شماری از نمایندگان جمهوری ‌خواه در سازمان‌ دهی ماجرای یورش به کنگره شریک جرم با شورشیان معرفی شدند.

به گزارش جماران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، شواهد جدید به دست آمده درباره شورش هفته پیش و یورش به ساختمان کنگره در پایتخت آمریکا گویای آن است که این اقدام یک حمله‌ برنامه ریزی شده بوده است.

در رویدادهای این روز چهار نفر از تظاهرات کنندگان و یک مامور پلیس کشته شدند. در حال حاضر تحقیقات ادامه دارد تا مشخص شود که هجوم به ساختمان کنگره تا چه اندازه برنامه ‌ریزی شده بوده است.

در همین راستا یکی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا گفته است شاید حتی شماری از همکاران او در کنگره در این ماجرا «شریک جرم» بوده اند.

«میکی شریل» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت: «روز 5 ژانویه شاهد بودیم گروه ‌هایی از طرفداران اعضای کنگره به پایتخت می ‌آمدند. این افراد درباره‌ روز بعد (در ماجرای یورش به کنگره) مطلع بودند.»

 

image

 

او به قصد روشن شدن این قضیه، تقاضای تحقیقی را به مسئولان ارائه کرده است. نزدیک به سی تن از نمایندگان دموکرات نیز این تقاضا را امضا کرده‌اند.

در نامه خانم شریل آمده است: «بسیاری از امضاکنندگان این نامه و برخی از ما که قبلا در ارتش خدمت کرده‌ ایم و برای تشخیص موارد مشکوک آموزش دیده ‌ایم، شاهد حضور  گروه‌ های بسیار زیادی بودیم که در روز پنجم ژانویه وارد مجموعه ساختما ن‌های کنگره شدند. این موضوع به دلایل مختلف عادی نیست، از جمله به این دلیل که با شیوع کووید 19، بازدید عموم از کنگره ممنوع شد.»

او می‌افزاید: برخی از افرادی که در ساختمان دیده شدند، به نظر با تظاهرات روز بعد ارتباط داشته‌اند.

میکی شریل از معرفی «نمایندگان مشکوک» سر باز زده اما گفته است که در صورت اثبات رویدادها، با قاطعیت برای اخراج نمایندگان خاطی از کنگره تلاش خواهد کرد.

در همین حال، «علی الکساندر» یکی از سازمان ‌دهندگان تظاهرات روز 6 ژانویه که به هجوم به کنگره منتهی شد، اعلام کرده است که سه تن از نمایندگان جمهوری ‌خواه در سازمان‌ دهی تجمعات به وی کمک کرده‌ اند. 

 

37955284-9143501-Ali_Abdul_Razaq_Ali_35_who_goes_by_Ali_Alexander_is_a_far_right_-a-8_1610557268832

 

علی الکساندر که به عنوان یک فعال راست افراطی شناخته شده، گفته است که «ما چهار نفر (وی همراه با سه نماینده کنگره) با هم جمع شدیم تا هنگام قرائت آراء، حداکثر فشار را بر کنگره وارد کنیم...»

این سه نماینده جمهوری ‌خواه که از طرفداران بی‌ چون و چرای دونالد ترامپ هستند، عبارتند از: «اندی بیگز و پل گوسار» (نمایندگان آریزونا) و مو بروکس» (نمایندۀ آلاباما). این سه تن از جمله مخالفان تایید نتیجه انتخابات از سوی کنگره بودند.

 

0225

 

علی الکساندر گفته است که هدف تظاهرات در مقابل کنگره، تحت تاثیر قرار دادن شرکت‌ کنندگان در نشست بوده تا «نمایندگان جمهوری ‌خواه با شنیدن صدای اعتراض و خروش مردم، تغییر عقیده دهند» و نتیجه انتخابات را تأیید نکنند.

نزدیک به یک ماه قبل در ایالت آریزونا، پل گوسار خطاب به گروهی از طرفداران ترامپ گفته بود: «وقتی ما کنگره را فتح کنیم، دونالد ترامپ دوباره رئیس جمهور خواهد شد.»

اما اندی بیگز هر نوع گفت و گو، ملاقات و یا همکاری با علی الکساندر برای برگزاری تظاهرات را تکذیب کرده است. ولی در مورد پل گوسار، روشن است که وی حداقل در شبکه ‌های اجتماعی با الکساندر تبادل نظر داشته است.

ماه دسامبر گذشته (بعد از اعلام نتایج انتخابات)، طی تظاهراتی به نفع ترامپ، علی الکساندر گفته بود: «ما آنها (نمایندگان کنگره) را متقاعد خواهیم کرد که در روز ششم ژانویه نتیجه انتخابات را تأیید نکنند. ما با صدها هزار  و حتی میلیون ‌ها وطن‌ پرست راهپیمایی خواهیم کرد تا واشنگتن را ببندیم و مراقب آنها (نمایندگان) باشیم. خواهیم دید که اقدامات بعدی چه خواهد بود. ما در آرامش و سکوت از میان نخواهیم رفت. اگر لازم باشد تمام کشور را می‌بندیم...»

علی الکساندر کیست؟

دیلی میل نام اصلی علی الکساندر را «علی عبدالرزاق علی» ذکر می‌ کند. اما ویکی پدیا می‌نویسد که نام او «علی ‌اکبر» است و حدود 35 سال سن دارد.

وی که خود را «عرب سیاه‌ پوست» معرفی می‌ کند، یکی از سازمان ‌دهندگان جنبش اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. این جنبش درست بعد از اعلام نتایج و پیروزی جو بایدن، تحت عنوان «Stop the Steal» (دزدی را متوقف کنید) در فیس بوک به راه افتاد و به سرعت طرفداران زیادی جمع کرد. اما فی سبوک خیلی زود واکنش نشان داد و این گروه را ممنوع کرد.

علی الکساندر حداقل طی دو سال گذشته در طرفداری از ترامپ بسیار فعال بوده است. در کارزار انتخاباتی اخیر و زمانی که نام «کامالا هریس» به عنوان معاون جو بایدن مطرح شد، علی الکساندر تبلیغات گسترده ‌ای را در شبکه ‌های اجتماعی به راه انداخت تا سیاه ‌پوست بودن خانم هریس را زیر سوال ببرد. وی از جمله در تابستان 2019 در توئیتر نوشته بود: «کامالا هریس می‌ خواهد بگوید که از نوادگان بردگان سیاه ‌پوست بوده. اما این درست نیست. اجداد وی از مالکان برده جاماییکا بوده‌ اند. او یک سیاه آمریکایی نیست...»

مادر کامالا هریس هندی و پدرش جاماییکایی است. وی هیچگاه ادعا نکرده که اجدادش آمریکایی بوده‌ اند.

دیلی میل در مورد سوابق علی الکساندر می ‌افزاید که او در سال 2007 در ایالت تگزاس، به دزدی و همچنین سوءاستفاده از کارت اعتباری متهم شده بوده است.

این در حالی است که مجلس نمایندگان که دارای اکثریت دموکرات است، برای دومین بار روند برکناری دونالد ترامپ را آغاز کرده است.

در این جو پرتنش، قرار است که مراسم آغاز ریاست جمهوری جو بایدن روز 20 ژانویه تحت تدابیر شدید امنیتی شدید برگزار شود. وزارت دفاع حضور 20 هزار نفر از نیروهای گارد ملی را پیش ‌بینی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.