هیتلر می خواست مرزهای آلمان را تغییر دهد و امپراتوری اش را بار دیگر به وجود بیاورد و کار با شکست اش و تقسیم آلمان به پایان رسید و همین اتفاق تقریبا در دیگر مناطق اروپا رخ داد و این یعنی اردوغان دست به ریسک بزرگی می زند و جنگ های منطقه نیز برای چندین دهه ادامه می یابد، تازه اگر تبدیل به جنگ جهانی سوم یا چهارم نشود.

قاعده ای که در دادگاه عدالت بین الملل ، اتحادیه آفریقا و سازمان های منطقه ای دنبال می شود ،مقاومت در برابر هر گونه تلاش برای تغییر مرزهای حاکم از دوران استعمار است اما اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به عثمانی جدید باور دارد کاملا عکس این را عقیده دارد و بر این باور است که قدرت ترکیه و ضعف دیگران می تواند وی را به بلندپروازی هایش در تغییر معاهده لوزان و الحاق آن اراضی ای که آتاتورک از آنها چشم پوشی کرد به ویژه موصل و حلب و کرکوک، برساند،البته اگر راهی برای این کار پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به طمع ترکیه به اراضی سوریه و عراق پرداخت و نوشت:در روزهای گذشته رسانه های دولتی ترکیه«نقشه جدیدی» از ترکیه منتشر کردند که شامل توسعه نقشه کنونی و تغییر مرزها می شود به طوری که نوار مرزی طول شمال سوریه از حلب تا شهر کرکوک را شامل می شود و به شکل طبیعی شهر موصل را نیز شامل می شود و علاوه بر آن برخی جزایر یونانی در دریای اژه را در بر می گیرد.

انتشار این نقشه جدید با سخنان «رجب طیب اردوغان»رئیس جمهوری ترکیه درباره ضرورت تغییر توافقنامه لوزان که «مصطفی آتاتورک»و کشورهای غربی پس از پایان جنگ جهانی اول و شکست کشورهای محور امضا کردند، همزمان شد؛ توافقنامه ای که امپراتوری عثمانی و تعیین مرزهای ترکیه کنونی را شامل شد.

اردوغان شروع به سخن گفتن درباره « عهد میهنی»کرد تا ملی گرایی ترکیه را تقویت کند و چشم پوشی آتاتورک از موصل و حلب را امر واقعی ندانست و آن را خیانت به این عهد میهنی و ملت ترکیه توصیف کرد.

اصرار رئیس جمهوری ترکیه بر ماندن نزدیک به دو هزار سرباز ترکیه در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل و آموزش بیش از 5هزار فرد مسلح سنی از اهالی موصل تحت نام نیروهای حمایت از «نینوا» به رهبری آقای «اثیل النجیفی» استاندار سابق این استان و اصرارش بر مشارکت در جنگ اخراج عناصر گروه تروریستی داعش از همه موصل، نشانه هایی برای تمایل اردوغان برای الحاق موصل اگر نه اکنون ولی در آینده نزدیک است و در این راه نیز از حالت هرج و مرج و جنگ های حاکم بر منطقه و افزایش فتنه ها و تقسیم های طایفه ای و به ویژه ضعف عرب ها، سوء استفاده می کند.

در سال 1939 ترکیه شرایط مشابهی را یعنی قبل از جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار داد و استان«هاتای» یا «انطاکیه» سوریه که زیر استعمار فرانسه به مانند دیگر اراضی سوریه و لبنان بود را به اراضی ترکیه ملحق کرد.نشانه هایی وجود دارد که همین سناریو ممکن است تحت عنوان حمایت از اقلیت های ترک در خارج از مرزهای ترکیه جدید تکرار شود به مانند آن چه در زمان اعزام نیروهای ترکیه برای اشغال شمال قبرص ترک نشین در سال 1974 رخ داد.

استفاده ترکیه از اقلیت های ترکمن در موصل و برخی از شهرها و شهرک ها در ریف شمالی حلب و شمال غرب سوریه و ضرورت دخالت نظامی برای حمایت از آنها به مانند آن چه اکنون در شهرهای «الباب»،«جرابلس» و «منبج»رخ می دهد، همان جاهایی که آمیخته ای از عرب ها،کردها و ترکمن هاست، چه بسا طرح های مهم برای بازترسیم مرزهای ترکیه بر اساس نقشه جدید باشد و اردوغان بارها تاکید کرد که فرزندان ترکمن و برادران سنی اش را تحقیر نمی کند.

نشانه های رویارویی هواپیماهای ترکیه و یونان بر فراز دریای اژه در روزهای گذشته، یونان را نگران کرده است و بمباران گروه های وابسته به گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه که زیر چتر نیروهای و هواپیماهای «سپر فرات»ترکیه می جنگند و در شمال حلب به اراضی ترکیه تجاوز کرده اند، بازتاب دهنده نگرانی سوریه است زیرا ارتش سوریه این تجاوز را اشغالگری و نقض حاکمیت سوریه دانست و تاکید کرد که با آن مقابله می شود.

قاعده ای که در دادگاه عدالت بین الملل ، اتحادیه آفریقا و سازمان های منطقه ای دنبال می شود ،مقاومت در برابر هر گونه تلاش برای تغییر مرزهای حاکم از دوران استعمار است اما اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که به عثمانی جدید باور دارد کاملا عکس این را عقیده دارد و بر این باور است که قدرت ترکیه و ضعف دیگران می تواند وی را به بلندپروازی هایش در تغییر معاهده لوزان و الحاق آن اراضی ای که آتاتورک از آنها چشم پوشی کرد به ویژه موصل ، حلب و کرکوک، برساند،البته اگر راهی برای این کار پیدا کند.

از بین بردن گروه تروریستی داعش به عنوان بهانه ای برای ترسیم دوباره مرزهای منطقه عربی بر اساس طایفه ای و نژادی جدید استفاده می شود و اردوغان نقش بزرگی در این زمینه بازی می کند، اما آیا در رسیدن به رویاهای امپراتوری اش موفق می شود؟

هیتلر می خواست مرزهای آلمان را تغییر دهد و امپراتوری اش را بار دیگر به وجود بیاورد و کار با شکست اش و تقسیم آلمان به پایان رسید و همین اتفاق تقریبا در دیگر مناطق اروپا رخ داد و این یعنی اردوغان دست به ریسک بزرگی می زند و جنگ های منطقه نیز برای چندین دهه ادامه می یابد، تازه اگر تبدیل به جنگ جهانی سوم یا چهارم نشود.

بار دیگر می گوییم که عربها تبدیل به مرد کاملا مریض شدند و حتی در اتاق مراقبت های ویژه قرار داده شده و با دستگاه ها زنده اند و منتظر کسی هستند که با انگشت اش روی دگمه توقف کار دستگاه ها فشار دهد.

ما بر این باور نیستیم که اردوغان شانس بهتری از کسانی دارد در همین راه رفتند با وجود باورمان به اینکه ممکن است این قاعده استثناهایی دارد و خدا عالم تر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.