دونالد ترامپ قصد دارد در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید به حدی عرصه را بر چین تنگ کند، که بایدن در آینده امکان تغییر رویکرد را نداشته باشد.

 

به گزارش جماران به نقل از وب سایت اکسیوس، مقامات ارشد دولت آمریکا با آگاهی مستقیم از برنامه های وی، به این وب سایت گفتند دونالد ترامپ طی 10 هفته پایانی ریاست جمهوری خود یک سری سیاست های تند و سختگیرانه را درقبال چین پیش خواهد گرفت.

به گفته آنها، از آنجایی که دولت چین از هند گرفته تا هنگ کنگ و تایوان  سیاست های خشونت باری را در پیش گرفته و همه گیری کرونا باعث ایجاد موج جهانی دوم تعطیلات می شود، ترامپ تلاش خواهد کرد کاری کند تا تغییر مسیر توسط بایدن از نظر سیاسی غیرقابل اجرا باشد.

در این راستا مقامات ترامپ قصد دارند تجارت با شرکت های چینی، نهادهای دولتی و مقامات بیشتری را به اتهام مشارکت در نقض حقوق بشر در سین کیانگ و هنگ کنگ تحریم یا محدود کنند.

بر این اساس دولت ترامپ همچنین به دلیل اقدامات چین در خارج از اردوگاه های کار اجباری سین کیانگ با این کشور برخورد خواهد کرد. اما انتظار اقدامات بزرگ جدید در مورد تایوان یا بستن بیشتر کنسولگری های چین در آمریکا را نباید داشت.

«جان اولیوت» سخنگوی شورای امنیت ملی به اکسیوس گفت: «تا زمانی که پکن مسیر خود را تغییر ندهد و به یک بازیگر مسئول در صحنه جهانی تبدیل نشود، روسای جمهور آینده آمریکا تلاش برای معکوس کردن اقدامات تاریخی رئیس جمهور ترامپ را خودکشی سیاسی خواهند دانست.»

یک مقام ارشد دیگر اضافه کرد: مقامات ترامپ قصد دارند کارشناسان ضد چینی بیشتری را در نقش های ارشد در سراسر دولت بگمارند.

«جان راتکلیف» هماهنگ‌ کننده نهادهای امنیتی آمریکا همچنان به ایفای نقش اصلی ادامه خواهد داد و با هماهنگی با سایر مدیران امنیت ملی به مقابله با چین خواهد پرداخت.

در تازه ترین اقدام ضدچینی دونالد ترامپ روز جمعه با صدور یک فرمان اجرایی، سرمایه‌ گذاری آمریکایی ‌ها را در شرکت‌ هایی که مرتبط با ارتش چین هستند، ممنوع کرد.

این فرمان که از 22 دی ماه اجرایی می‌ شود،31 شرکت چینی را هدف قرار می‌ دهد که به ادعای دولت آمریکا «به توسعه و مدرن ‌سازی» ارتش چین کمک کرده و «به طور مستقیم» امنیت ملی آمریکا را تهدید کرده ‌اند.

از جمله شرکت ‌های بزرگ چینی که این فرمان اجرایی مورد هدف قرار داده می ‌توان به «هواوی، هیک‌ ویژن، شرکت تلکام چین و چاینا موبایل» اشاره کرد.

فرمان ترامپ همچنین سرمایه ‌گذاران آمریکایی را از خرید یا معامله اوراق قرضه‌ ای که به این شرکت‌ های چینی مربوط می‌ شود منع کرده است.

تیم انتقالی بایدن درخواست اکسیوس را برای اظهار نظر در خصوص سیاست گذاری در قبال چین رد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.