سازمان عفو بین الملل برای دومین بار طی یک هفته به ترامپ حمله کرد و از نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری اش به شدت انتقاد کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم،«کنت روث» مدیر اجرایی سازمان عفو بین الملل تأکید کرد که دوران«دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا برای «برای حقوق بشر فاجعه بار» بوده است.

روث در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو برای ارائه گزارش سالیانه سازمان عفو بین الملل تصریح کرد که ترامپ در چهار سال گذشته« نسبت به حقوق بشر بی توجه و سهل انگار و حتی از آن بدتر دشمن حقوق بشر بود».

روث انتخاب«جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آمریکا را فرصتی برای تغییر چهره دانست و از رئیس جمهور جدید آمریکا خواست با رهبرانی که برای تقویت حقوق بشر در جهان فعالیت می کنند، همکاری کند.

در عین حال این سازمان تأکید کرد که «ترامپ حقوق بشر را داخل کشورش نقض کرد و چنین کاری را در خارج نیز تشویق کرد و همین امر تأثیر منفی بر وجهه آمریکا در جهان گذاشت».

سازمان عفو بین الملل از دولت جدید آمریکا خواست که همه ابزارهای ممکن را به کار گیرد تا اصل احترام به حقوق بشر را در قلب سیاست ایالات متحده آمریکا قرار دهد.

 سازمان عفو بین‌الملل هفته پیش نیز به شدت از ترامپ انتقاد کرده بود و سخنان و اقدامات رئیس جمهور آمریکا برای نپذیرفتن نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور با ادعای تقلب که منجر به یورش هوادارنش به ساختمان کنگره آمریکا شد، «تحریک به خشونت» توصیف کرد.

 «باب گودفلو» مدیر اجرایی موقت بخش ایالات متحده این نهاد حقوق بشری گفت: خودداری ترامپ از فراهم کردن مقدمات انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشورش، حقوق بشر، امنیت همگانی و حکومت قانون را در معرض خطر بزرگی قرار داده است.

گودفلو افزود: استقبال رئیس جمهور کنونی (که دوره اش در ۲۰ ژانویه/اول بهمن ماه به پایان می‌رسد) از گروه‌های برتری‌طلب سفیدپوستان و افراط‌گرا، موجب افزایش هرج و مرج و خشونتی شده که شاهد آن در واشنگتن بودیم.

مدیر سازمان عفو بین الملل در باره یورش طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا نیز گفت: ما در سراسر جهان شاهد پیامدهای وخیم انتشار اطلاعات نادرست و تحریک به خشونت‌نژادی یا سیاسی توسط مقام‌های دولتی برای باقی ماندن در قدرت هستیم. روز حسابرسی برای ایالات متحده فرارسیده است. ترامپ بارها خشونت، بی‌نظمی و بی‌قانونی هوادارانش را تشویق کرده است، اما اینها نمی‌تواند اقدامات یک رهبر باشد، بلکه مربوط به یک فرد تحریک کننده است. همه مقام‌های آمریکا باید سخنان رئیس جمهور کشورشان را محکوم کنند.

 

استیضاح ترامپ برای دومین بار

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند روز قبل از ترک مقام خود توسط مجلس استیضاح شد و عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا را که دو بار استیضاح شده است، از آن خود کرد.

سه استیضاح قبلی - استیضاح روسای جمهور «اندرو جانسون، بیل کلینتون و استضاح اول ترامپ» - به دنبال تحقیقات گسترده در مجلس و جلسات دادرسی صورت گرفت بنابراین طی فرایند آن ماه ها طول کشید. این اولین باری است که پس از تحریک هواداران ترامپ برای حمله به کنگره توسط وی، این فرایند فقط یک هفته طول کشید.

دموکرات ها و 10 جمهوری خواه به اتهام «تحریک برای شورش» به استیضاح ترامپ رای دادند.

بدین ترتیب مجلس نمایندگان آمریکا با 232 رای موافق در برابر 197 رای مخالف به استیضاح دوباره دونالد ترامپ رای داد. این نخستین بار در تاریخ آمریکا است که یک رئیس‌جمهور دو بار استیضاح می ‌شود، آن هم در فاصله کمتر از یک هفته به پایان کار دولت.

متن چهار صفحه ‌ای لایحه استیضاح به «سخنان تحریک ‌آمیز ترامپ و انتشار دروغ در مورد پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌ جمهوری» استناد می ‌کند. یکی از این موارد تشویق هوادارانش به حمله به ساختمان کنگره است که طبق قانون اساسی یک جرم سنگین تلقی می ‌شود.

مجلس نمایندگان که در دست اکثریت دموکرات است، روز گذشته نیز در اقدامی نمادین قطعنامه غیرالزام آور برکناری ترامپ بر اساس اختیارات معاون او مطابق با متمم 25 قانون اساسی را تصویب کرده بود. «مایک پنس» پیش از آن به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که نفرت خود را از ترامپ به طور علنی نشان می‌ دهد، نامه نوشته بود که در برابر فشارها برای برکناری ترامپ تسلیم نمی ‌شود.

دونالد ترامپ نیز قبلا در مورد پیامدهای استیضاح دوباره یا برکناری ‌اش برای آمریکا و دولت «جو بایدن» هشدار داده بود.

با این حال مجلس نمایندگان آمریکا یک هفته پس از ورود آشوبگران به کنگره و جان ‌باختن چند نفر، به استیضاح دوباره ترامپ رای داد. حامیان استیضاح رئیس ‌جمهور آمریکا دلیل این اقدام را نقش او در تحریک آشوبگران برای ورود به ساختمان کنگره در واشنگتن عنوان کرده‌ اند.

این حمله همزمان با برگزاری جلسه تایید پیروزی بایدن در انتخابات 3 نوامبر 2020 (13 آبان) و در شرایطی اتفاق افتاد که ترامپ بر تقلب در انتخابات تاکید داشت و هنوز پیروزی بایدن را نپذیرفته بود. 10 نماینده جمهوری خواه نیز از طرح استیضاح دونالد ترامپ حمایت کردند.

در جریان جلسه استیضاح،‌ نانسی پلوسی از نمایندگان حزب دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ را به «تحریک» افراد به «شورش مسلحانه» متهم کرد، او را «خطری آشکار» برای کشور دانست و گفت که «او باید برود. او یک خطر صریح و حاضر علیه کشوری است که دوستش داریم.»

نانسی پلوسی گفت که دونالد ترامپ درگیر «جنگ با دموکراسی» است و به گفته او، «شورشیان» و «تروریست‌ های داخلی» که به کنگره حمله کردند، «توسط رئیس ‌جمهور به این‌ جا گسیل شدند».

بیشتر جمهوری خواهان در این جلسه از دفاع از شعارهای ترامپ خودداری کردند، و در عوض استدلال کردند که استیضاح او بدون مقدمه‌ چینی های معمول در کمیته های کنگره برای بررسی اتهام انجام می شود و از دموکرات ها خواستند برای حفظ اتحاد آن را کنار بگذارند.

«جیم جوردن» نماینده حزب جمهوری‌ خواه به عنوان سخنران بعدی و همچنین فردی که مخالفت حزب خود را با اولین استیضاح ترامپ به رهبری دموکرات‌ ها در سال 2019 بر عهده داشت، دموکرات ‌ها را به پیگیری «همان کارزار فشار برای استیضاح» متهم کرد.

به گفته او، این «فشار» بلافاصله پس از تحلیف ترامپ در سال 2016 آغاز شد و دلیل آن «سیاسی ‌کاری» دموکرات ‌ها با هدف حذف ترامپ از این سمت است.

به عنوان سخنرانان بعدی، «جیم مک ‌گاورن» نماینده دموکرات، دونالد ترامپ را به «تلاش برای کودتا در کشور» متهم کرد و خواستار استیضاح او شد و در مقابل، «تام کول» نماینده جمهوری‌ خواه از «اوکلاهما» گفت که به باور او استیضاح دوباره رئیس‌ جمهور به دودستگی بیشتر در کشور دامن خواهد زد.

در ادامه، «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌ خواه در مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ را در خصوص حمله به کنگره «مسئول» دانست ولی با این‌ حال با استیضاح او در روزهای باقی ‌مانده از دوره ریاست‌ جمهوری ‌اش مخالفت کرد.

او گفت: استیضاح رئیس جمهور در چنین چارچوب کوتاهی اشتباه خواهد بود. معنی حرف من این نیست که رئیس جمهور مرتکب اشتباه نشده، رئیس جمهور مسئول حمله روز چهارشنبه به کنگره از سوی شورشگران خشمگین است.

پس از او اما،‌ «دن نیوهاوس» از حزب جمهوری‌ خواه در سخنرانی خود اعلام کرد که با استیضاح ترامپ موافق است و بنابر این ششمین نماینده از حزب جمهوری‌ خواه شد که به جرگه طرفداران استیضاح پیوسته ‌اند.

جو بایدن هم در بیانیه ای در اشاره به حمله هفته پیش گفت: «این حمله مجرمانه برنامه ریزی شده و هماهنگ شده بود، حمله ای از سوی افراط گرایان و تروریست های داخلی که به تشویق دونالد ترامپ دست به خشونت زدند. اعضای مجلس نمایندگان براساس اختیارات قانون اساسی رای به استیضاح و پاسخگو کردن رئیس جمهور دادند. امیدوارم رهبری سنا «در مورد استیضاح راهی برای انجام وظایف خود براساس قانون اساسی و همزمان رسیدگی به سایر مشکلات عاجل کشور پیدا کند.»

«میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنای آمریکا هم که این روزها از ترامپ روی برگردانده، در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «با توجه به قوانین، رویه ‌ها و موارد قبلی سنا که حاکم بر جلسات استیضاح ریاست جمهوری است، به سادگی هیچ امکانی وجود ندارد که یک دادرسی عادلانه و جدی قبل از مراسم سوگند جو بایدن در هفته آینده به نتیجه برسد. حتی اگر مجلس سنا، استیضاح ترامپ را پیش از یکشنبه آغاز کند هیچ حکم نهایی قبل از کنار رفتن وی از قدرت حاصل نخواهد شد. بهترین کار این است که کنگره آمریکا در هفت روز آینده آغاز ایمن دولت بعدی و انتقال بانظم قدرت را تسهیل کند.»

او اشاره کرده که جلسات محاکمه قبلی سنا، به ترتیب 83 روز، 37 روز و 21 روز طول کشیده است. بنابراین این جلسه هم به این سرعت به نتیجه نخواهد رسید.

دونالد ترامپ هم که گویا ترسیده است، پس از جلسه استیضاحش گفت: انتقال قدرت قطعا با آرامش انجام خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت در واشنگتن دی سی ما هزاران عضو نیروی گارد ملی را وارد کرده ایم تا امنیت شهر را برقرار کنند و مطمئن باشید انتقال قدرت در آرامش‌، ایمنی و بدون هیچ اتفاقی انجام خواهد گرفت.

ترامپ افزود: «همه باید از قوانین اطاعت و از دستورات نیرو‌های حافظ نظم و قانون پیروی کنند. از آنچه هفته گذشته در جریان حمله به ساختمان کنگره آمریکا اتفاق افتاد‌، من هم مثل شما شوکه و به شدت متاثر شدم. هیچ یک از حامیان واقعی من هرگز نمی‌تواند هموطنان آمریکایی را تهدید و آزار و اذیت کند. اگر شما هرکدام از این کار‌ها را انجام دهید از جنبش ما حمایت نمی‌کنید بلکه به آن حمله می‌کنید و شما دارید به کشور خودمان حمله می‌کنید. ما نمی‌توانیم این کار را تحمل کنیم. ما شاهد خشونت سیاسی خارج از کنترل بودیم. ما شورش ها، اوباشگر ی‌ها و اقدامات توام با ارعاب و تخریب بسیار زیادی را شاهد بودیم. این باید متوقف شود.»

رئیس جمهور شکست خورده آمریکا در ادامه افزود: «گزارش ‌هایی درباره برنامه ریزی برای تظاهرات بیشتر در روز‌های آینده در اینجا واشنگتن و سراسر کشور وجود دارد. من از طریق خدمات سرویس مخفی آمریکا در جریان تهدیدات بالقوه قرار گرفته ام. همه آمریکایی ها سزاوار شنیده شدن صدایشان به روشی توام با احترام و صلح آمیز هستند. این حق شما بر اساس متمم اول قانون اساسی است. ولی من نمی ‌توانم تاکید نکنم که خشونت و قانون شکنی و خرابکاری در هیچ شکلی از آن نباید وجود داشته باشد. همه باید از قوانین موجود و دستورالعمل‌های مجریان قانون پیروی کنند. من می خواهم چند کلمه‌ای درباه تجاوز بی سابقه به آزادی بیان که در روز‌های اخیر شاهد آن بوده ایم، صحبت کنم. در زمان سخت و دشواری قرار داریم. اقدامات برای سانسور، لغو و در لیست سیاه قرار دادن شهروندان ما اشتباه و خطرناک هستند.  آنچه که باید در حال انجام دهیم گوش دادن به همدیگر و نه به سکوت کشاندن یکدیگر است.»

برخلاف استیضاح گذشته این بار ترامپ به عنوان بازنده انتخابات ریاست ‌جمهوری و در شرایطی که جمهوری ‌خواهان اکثریت خود را در مجلس سنا از دست داده‌ اند با این چالش روبرو خواهد شد. بحران روزهای آخر ریاست ‌جمهوری دونالد ترامپ و هشدار نهادهای انتظامی آمریکا در مورد احتمال اقدامات خشونت ‌آمیز شماری از هواداران خشونت ‌طلب او در آستانه مراسم تحلیف ریاست‌ جمهوری جو بایدن در روز ‌ چهارشنبه، آینده کشور را در موقعیت سختی قرار داده است.

قرار نیست سنا تا 19 ژانویه جلسه ای داشته باشد؛ روزی که می تواند آخرین روز کار مک کانل به عنوان رهبر سنا باشد. 

بنابراین به احتمال زیاد جلسه سنا به بعد از پایان دولت ترامپ موکول می شود. هنگامی که «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور سوگند یاد کرد، وی رئیس مجلس سنا می شود و دو سناتور دموکرات جورجیا نیز سوگند یاد می کنند. «چاک شومر» رهبر دموکرات سنا، مسئولیت این کار را بر عهده خواهد گرفت و نحوه دادرسی را تعیین خواهد کرد.

چاک شومر گفته است، سنا در خصوص محاکمه دونالد ترامپ موظف است که این را اقدام را انجام دهد و محاکمه و محکومیت او در سنا به رای گذاشته خواهد شد.

با توجه به برابر بودن کرسی ‌های دو حزب در این مجلس معلوم نیست که محکومیت رئیس‌جمهور در مجلس سنا رای کافی بیاورد.

برای محکوم شناختن ترامپ باید دو سوم اعضای مجلس که صد کرسی دارد به آن رای دهند یعنی حداقل 17 جمهوری خواه به دموکرات ها ملحق شوند.

اگر مک کانل به محکومیت رأی می داد، مطمئناً جمهوری خواهان دیگر نیز از او پیروی می کردند. اما هیچ سناتوری از حزب جمهوری خواه نگفته است که چگونه رای خواهد داد.

هنوز هم، برخی از جمهوری خواهان به ترامپ گفته اند که استعفا دهد؛ از جمله «پات تومی» سناتور پنسیلوانیا و «لیزا مورکوفسکی» سناتور آلاسکا و تعداد کمی هم از آنها دفاع می کنند.

«بن ساس» سناتور جمهوری خواه گفته است که نگاهی به آنچه مجلس تصویب می کند، می اندازد اما متعهد به حمایت از آن نیست.

جمهوری خواهان دیگر گفته اند که استیضاح موجب اختلاف خواهد شد. «لیندزی گراهام» سناتور کارولینای جنوبی که مدت ها متحد اصلی رئیس جمهور بود، نسبت به رفتار وی در دامن زدن به شورش ها انتقاد داشت اما گفت استیضاح «ضررش بیش از فایده اش است.»

در صورت محکومیت ترامپ در مجلس سنا، نمایندگان مجلس می توانند در مورد رد صلاحیت ترامپ از تصدی سمت های آینده رأی جداگانه ای بگیرند.

شومر روز چهارشنبه گفت: «اشتباه نکنید، دادگاه استیضاح در سنای ایالات متحده برگزار خواهد شد. در مورد محکومیت رئیس جمهور به جرایم بزرگ و جنایات قانونی رای گیری خواهد شد. و اگر رئیس جمهور محکوم شود، رای به منع حضور مجدد وی صادر خواهد شد.»

برخلاف سنا که برای محکومیت ترامپ نیاز به رای دو سوم دارد، رای اکثریت سناتورها برای منع حضور وی در سمت دولتی آینده از جمله کاندیداتوری در انتخابات 2024 کفایت می کند.

استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان در سال 2019 پس از تحقیقات طولانی و شهادت چندین مقام دولتی انجام شد. اما این بار دموکرات ها احساس کردند که نیازی به تحقیقات کمی است زیرا حمله به کنگره در تلویزیون به صورت زنده پخش شد و اکثر اعضای کنگره همزمان با این اتفاق، در ساختمان بودند.

 

حمایت ارتش از بایدن

فرماندهان ارشد ارتش ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه با انتشار بیانیۀ مشترکی، ضمن محکوم کردن حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، به چالش‌های امینتی «بی‌سابقه‌ای» که کشور با آن روبروست اشاره کرده و از نیروهای تحت اداره خود خواستند تا به تعهداتشان در حمایت و دفاع از قانون اساسی و رد هرگونه افراط گرایی پایبند باشند.

در این بیانیه که توسط «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و تمامی فرماندهان زیرمجموعه آن امضا شده، آمده است: «مردم آمریکا تقریبا ۲۵۰ سال است که به نیروهای مسلح ایالات متحده اعتماد کرده‌اند تا از آنها و قانون اساسی کشورمان محافظت کنند. ارتش ایالات متحده همانطور که در طول تاریخ نشان داده، همچنان از دستورات قانونیِ رهبریِ غیرنظامی اطاعت خواهد کرد؛ از مقامات غیرنظامی برای محافظت از جان و مال مردم حمایت خواهد کرد؛ امنیت عمومی را مطابق با قانون تضمین می‌کند و کاملاً به تعهدات خود در حفاظت و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده در برابر همۀ دشمنان، خارجی و داخلی پایبند خواهد بود.»

فرماندهان ارشد نظامی این کشور در ادامه ضمن محکوم کردن حمله به ساختمان کنگره آمریکا که ۵ کشته برجای گذاشت، اعلام می‌کنند: «شورش خشونت آمیز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در واشنگتن دی‌سی، حمله مستقیم به کنگره ایالات متحده، ساختمان کاپیتول و روند قانون اساسی ما بود. ما در مرگ دو نفر از نیروهای پلیس کاپیتول و دیگر افراد مرتبط با این حادثه بی‌سابقه سوگواریم...ما شاهد اقداماتی در داخل ساختمان کاپیتول بودیم که با حاکمیت قانون مغایرت داشت. حقوق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که دست به خشونت، فتنه و شورش بزند.»

از نظر تحلیلگران، این بیانیه و یادآوری تعهد دفاع از قانون اساسی به سربازان، نشانگر نگرانی عمیق فرماندهان ارشد نظامی آمریکا از تحولات کنونی است و اینکه آنها درصدد جلوگیری از «هرگونه افراط‌گرایی در ارتش» و انتشار موضع گیری‌هایی هستند که ممکن است دارای رنگ و بوی سیاسی باشد.

بر این اساس در ادامه آمده است: «ما به عنوان اعضای ارتش، باید تجسم ارزش‌ها و آرمان‌های ملت باشیم. ما از قانون اساسی حمایت و دفاع می‌کنیم. هر اقدامی برای برهم زدن روند قانون اساسی نه تنها بر خلاف سنت‌ها، ارزش‌ها و سوگند ما بلکه بر خلاف قوانین است.»

در این بیانیه که انتشار آن حرکتی کم‌سابقه در ایالات متحده محسوب می‌شود، با اشاره به فضای عدم امنیتی که بر آمریکا حاکم شده، از همه نیروها خواسته می‌شود که برای مقابله با خشونت‌های احتمالی به حال آماده‌باش در آیند: «در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی، رئیس جمهور جو بایدن که [انتخابش] مطابق با قانون اساسی از سوی ایالت‌ها و دادگاه‌ها تایید شده و کنگره نیز آن را تصدیق کرده سوگند خواهد خورد و چهل و ششمین فرماندۀ کل ما خواهد شد... به نیروهایمان اعم از مرد و زن که مشغول انجام وظیفه یا در خانه هستند [اعلام می‌داریم که] برای محافظت از کشورمان آماده باشید، به افق نگاه کنید و بر ماموریتتان متمرکز باشید. ما به خدمات شما در دفاع از هر آمریکایی ارج می‌نهیم.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که مقامات فدرال می‌گویند اطلاعاتی را دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه هواداران دونالد ترامپ قصد دارند تا حمله دیگری را این بار همزمان با برگزاری مراسم ادای سوگند جو بایدن انجام دهند.

تنش‌های داخلی بر سر نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری در حالی ادامه دارد که قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به استیضاح دوم دونالد ترامپ رای موافق دادند. با این وجود دونالد ترامپ که اکنون حتی در میان طرفداران جمهوریخواهش شکاف ایجاد شده، در آخرین سخنرانی خود در روز سه‌شنبه نه تنها هیچ مسئولیتی را در قبال شورش روی داده در ۶ ژانویه نپذیرفت بلکه هیچ سخنی نیز برای برحذر داشتن هوادارانش از انجام حمله‌ای دیگر در واشنگتن بر زبان نیاورد.

تنها یک هفته تا ادای سوگند جو بایدن باقی مانده است و از هم اکنون فضای امنیتی کاملا بر واشنگتن، پایتخت ایالات متحده سایه افکنده است. خیابانهای اطراف کاپیتول برای مدتی نامحدود بسته است و همزمان روند شناسایی و پیگرد قانونی عاملان حمله ۶ ژانویه ادامه دارد.

کارشناسان فدرال آمریکا اعلام کرده‌اند که گستردگی تحقیقات در حال انجام درباره این حادثه، در تاریخ اف‌بی‌ای و وزارت دادگستری آمریکا بی‌سابقه است و یافته‌های آنها تصویری «شوکه کننده» از این شورش را ترسیم کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.