ترامپ از اینکه خبر دستیابی به واکسن کرونا توسط یک شرکت داروسازی آمریکایی بعد از انتخابات اعلام شده به شدت عصبانی است.

 

به گزارش جماران، وبسایت بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا امروز سه شنبه دهم نوامبر 2020 سازمان غذا و داروی آمریکا و دموکرات ها را متهم کرد که بر سر مخفی کردن خبر رسیدن به واکسن ضد کرونا به توافق رسیدند تا این دستاورد به نام وی تمام نشود.

ترامپ در حساب رسمی اش در توئیتر نوشت:« سازمان غذا و داروی آمریکا و دموکرات ها نمی خواستند به من فرصت محقق کردن دستاور تولید واکسن را قبل از انتخابات بدهند به همین دلیل 5 روز بعد از برگزاری انتخابات خبر دستیابی به واکسن کرونا اعلام شد.»

ترامپ در توئیت دیگری نوشت:« اگر جو بایدن رئیس جمهور بود تا 4 سال واکسن را تولید نمی کردید و سازمان غذا و دارو با این سرعت اعلام نمی کرد، بوروکراسی زندگی میلیون ها نفر را نابود کرد.»

رئیس جمهور آمریکا که به روزهای آخر ریاست جمهوری اش نزدیک می شود گفت: «همانطور که مدتی پیش هم گفته بودم فایرز و دیگران دستیابی به واکسن را فقط بعد از برگزاری انتخابات اعلام کردند زیرا آنها شجاعت آن را نداشتند که قبل از انتخابات این کار را بکنند.سازمان غذا و دارو باید قبل از انتخابات دستیابی به واکسن را باید قبل از انتخابات اعلام می کرد نه به دلایل سیاسی بلکه برای حمایت از جان انسان ها باید این کار را می کرد.»

اتهام های ترامپ پس از آن مطرح می شود که شرکت داروسازی فایرز آمریکا اعلام کرد که واکسن آزمایشی برای بیماری کوید-19 بیش از 90 درصد کارایی خود را ثابت کرد و این یک پیروزی بزرگ در مبارزه علیه این بیماری فراگیر به شمار می رود که تا کنون جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان گرفت و اقتصاد جهان را نیز نابود کرد و سبک زندگی روزانه را کاملا تغییر داد.

شرکت فایرز و شریکش یعنی شرکت آلمانی«بیونتک» نخستین شرکت های داروسازی هستند که داده هایی درباره موفقیت آمیز بودن آزمایش بالینی واکسن کرونا در سطح گسترده، را منتشر می کنند.

این دو شرکت تأکید کردند که تا کنون خطری درباره سلامت واکسن پیدا نکرده اند و پیش بینی کردند که ماه جاری اجازه استفاده از واکسن در حالت های اضطراری را از دولت آمریکا دریافت کنند. اگر این دو شرکت  مجوز بگیرند تعداد دوزها در ابتدا محدود خواهد بود اما هنوز چندین سئوال بدون پاسخ مانده است از جمله زمانی است که این واکسن فرد را مورد حمایت قرار می دهد. با وجود این اخبار امیدوار کننده این است که واکسن های کوید-19 دیگری نیز در حال ساخت هستند که کارایی آنها هم ثابت شده است.

در همین حال، «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا با صدور بیانیه ای تأکید کرد:« خبر امرو خبری عالی است ولی واقعیت را تغییر نمی دهد...خبر امروز مژده یک فرصت برای تغییر در سال آینده می دهد ولی ماموریتی که اکنون داریم به شکل خود باقی می ماند.»

«آلبرت بورلا» رئیس اجرایی شرکت فایرز نیز گفت«امروز یک روز بزرگ برای علم و بشریت است».وی افزود:« به این دستاورد سرنوشت ساز در برنامه ساخت واکسن در زمانی رسیدیم که جهان به شدت نیاز به آن دارد آن هم در حالی که میزان ابتلا به کرونا رکورد زده و بیمارستان ها در حال پر شدن از بیمار هستند و اقتصاد کشورها نیز در حال مبارزه برای بازگشایی است».

از سوی دیگر،«اوگور شاهین» رئیس اجرایی شرکت بیونتک به خبرگزاری رویترز گفت که وی از تأثیر ایمنی واکسن به مدت یک سال امیدوار است به رغم آن که این مساله هنوز قطعی نشده است.

«ویلیام چاوز» متخصص بیماری عفونی در دانشکده پزشکی در دانشگاه«واندربلت» در شهر«ناشفیل» در ایالت «تنسی» نیز گفت: داده ها درباره موثر بودن واکسن واقعا اعجاب برانگیز است. این بهتر از چیزی است که بیشتر ما انتظارش را داشتیم..تحقیقات هنوز به پایان نرسیده است ولی به نظر می رسد داده ها بسیار قوی است.

در مقابل، شرکت های فایرز و بیونتک قراردادی به ارزش 1.95 میلیارد دلار با دولت آمریکا برای تحویل 100 میلیون دوز واکسن در اوایل سال آینده امضا کردند و با اتحادیه اروپا،انگلیس،کانادا و ژاپن نیز به توافقاتی برای صادر کردن واکسن به آنها دست یافتند.

در همین حال برخی از دانشمندان با وجود شور و شوق شان از نتایج زودهنگام اما احتیاط پیشه کردند و هشدار دادند که داده های کامل هنوز در دسترس نیست و آزمایش ادامه دارد.

به طوری که دکتر«سیمون کلارک» استاد دانشگاه ردینگ گفت:« در نبود هر گونه داده ای که باید توسط شرکت های فایرز و بیونتک منتشر شود فقط باید ظاهر این ادعاهای شگفت انگیز را مورد توجه قرار داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.