پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

همزمان با اعلام ترامپ در خصوص پیشرفت مذاکرات؛

جنگ تجاری با چین، بازی دو سر باخت برای ترامپ

در حالی ترامپ از پیشرفت مذاکرات با چین خبر داده که گزارش ها نشان می دهد جنگ تجاری، بازی دو سر باخت برای این کشور بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیوزویک گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا از پیشرفت مذاکرات با چین خبر داده؛ این در حالی است که گزارش ها نشان می دهد جنگ تجاری، بازی دو سر باخت برای این کشور بوده است.

پکن و واشنگتن هر دو بعد از گفت‌‌ و گوی تلفنی میان ترامپ و «شی‌ جینپینگ» رئیس‌ جمهور چین مدعی شدند در گفت‌ و گوها برای حل مناقشات تجاری پیشرفت‌ هایی حاصل شده است. 

ترامپ در توییتر نوشت: «هم‌ اکنون مکالمه‌ ای طولانی و بسیار خوب با رئیس جمهوری چین داشتم. تلاش‌ ها برای دستیابی به توافق به خوبی پیش می‌ رود.»

وی افزود: «اگر چنین توافقی به دست آید، بسیار جامع خواهد بود و همه موضوعات، حوزه‌ها و مسائل مورد مناقشه را دربرمی‌گیرد. پیشرفت بزرگی حاصل آمده است.»

یک سخنگوی دولت چنین هم با صدور بیانیه ای خبر گفت و گوی دو رهبر را تایید کرد و گفت که آنها خواهان «پیشرفت باثبات» در روابط دو کشور هستند.

رسانه‌های دولتی چین نیز گزارشی از مکالمه تلفنی ترامپ و جینپینگ را پوشش دادند و از قول رئیس جمهور چین نوشتند که هیات‌ هایی از هر دو کشور برای اجرای توافقی که با ترامپ به دست آمده است، همکاری می‌ کنند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ ها، رئیس جمهور چین گفته که امیدوار است هر دو گروه به سختی تلاش کنند تا هر چه سریع‌ تر به توافقی که هم به سود دو کشور است و هم به سود جهان، دست یابند.

آمریکا و چین بیشتر سال 2018 را به جنگ تجاری با یکدیگر گذراندند که این امر تاثیرات خود را  بر بازار جهانی آشکار ساخته است. دو کشور بزرگ‌ ترین قدرت‌ های اقتصادی جهان محسوب می‌ شوند و سالانه به تجارت میلیاردها دلار کالا و خدمات با یکدیگر می‌پردازند که اکنون افزایش تعرفه‌ ها این روند را مخدوش کرده است.

ترامپ و شی جینپینگ چندی پیش برای آتش‌ بس تجاری به توافق رسیدند تا از آغاز ماه دسامبر برای مدت 90 روز تعرفه بیشتری وضع نشود. در عین حال مقرر شد که طرفین همچنان به مذاکرات خود برای دستیابی به توافق تجاری و پایان تنش‌ ها ادامه دهند.

واشنگتن پیش از این اعلام کرده بود 2 مارس (11 اسفند) آخرین مهلتی‌ است که برای مذاکرات تجاری بین طرف‌ ها تعیین شده و اگر توافقی حاصل نشود، آمریکا تعرفه‌ های تازه را اجرایی خواهد کرد.

دولت ترامپ در تابستان امسال بر کالاهای چینی به ارزش تقریبی 200 میلیارد دلار تعرفه های تازه اعمال کرد. چین نیز متقابلا حدود 110 میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را هدف تعرفه های جدید قرار داد.

ناظران می گویند جنگ تجاری این دو غول اقتصادی یکی از عوامل بی ثباتی اخیر در بازارهای بورس آمریکا و جهان بوده است که در آستانه تعطیلات کریسمس دچار افت شدیدی شد که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

جنگ تجاری آمریکا و چین به هر کدام از این کشورها میلیاردها دلار خسارت وارد کرده و بیش از همه به آمریکا که این جنگ را آغاز کرده لطمه زده است.

در حقیقت این یک موقعیت باخت-باخت برای آمریکا و چین است.

طبق آمار وزارت کشاورزی آمریکا، مجموع صادرات محصولات کشاورزی از آمریکا به چین طی 10 ماه نخست سال 2018 حدود 42 درصد کاهش یافت.

در همین حال تعطیلی بخش هایی از دولت فدرال آمریکا می تواند پرداخت کمک های دولتی به کشاورزانی را که از جنگ تجاری با چین لطمه دیده اند، متوقف کند.

وزارت کشاورزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد مرحله دوم کمک ها به کشاورزانی که از جنگ تجاری به شدت لطمه دیده اند، آغاز خواهد شد. اما وام های کشاورزی و برنامه های کمک به خسارت دیدگان از فجایع طبیعی از روز دوشنبه متوقف می شود و تا زمانی که دولت بازگشایی نشود پرداخت این کمک ها از سرگرفته نخواهد شد. هر چند قرار است برخی برنامه های حیاتی وزارت کشاورزی در کوتاه مدت عملیاتی بماند اما ادامه تعطیلی دولت ترامپ می تواند این برنامه ها را نیز متوقف کند.

جنگ تجاری واشنگتن و پکن باعث شده است که خرده فروش ها و شرکت های عمرانی و تولیدی آمریکا تحت فشار قرار گرفته و بهای بیشتری برای خرید فلزات و سایر محصولات پرداخت کنند.

سه شرکت بزرگ خودروسازی در دیترویت (ایالات میشیگان) یعنی جنرال موتورز، فورد و فیات هر کدام اعلام کرده اند که خسارت ناشی از افزایش تعرفه ها امسال به حدود یک میلیارد دلار خواهد رسید.

فورد و فیات گفته اند که احتمال می رود در سال 2019 نیز به همین میزان خسارت ببینند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.