بی سابقه و ملتهبی قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.