در پی حمله طرفداران ترامپ به ساختمان گنگره و ایجاد بحران بی سابقه در آمریکا، برخی از نمایندگان آمریکا به دنبال جلوگیری از ورود ترامپ به ساختمان کنگره تا آخر عمرش هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «نیکیما ویلیامز» نماینده دموکرات از ایالت«جورجیا» در مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد لایحه ای را ارائه کند که بر اساس آن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا تا آخر عمرش از ورود به ساختمان کنگره منع شود.

بر اساس پیش نویس این لایحه که ویلیامز آن را ارائه کرد پلیس ساختمان کنگره و بازرس های مجلس های نمایندگان و سنا باید تدابیری را «بر اساس ضرورت» اتخاذ کنند تا از ورود ترامپ به ساختمان کنگره در هر زمانی پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش جلوگیری شود.

این پیشنهاد به کمیته مجلس نمایندگان فرستاده شده است به رغم آن که به لحظ قانونی تصویب نمی شود به ویژه آن که قانون اساسی آمریکا هر گونه قانونی که فرد مشخصی را هدف قرار دهد را ممنوع کرده است.

در همین حال، «الان لیچمن» استاد تاریخ در دانشگاه آمریکا می گوید که اگر کنگره این ممنوعیت را تصویب کند این بخش قضایی است که حرف آخر را می زند.

وی تأکید کرد که اگر این قانون تصویب شود همه چیز به دادگاه ها واگذار می شود.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه هفته گذشته و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

در تیراندازی‌های رخ داده در جریان این شورش، دست کم 5 نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 68 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. یکی از کسانی که در جریان حمله به ساختمان کنگره کشته شد یک افسر پلیس محافظ ساختمان کنگره بوده است و یکی دیگر نیز یک نظامی سابق در نیروی دریایی آمریکا بود.جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریسم داخلی نامید.

بعد از حمله به کنگره آمریکا این کشور در وضعیت بی سابقه و ملتهبی قرار گرفته است.

همچنین مقام‌های امنیتی محلی و فدرال آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۲۰ هزار نیروی گارد ملی برای تامین امنیت واشنگتن دی.سی در روز تحلیف جو بایدن در بیستم ژانویه (اول بهمن) مستقر شوند.

«رابرت کونته» رئیس پلیس متروپولیتن واشنگتن چهارشنبه این هفته گفت: گمان می کنم چیزی حدود ۲۰ هزار نیروی گارد ملی اینجا در واشنگتن دی.سی مستقر شوند.

این تعداد نیرو بیش از آن چیزی است که پیشتر گزارش شده بود. نشریه «آرمی تایمز» به تازگی گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مجوز اعزام ۱۵ هزار نیروی گارد ملی به واشنگتن دی.سی در روز تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا را صادر کرده است.

رابرت کونته تاکید کرد که مراسم تحلیف در آمریکا یک رویداد ویژه امنیت ملی به شمار می رود و شمار نهایی نیروها از جانب سرویس مخفی تعیین می شود و این گمانه زنی به وجود آمد که ممکن است تعداد نیروها در نوسان باشد.

یک مقام آمریکایی هم  گفت که تعداد دقیق نیروهایی که باید مستقر شوند از سوی سرویس مخفی آمریکا مشخص می شود که مسؤول امنیت مراسم تحلیف است. این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت تعداد اعضای گارد ملی که مستقر می شوند حدود ۲۰ هزار تن است.  

براساس این گزارش، این تعداد نیرو تقریبا از تمامی ایالت ها به واشنگتن دی.سی منتقل می شوند و تنها آن تعداد که پلیس نظامی هستند یا تجربه ماموران اجرای قانون را دارند، مسلح خواهند شد. به گفته این مقام آمریکایی، دیگران هم به سلاح دسترسی خواهند داشت اما نمی توانند آن را حمل کنند و هنوز مشخص نیست که این نیروها در کدام بخش کنگره هم مستقر می شوند.

 


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.