داستان های تاریخ ورزش

فوتبال در میان سنگرهای جنگ جهانی

در جریان جنگ جهانی اول دو ارتش انگلیس و آلمان اسلحه های خود را کنار گذاشتند و کریسمس سال ۱۹۱۴ را با برگزاری مسابقه فوتبال جشن گرفتند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس - در گذشته در کریسمس مسابقات فوتبال برگزار می‌شد. در کریسمس ۱۹۵۵، رئال‌ مادرید در نخستین دوره جام قهرمانان اروپا برابر پارتیزان بلگراد قرار گرفت و با چهار گل پیروز شد. دیدار برگشت در بلگراد یخ زده انجام شد. بارسلونا سال‌ها در صبح کریسمس بازی می‌کرد. این دیدار ها با حضور تیم‌های خارجی جذابیت خاصی پیدا می‌کردند. مشهورترین آنها در سال ۱۹۱۴ در جریان جنگ جهانی اول اتفاق افتاد. این دیدار به یادماندنی بین دو سنگر انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها برگزار شد. جنگ جهانی به علت کریسمس برای ساعاتی متوقف شد که این موضوع از نامه‌های سربازان به خانواده‌هایشان آشکار شد.

در شب ۲۴ دسامبر از سنگرهای آلمانی ها سرود کریسمس شنیده می‌شد. سربازان آلمانی به خواندن آواز کریسمس روی آورده بودند. در پاسخ به آن‌ها، انگلیسی ها نیز شروع به خواندن این سرود کردند. بر اساس نوشته‌ای که در خانه یک ستوان اسکاتلندی پیدا شد، در نهایت شگفتی سربازان دو کشور صبح روز بعد بدون اسلحه به طرف سنگرهای یکدیگر رفتند. سربازان آلمانی با پاکت سیگار و هدایایی در دست به سمت انگلیسی ها رفتند و گفتند: می خواهید چه کار کنید؟ شلیک کنید؟ به مردان بی‌سلاح نمی توان شلیک کرد. سپس سربازان هدایای خود را به همدیگر دادند و به مناسبت این دیدار و و کریسمس بازی برگزار کردند. گزارشگر شهر منچستر در روزنامه گاردین، در این‌باره مطلبی جنجالی به این شرح نوشت: هر منطقه ای که فضای مناسب داشت، سربازان دو کشور در آن جا به بازی فوتبال مشغول شدند.

روز سال نو بیشتر نیروهای ارتش انگلیس اعلام کردند در کریسمس، ساکسون‌ها برابر آلمان ها بازی کردند و سه بر دو با پیروزی شدند. در همان روز یکی دیگر از بریتانیایی‌ها اظهار کرد پیشنهاد برگزاری بازی رد شد چون زمین میان دو سنگر به علت وجود چاله های فروان، مناسب انجام بازی نبود. خیلی از مبارزان در نامه‌های خود با شور و هیجان از این روز خاص یاد کردند. در یکی از آن نامه ها عنوان شده بود که به تیم برنده جایزه اهدا شد و آلمانی ها توانستند صاحب یک خرگوش شوند.

پس از این بازی، دوباره جنگ از سر گرفته شد. آن جنگ وحشتناک نزدیک به چهار سال طول کشید و هزاران نفر جان خود را در این راه از دست دادند اما فوتبال باعث شد برای یک روز، توپ جایگزین تیرها شود. متاسفانه سال بعد نیروهای مافوق دو کشور مانع از رخ دادن اتفاق کریسمس سال ۱۹۱۴ شدند و این رویداد دیگر تکرار نشد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید