تحولات ونزوئلا در حال گسترش به سایر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی است و به نظر می رسد که سیر تحولات در این کشور نفت خیز آمریکای جنوبی حالا سرعت دیوانه واری به خود گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در تازه ترین رویداد، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا قصد دارد امروز دوشنبه با رهبران کشورهای منطقه در شهر «بوگوتا» پایتخت کلمبیا دیدار کند و در این نشست «اقدامات قاطع و روشنی» را برای حل و فصل بحران ونزوئلا اعلام خواهد کرد.

این مقام آمریکایی حاضر نشد درباره جزئیات اقداماتی که مایک پنس قرار است در نشست رهبران گروه لیما درباره بحران ونزوئلا اعلام کند، اظهار نظر کند.

مایک پنس بعد از دیدار با «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا با رهبران گروه لیما دیدار خواهد کرد.

این نشست ها پس از آن برگزار می شود که دولت ونزوئلا اجازه ورود کاروان های آمریکایی حامل کمک به داخل این کشور را نداد. 

این مقام آمریکایی که نامش اعلام نشده است، افزود: «اتفاقی که دیروز رخ داد مانع از این نخواهد شد که ما کمک های انسان دوستانه را به ونزوئلا ارسال نکنیم. معاون رئیس جمهور آمریکا به زودی اقدامات روشنی را درباره ونزوئلا اعلام خواهد کرد. شما باید منتظر گام های مستحکم و عملیاتی از سوی مایک پنس در نشست گروه لیما باشید.»

2 روز قبل چندین دستگاه کامیون حامل کمک‌ های خارجی به آتش کشیده شد.

وزیر خارجه آمریکا این اقدام را محکوم کرده و آن را مشمئز کننده دانسته است.

«مایک پومپئو» در گفت و گو با شبکه سی‌ ان‌ ان گفت: «تعیین دقیق روز آخر مادورو دشوار است اما من یقین دارم که مردم ونزوئلا روزهای پایانی او را رقم خواهند زد.»

تهدید به استفاده از گزینه نظامی همچنان ورد زبان مخالفان مادورو است. «خوان گوآیدو» که از سوی آمریکا و متحدانش به عنوان رئیس‌ جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته شده، از جامعه جهانی خواسته همه گزینه‌ ها را برای حل بحران کشورش روی میز نگه دارند. دونالد ترامپ هم پیشتر تاکید کرده بود که گزینه نظامی را درباره ونزوئلا کنار نگذاشته است.

در همین حال، کلمبیا و برزیل اعلام کردند قصد دارند فشار خود بر دولت مادورو را افزایش دهند. در پی صدور دستور مادورو، کارکنان نمایندگی دیپلماتیک کلمبیا کاراکاس را ترک کردند و از طریق مرز مشترک میان دو کشور از ونزوئلا خارج شدند. هنگام خروج کارکنان سفارت کلمبیا، ده‌ ها شهروند ونزوئلایی با تجمع در منطقه مرزی، سرود‌های انقلاب بولیواری و شعار‌هایی در حمایت از مادورو سر دادند.

گوآیدو همچنین گفته با وجود ممنوع الخروج بودن، امروز دوشنبه در نشست کشورهای آمریکای لاتین که در «بوگوتا» پایتخت کلمبیا برگزار می‌ شود، حضور خواهد یافت.

آمریکا به درخواست گوآیدو که خود را رئیس‌ جمهور موقت کشورش هم خوانده، چندین تن اقلام ضروری و دارو به پشت مرزهای ونزوئلا در کلمبیا و برزیل ارسال کرده اما مادورو می‌ گوید این یک «نمایش مضحک» از سوی آمریکا برای براندازی دولت ونزوئلا و مقدمه‌ چینی برای «اشغال» این کشور است.

ارتش و نهادهای دولتی همچنان از مادورو پشتیبانی می‌ کنند.

شنبه و یکشنبه روزهای پر تنشی در مرز ونزوئلا و کلمبیا بود. کمک هایی که به درخواست مخالفان مادورو به مرزهای ونزوئلا ارسال شده بودند، باعث شد که هزاران تن از مخالفان دولت برای آن که این کمک ها وارد ونزوئلا شوند رهسپار مرز شوند، اما ارتش ونزوئلا مانع از ورود کامیون ها شد و در جریان درگیری و حملات نیروهای نظامی به معترضان دست کم دو نفر کشته شده اند.

با بالا گرفتن تنش‌ های سیاسی و پس از آنکه گوآیدو ادامه ریاست‌ جمهوری نیکلاس مادورو را غیرقانونی اعلام کرده و بر مبنای اصل 233 قانون اساسی خود را تا برگزاری انتخابات جدید، رئیس‌ جمهوری موقت نامیده است، مادورو با این استدلال که کمک‌ های خارجی مزید بر علت دخالت‌ های بیگانگان می‌ شود، از ورود این کمک‌ ها به کشور جلوگیری کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.