ترامپ همچنان به تکرار ادعاهای دروغین اش می پردازد مبنی بر اینکه با جنگ تجاری از چین پول به دست می آورد؛ هرچند که بارها به او گفته شده است که این ادعا هیچ اساسی ندارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: تعرفه های جدید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای واردات کالاهای چینی که در ساعت 12:01 جمعه به وقت آمریکا اعلام شد، در اصل مالیات هایی هستند که توسط آمریکایی ها پرداخت خواهند شد. این یک واقعیت ساده است و درست باقی خواهد ماند؛ مهم نیست که ترامپ چند بار اصرار کرده باشد که این پول را از چین دریافت خواهد کرد.

آخرین مورد از تشدید جنگ تجاری ترامپ با چین افزایش 25 درصدی تعرفه و یا مالیات بر واردات بر محصولاتی است که حدود یک سوم صادرات چین به آمریکا را شامل می شود، از جمله دوچرخه های چینی، تابلوهای مدار چاپی و درب های چوبی. نرخ تعرفه بر روی این کالاها قبلا 10 درصد بود. ترامپ همچنین تهدید کرده است تعرفه 25 درصدی را برای تمام محصولات وارداتی از چین - که بیش از 500 میلیارد دلار کالا در سال گذشته بود - اعمال کند.

ترامپ می توانست یک پرونده صادقانه برای افزایش مالیات ایجاد کند. او می توانست استدلال کند که آمریکایی ها می بایست قیمت های بالاتری را تحمل کنند زیرا چینی ها  نیز از آن رنج خواهند برد - در حالی که چین هزینه مستقیم تعرفه ها را تحمل نمی کند، احتمالا از کاهش فروش رنج خواهد برد - و آمریکا هم نیاز به این اهرم را دارد تا بر چین فشار آورد که سیاست های اقتصادی اش را تغییر دهد.

اما در عوض، ترامپ همچنان به تکرار ادعاهای دروغین اش می پردازد مبنی بر اینکه این پول از چین به دست می آید؛ هرچند که بارها به او گفته شده است که این ادعا هیچ اساسی ندارد. او به طور عمدی برای دستیابی به اهداف سیاسی؛ دروغ می گوید. 

مکانیزم تعرفه ها پیچیده نیست: دولت یک لایحه مالیاتی را به شرکتی می فرستد که کالا را به کشور وارد می کند. اکثر این اسناد مالیاتی به شرکت های آمریکایی ارسال می شوند؛ شرکت های وارداتی ای که تخصص در معامله با فرآیند گمرکی دارند.

واقعا مهم نیست که چه کسی این سند را می گیرد، سوال مهم این است که پولی که برای آن پرداخت می شود از کجا می آید. و در دوره گسترده تر تنها دو گزینه وجود دارد: از جانب شرکت هایی که محصولات را تولید و جابجا می کنند و یا به فروش می رسانند یا از جیب خریداران.

مورد ماشین لباسشویی را در نظر بگیرید. در ژانویه 2018 ترامپ بر ماشین لباسشویی تعرفه اعمال کرد که در ابتدا با نرخ 20 درصد بود. طبق مطالعه اقتصاددانان در فدرال رزرو و دانشگاه شیکاگو، این تعرفه ها موجب افزایش 12 درصدی قیمت ماشین لباسشویی شد. این مسئله همچنین موجب افزایش مشابه در قیمت خشک کن ها شد. آمریکایی ها با خرید بیشتر ماشین های لباسشویی داخلی به این مسئله پاسخ دادند و به این ترتیب حدود 1800 شغل جدید ایجاد کردند. اما هزینه تعرفه ها به طور کامل توسط مصرف کنندگان آمریکایی پرداخت شد. این تحقیق برآورد کرد که هر یک از این شغل های جدید بیش از 815000 دلار هزینه داشته است.

دولت ترامپ تلاش کرده تا بر تعرفه های چین در زنجیره عرضه صنعتی تمرکز کند: محصولاتی که برای ساخت کالاهای دیگر استفاده می شود، تا اینکه به طور مستقیم به مصرف کنندگان فروخته شوند. این بدین معنی است که بخش زیادی از هزینه ها به طور اولیه در شرکت های بی نام و نشان جذب می شود. اما خط پایان، یا سود پایین یا قیمت های بالاتر  باقی می ماند.

از نظر تئوری، بعضی از این پول ها را می توان از تولیدکنندگان چینی به دست آورد. اما مطالعات اخیر توسط استادان برجسته، از جمله اقتصاددان ارشد بانک جهانی، نشان داده است که هزینه کامل تعرفه های ترامپ در اینجا یعنی آمریکا پرداخت می شود، اگرچه چین دسترسی به بازار آمریکا را از دست می دهد.

یکی از مطالعات نتیجه گیری کرد که هزینه تعرفه ها به طور غیرمستقیم بر دوش بخش هایی از کشور می افتد که بیشتر از ترامپ حمایت کرده اند، تا حدی به این دلیل که چین و دیگر کشورهای در معرض تعرفه های تنبیهی، تعرفه های تلافی جویانه خود را بر محصولات کشاورزی و سایر محصولات تولید شده در آن قسمت از کشور متمرکز کرده اند.

مالیات صرفا پولی نیست که از بخش خصوصی استخراج شده است، بلکه باعث تخریب فعالیت های اقتصادی نیز می شود. در اینجا نیز تعرفه ها دردناک هستند.

در مطالعه دوم برآورد شده است که تعرفه ها 3 میلیارد دلار در ماه بر دوش شرکت های آمریکایی و مصرف کنندگان هزینه می گذارد و 1،4 میلیارد دلار دیگر در ماه به فعالیت های اقتصادی ضرر می رساند.

تعرفه های ترامپ همچنین باعث شده تا چین دست به اقدامات تلافی جویانه بزند و این باعث شده تا کشاورزان آمریکایی بازارهای عمده ای را برای فروش محصولات خود از دست بدهند و ضرر کنند.

ترامپ روز جمعه در توئیتی نوشت که دولت فدرال 100 میلیارد دلار از تعرفه ها درآمد جمع آوری خواهد کرد و بخشی از این پول را برای خرید محصولات کشاورزی آمریکا هزینه خواهد کرد تا آنها را به کشورهای فقیر و گرسنه ارسال کند. او گفت که باقی پول هم می تواند برای «زیرساخت ها، مراقبت های بهداشتی یا هر چیز دیگری» استفاده شود.

ایده خوبی است که مالیات را برای پرداخت کمک های خارجی، زیرساخت ها و مراقبت های بهداشتی افزایش دهید. اما تعرفه، مالیات مصرف کننده و بسیار شبیه به مالیات بر فروش است، و چنین مالیاتی پسرفتی است؛ بدین معنی که خانواده های کم درآمد در مقایسه با خانواده های با درآمد بالا سهم بیشتری از درآمدشان را صرف آن می کنند. راه های بهتر برای جمع آوری پول وجود دارد. به عنوان مثال، کاهش مالیاتی که ترامپ در سال 2017 برای ثروتمندان در نظر گرفت، می تواند معکوس شود.

علاوه بر این، در این استدلال ترامپ تردید وجود دارد که این اقدامش، چین را به سمت تغییر سیاست های تجاری اش سوق دهد. 

رویکرد ترامپ در قبال چین تاثیرش را گذاشته است: آمریکا قیمت های طیف گسترده ای از کالاها را بالا برده است. و او در مارس 2018 با افتخار اعلام کرد جنگ های تجاری خوب هستند و به راحتی می توان در آنها پیروز شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.