مادورو که حمایت نهاد های دولتی، از جمله ارتش کشورش را به همراه دارد، اوج گیری اعتراضات مخالفان به رهبری خوان گوایدو رئیس سابق پارلمان این کشور را دسیسه و توطئه ای قلمداد کرده که به اعتقاد وی هدایت آن را آمریکا در دست دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در حالی پرونده ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل همچنان روی میز است که آمریکا و روسیه به‌ طور جداگانه پیش‌ نویس‌ قطعنامه‌ هایی را در مورد بحران ونزوئلا به این شورا ارائه کرده‌ اند. آمریکا خواستار گذاری فوری به‌ سوی برگزاری انتخابات مجدد شده و روسیه هم در مورد «دخالت نظامی» هشدار داده‌ است.

نسخه‌ ای از پیش‌ نویس قطعنامه آمریکا به دست این خبرگزاری رسیده که در آن در مورد انتخابات ریاست‌ جمهوری سال گذشته در ونزوئلا «عمیقا ابراز نگرانی» شده و ادعا شده که آن انتخابات «آزاد و عادلانه نبود.»

آمریکا در پیش‌ نویس قطعنامه‌ ای که برای اعضای شورای امنیت ارسال کرده خواستار آغاز فوری روند گذار سیاسی به سوی انتخابات ریاست‌ جمهوری با حضور ناظران بین‌ المللی شده‌ است.

از طرف دیگر روسیه، با انتقاد از آن‌ چه تلاش برای دخالت در مسائل داخلی ونزوئلا عنوان کرده، در مورد «تهدیدها به استفاده از زور» برای پایان دادن به بحران در آن کشور هشدار داده‌ است.

روز سه‌ شنبه وزیر خارجه روسیه نیز با همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌ و گو کرد و گفت که واشنگتن «باید از هر گونه دخالتی، از جمله دخالت نظامی در ونزوئلا خودداری کند».

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل روز گذشته گفت بحران ونزوئلا باید به‌ صورت صلح‌ آمیز حل شود؛ بدون حتی یک ضربه نظامی.

روسیه مهم‌ ترین کشور حامی مادورو در برابر رئیس جمهور خودخوانده این کشور یعنی گوایدو است. دولت مسکو میلیاردها دلار در اقتصاد ونزوئلا و به ویژه در صنعت نفت این کشور سرمایه‌ گذاری کرده است.

در عین حال، مخالفان و موافقان دولت ونزوئلا روز سه‌ شنبه در دور تازه‌ ای از راهپیمایی‌ ها شرکت کردند.

تجمع گسترده حامیان «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور منتخب ونزوئلا در شهر کاراکاس پایتخت این کشور در واکنش به فراخوان «خوان گوآیدو» رهبر مخالفان برگزار شد.

نیکلاس مادورو طی سخنانی گفت: واشنگتن می‌ خواهد بر ونزوئلا سلطه یابد و تمامی ثروت‌ های این کشور را از آن خود کند. وی افزود: من رئیس جمهور قانونی ونزوئلا هستم و تمامی اختیارات قانونی خود را چه در داخل و چه در خارج از کشور اعمال می‌ کنم.

رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد: ونزوئلا با تمام توان از خود دفاع خواهد کرد و هرگونه حمله و تجاوز به ونزوئلا بی پاسخ نخواهد ماند.

روز سه‌ شنبه همچنین شماری از طرفداران گوایدو بار دیگر به خیابان‌ ها آمده و علیه دولت مادورو راهپیمایی کردند. آنها در این تجمع از دولت خواستند اجازه دهد تا کمک‌ های غذایی و دارویی ارسالی از آمریکا به دست مردم برسد. دولت کاراکاس اجازه ورود کاروان آمریکا به ونزوئلا را نداده است.

گوایدو برای ورود کمک های آمریکا ضرب الاجل تعیین کرد و در جمع هواداران خود اعلام کرد که کاروان کمک‌ های بشردوستانه آمریکا روز شنبه 23 فوریه (4 اسفند) وارد ونزوئلا خواهد شد.

مادورو کمک‌ های بشردوستانه آمریکا را رد کرده و گفته است این کمک‌ ها توجیهی برای دخالت نظامی آمریکا خواهد بود.

مادورو گفت که ونزوئلا ظرفیت برآورده کردن همه نیازهای مردمش را دارد و دست گدایی به سوی هیچکس دراز نمی‌ کند.

او گفت: «طرح کمک‌ های آمریکا بخشی از نقشه این کشور است و به این دلیل ما با سربلندی به آنها می‌ گوییم که غذاهای مسموم، خرده غذاها و پسمانده غذاهای آنها را نمی‌ خواهیم.»

یک نماینده مخالفان نیز به خبرگزاری گفته است که کمک‌ های برزیل هم به زودی به این کشور می‌ رسد.

این در حالی است که گوآیدو در مصاحبه با یک رسانه صهیونیستی اعلام کرده در تلاش است تا روابط با این رژیم را که کاراکاس از یک دهه پیش به نشانه همبستگی با فلسطینیان قطع کرده است دوباره از سر بگیرد. وی مدعی شده خبر برقراری روابط و گشایش سفارتخانه جدید ونزوئلا در سرزمین های اشغالی به زودی در فرصتی مناسب رسانه ای خواهد شد.

آمریکا، برخی از کشورهای قاره آمریکا و کشورهای اروپایی از خوان گوایدو حمایت می‌ کنند. روسیه در کنار ایران و چین و برخی دیگر کشورها از نیکلاس مادورو حمایت می‌ کنند. روسیه و چین سرمایه‌ گذاری‌ های نسبتا وسیعی در ونزوئلا و صنعت نفت آن کشور نیز کرده‌ اند.

دونالد ترامپ در مواجهه با بحران ونزوئلا گفته گزینه‌ های مختلفی روی میز است. چندی پیش او در مصاحبه‌ ای با شبکه سی‌ بی‌ اس گفت که گزینه احتمالی دخالت نظامی در ونزوئلا را مد نظر قرار دارد: «قطعا؛ این یک گزینه است».

سازمان ملل خواستار انجام «مذاکرات سیاسی جدی» بین دولت و مخالفان شده‌ است.

نیکلاس مادورو معاون «هوگو چاوز» از آوریل 2013 به این سو رئیس جمهور منتخب ونزوئلاست. اما رهبر مخالفان از ماه پیش خود را رئیس جمهور این کشور خوانده و بحران سیاسی در این کشور به راه انداخته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.