نهاد مدیریت انتخابات در ونزوئلا اعلام کرده که حزب سوسیالیست به رهبری نیکلاس مادورو برنده انتخابات پارلمانی در این کشور شده است.

 

به گزارش جماران، تله سوار گزارش داد 82.35 درصد آرای انتخابات پارلمانی ونزوئلا شمارش شده است و از این میان 67.36 درصد متعلق به حزب حاکم به رهبری «نیکلاس مادورو» است و احزاب مخالف نیز 31.66 درصد آرا را به خود اختصاص داده ‌اند.

مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما مجلس ملی را با اکثریت آرای مردم ونزوئلا به دست آوردیم. این بدون شک برای دموکراسی یک پیروزی بزرگ است.»

«ایندیرا آلفونزو» رئیس شورای انتخاباتی ملی ونزوئلا اعلام کرد: «حزب متحد سوسیالیست ونزوئلا و احزابی که متحد مادورو هستند، بیش از 67 درصد از کرسی‌ های مجلس ملی را در انتخابات روز یکشنبه به دست آوردند.»

این مقام انتخاباتی ونزوئلا افزود که فقط 31 درصد از 20 میلیون رای ‌دهنده ثبت نام شده در انتخابات شرکت کردند.

به گفته این مسئول برگزاری انتخابات در ونزوئلا آن دسته از احزاب اپوزیسیون که در انتخابات شرکت کرده بودند، تنها 18 درصد آرا را کسب کرده ‌اند.

انتخابات پارلمانی ونزوئلا روز یکشنبه برگزار شد و در آن 107 حزب و انجمن سیاسی مشارکت داشتند.

دعوت احزاب اصلی اپوزیسیون برای «در خانه ماندن» شهروندان به صورتی کم سابقه مورد استقبال قرار گرفت تا نرخ بسیار بالای 69 درصدی عدم مشارکت در این انتخابات به ثبت برسد.

بیش از 20 حزب از جمله «خوان گوایدو» رهبر مخالفان از رأی دادن خودداری کردند. در همان زمان، مادورو قبلاً اعلام کرده بود که در صورت پیروزی مخالفان آماده ترک پست خود است.

گوایدو مورد حمایت واشنگتن و کشورهایی است که ریاست جمهوری مادورو را «نامشروع» می‌ دانند. بسیاری از کشورها خوان گوایدو را به عنوان رئیس ‌جمهور ونزوئلا می ‌شناسند.

«مایک پومپئو» وزیر  خارجه دولت کنونی امریکا روز یکشنبه با انتشار توییتی انتخابات در ونزوئلا را به «حقه و خیمه ‌شب بازی» تشبیه کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا در این پیام تاکید کرد: «نتایج اعلام شده از سوی دولت نامشروع نیکلاس مادورو منعکس کننده خواست و اراده مردم این کشور نیست.»

این موضع قابل پیش ‌بینی در مقابل واکنش وزیر خارجه ونزوئلا را به همراه داشت که همتای آمریکایی خود را یک «زامبی» توصیف کرد.

«خورخه آرئازا» سپس با اشاره به شکست دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نوشت که امیدوار است «دیپلماسی خیلی زود به وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید باز گردد.»

از سوی دیگر «ارنستو آراخو» وزیر خارجه برزیل انتخابات ونزوئلا را «مضحکه انتخاباتی» نامید و مدعی شد که «دیکتاتوری نیکلاس مادورو با این انتخابات در پی مشروعیت بخشیدن به قدرت خود بوده است.»

کشورهای کانادا، کلمبیا، کاستاریکا و پاناما نیز اعلام کردند که نتیجه انتخابات در ونزوئلا را به رسمیت نمی ‌شناسند.

ونزوئلا در سا‌ل‌ های اخیر دستخوش یک بحران سیاسی و اقتصادی بوده است. تحریم ‌های اقتصادی، صف ‌های طولانی بنزین و کمبود آب آشامیدنی و گاز و نیز قطع مداوم برق شرایط زندگی را به شدت برای شهروندان دشوار کرده است. از نوامبر 2014 بدین سو نرخ در این کشور تورم به چهار هزار درصد رسیده است.

مادورو از اپوزیسیون خواسته تا همصدا با هم از «جو بایدن» رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا بخواهند به تحریم ‌ها علیه ونزوئلا پایان دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.