ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همزمان با تلاش هایش برای تغییر اوضاع به نفع خود دست به عزل و نصب هایی در وزارت دفاع زده است.

 

به گزارش جماران به نقل از آسوشتیدپرس،پس از برکناری «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور سه مسئول را در پست های مهم در وزارت دفاع این کشور منصوب کرد که به وی وفادار هستند. 

یک روز پس از برکناری مارک اسپر از مقام وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا از سوی دونالد ترامپ، سه چهره وفادار به رئیس جمهوری به بالاترین مقام‌ها در پنتاگون منصوب شدند. یکی از این افراد مفسر سابق شبکه فاکس‌نیوز است که پیش از این به دلیل مواضع تند و تیزش به‌ویژه علیه اسلام نتوانسته بود موافقت سنا را برای تصاحب یک پست دولتی کسب کند.

تغییرات ناگهانی در پنتاگون در حالی روی می‌دهد که کارکنان نظامی و غیرنظامی این وزارت پس از انتخابات عملا در انتظار پایان کار دولت کنونی و تشکیل کابینه جدید بودند. با توجه به برکناری وزیر دفاع، این نگرانی در پنتاگون به وجود آمده که دیگر مقام‌هایی که به اندازه کافی به ترامپ وفادار نیستند هم از کار خود برکنار شوند.

این نگرانی با توجه به تلاش‌های دولت دونالد ترامپ در ماه‌های باقی مانده تا انتقال قدرت به جو بایدن برای سیاسی کردن وزارتی که به‌شکل تاریخی غیرسیاسی است، بهتر فهمیده می‌شود. همزمان و در حالی که دگرگونی‌های رادیکال پیش از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، روز آغاز به کار رئیس جمهوری برگزیده، عملا غیرممکن به نظر می‌رسد، تغییر در راس پنتاگون نگرانی‌ها درباره انتقال آرام قدرت از دونالد ترامپ به جو بایدن را تشدید کرده است.

«جیمز اندرسونم معاون بخش سیاسی پنتاگون روز سه‌شنبه استعفا داد و به سرعت جای خود را به «آنتونی تاتا»، ژنرال تک ستاره بازنشسته داد. اندکی بعد، «جوزف کارن» معاون بخش اطلاعات هم از مقام خود کناره گرفت و جایش رو به ازرا کوهن-واتنیک داد. استعفای آقای کارن البته پیش از این برنامه ریزی شده بود و احتمالا ربطی به تغییر وزیر دفاع نداشت.

این دگرگونی‌ها تنها دو روز پس از انتصاب «کریستوفر میلر» به سرپرستی پنتاگون روی داد. میلر علاوه بر جایگزینی چهره‌های جدید با مقام‌های مستعفی، رئیس دفتر خود کَش پَتل را هم به وزرات دفاع آورد و او را به جای «جن ستیورات»، رئیس دفتر مارک اسپر مشغول به کار کرد. پَتل و کوهن-واتنیک، از چهره‌های به شدت وفادار به دونالد ترامپ به شمار می‌روند و پیش از این در شورای امنیت ملی کار می‌کردند.

کَش پَتل یکی از معدود افراد گروهی بود که تا واپسین روزهای کارزرا انتخاباتی ترامپ با او همسفر بود. او پیش از این در بخش امنیت ملی وزارت دادگستری ایالات متحده مقام دادیاری داشت و پیش‌تر، عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان بود. آقای پَتل در جریان تحقیات گسترده کنگره درباره پرونده «دخالت روسیه» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مشاور ارشد دوین نونس، نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا بود.

کَش پَتل در میان رسانه‌های آمریکایی به یکی از چهره‌های اصلی بی‌اعتبار کردن تحقیقات درباره ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه در سال ۲۰۱۶ شناخته می‌شود. او در فوریه ۲۰۱۹ به شورای امنیت ملی منتقل شد. در اوایل سال جاری میلادی، آقای پَتل برای مذاکراه میان مقام‌های عالی‌رتبه به منظور ایمن سازی آزادی دو گروگان آمریکایی در سوریه به این کشور جنگ‌زده سفر کرد.

ازرا کوهن-واتنیک، مهره مورد حمایت «مایکل فلین»، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ بود که تنها ۲۴ روز در مقامش دوام آورد. با این حال آقای کوهن-واتنیک به پیشرفت در دولت ایالات متحده ادامه داد.

تغییر کادرهای بالای پنتاگون همزمان با برکناری مارک اسپر از مقام وزارت دفاع، به ابهامات درباره امکان دگرگونی سیاست‌گذاری‌های کلان این نهاد در دو ماه پایانی حکومت ترامپ دامن زده است: در این وزارت‌، مقام‌های اداری نظامیان را کنترل می‌کنند. به‌علاوه تقریبا تمام فعالیت‌های روزانه پنتاگون از سوی مقام‌های پرسابقه نظامی و سیاسی هدایت می‌شود.

این تغییرات در حالی رخ می دهد که بسیاری از سیاست‌های و تصمیم‌های ترامپ از سوی مارک اسپر و فرماندهان عالی‌رتبه دیگر نیروهای مسلح ایالات متحده اجرایی شده است. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش در جایگاه خود حضور دارد و معلوم نیست کادر جدید قرار است چه کار دیگری انجام دهد؟

اما درباره آنتونی تاتا، مفسر سابق فاکس‌نیوز، مساله شکل متفاوتی پیدا می‌کند. این دومین بار است که ترامپ تلاش ‌می‌کند آقای تاتا را وارد دنیای واقعی سیاست کند. اوایل همین امسال رئیس جمهوری ایالات متحده آنتونی تاتا را برای معاونت سیاسی پنتاگون به مجلس سنا معرفی کرد. با این حال جلسه استماع وی به‌دلیل نگرانی سناتورهای جمهوریخواه از پذیرفته نشدن وی، لغو شد. معاونت سیاسی پنتاگون سومین مقام بالای وزارت دفاع ایالات متحده به شمار می‌رود. پس از این ناکامی، ترامپ آقای تاتا را به‌ جانشینی همین معاونت منصوب کرد که دیگر احتیاجی هم به موافقت مجلس سنا نداشت.

آنتونی تاتا پس از برکناری جان رود در فوریه ۲۰۱۹ و پس از ماجرای افشای مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و «ولودیمر زلنسکی» که باعث استیضاح ترامپ شد، در پنتاگون کارش را آغاز کرد.

مسئول جدید معاونت سیاسی پنتاگون در سال ۲۰۱۸ در توییتر ضمن بیان ادعاهایی واهی اسلام را «سرکوب‌گرترین و خشن‌ترین» مذهب معرفی کرده بود. وی همچنین گفته بود که باراک اوباما «مسلمان» و یک «رهبر تروریست» است. این توییت‌ها البته پاک شدند.

این عزل و نصب ها در پی آن صورت می گیرد که ترامپ همچنان اصرار می کند که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برابر «جو بایدن» رقیب دموکرات خود شکست نخورده است.

در جدیدترین تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکادر یک نظرسنجی در ایالات متحده آمریکا نزدیک به 80 درصد از آمریکایی ها «جو بایدن» کاندیدای دموکرات ها را پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور می دانند که هفته گذشته سوم نوامبر برگزار شد.

بر اساس این نظرسنجی که خبرگزاری رویترز با همکاری موسسه «اپسوس» و از شنبه تا سه شنبه هفته جاری انجام داد 79 درصد از آمریکایی هایی که در این نظر سنجی شرکت کردند بایدن را پیروز انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کشورشان می دانند.

13درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که نتایج انتخابات هنوز مشخص نشده است و فقط 3 درصد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی را پیروز می دانند و 5 درصد نیز گفتند که نمی دانند برنده کیست.

همچنین 72 درصد از آمریکایی گفتند که کاندیدای بازنده باید به شکست خود اذعان کند و 60 درصد نیز تصریح کردند که انتقال قدرت مسالمت آمیز صورت می گیرد.

این در حالی است که بیشتر رسانه هایی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می کنند جو بایدن را پیروز انتخابات آمریکا معرفی کردند و بایدن نیز پیام های تبریک رهبران جهان را دریافت کرد اما ترامپ هنوز به شکست خود در انتخابات اذعان نکرده است و علیه نتایج آراء شکایت کرده است.

از سوی دیگر، نتایج انتخابات در سه ایالت هنوز مشخص نیست با وجود این بایدن از حداقل آرای الکترال که برای پیروزی ضروری است(270) فراتر رفت زیر 279 رای الکترال به دست آورد این در حالی است که ترامپ 214 رای الکترال به دست آورده است.

در تحولی دیگر، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که برخلاف مخالفت ترامپ، فرآیند انتقال قدرت به وی آغاز شده است.

بایدن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره فرآیند انتقال قدرت گفت: این فرآیند آغاز شده و به رسمیت شناخته نشدن پیروزی ما از سوی دولت کنونی ترامپ، چیزی را تغییر نخواهد داد. ما در هر زمانی فقط یک رئیس‌ جمهور داریم. در حال حاضر او رئیس‌جمهور است. اما بعد از آن کالج ‌های الکترال در ماه دسامبر درباره پیروز انتخابات تصمیم می‌ گیرند .اینکه رئیس‌ جمهور ترامپ بگوید که پیروز انتخابات شده است، برنامه‌ های ما را عوض نمی ‌کند.

بایدن همچنین به راه های حقوقی ترامپ برای بررسی مجدد آرا نیز اشاره کرد.

طبق گزارش رسانه‌های امریکایی، جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است، پیش از این وی پیروزی خود را اعلام کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی امریکا هنوز شکست خود را نپذیرفته است. دونالد ترامپ 45امین رئیس ‌جمهور آمریکا، در یک سری پیام ‌های توییتری نوشت: «نوادا در حال تبدیل شدن به «فاضلاب آرای جعلی» است.

ترامپ که در خصوص یک ایالت دیگر هم که با باز شماری آراء مواجه است، نوشت: جورجیا یک پیروزی ریاست جمهوری بزرگ است، همانطور که در شب انتخابات بود!

رئیس ‌جمهور آمریکا همچنین در پیامی توئیتری مدعی شد: ساعت 21 امشب به وقت شرق آمریکا (5:30 بامداد به وقت ایران) اسناد فساد انتخاباتی در برنامه «شان هنیتی» فاکس نیوز به نمایش گذاشته می ‌شود.

همچنین پیش از این، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی دیگر که همه کلمات آن با حروف بزرگ نوشته شده است، بار دیگر مدعی تقلب در شمارش آرای انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا شد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.