انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سایه کرونا در حال برگزاری است و گمانه زنی ها درباره نتایج آن و تحولات بعد از پایان این انتخابات همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش جماران خبرگزاری فرانسه در گزارشی  سناریوهای احتمالی بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که امروز صبح به وقت آمریکا آغاز شد را تیتروار بررسی کرد. این سناریوها را در پایین از نظر می گذرانیم:

1- برنده انتخابات ریاست جمهوری به شکل فوری اعلام نمی شود(نتایج رسمی چند روز یا هفته یا حتی بعد از یک ماه از شمارش آرای تأخیری یا به دلیل مشکلات دیگر مشخص می شود).

2- مشکلات در خدمات پستی(شمارش آرای تأخیری از طریق ایمیل).

3- سراسیمگی و آشفتگی درباره نتایج انتخابات منجر به وقوع خشونت ها می شود.

4- دو کاندیدا مدعی پیروزی زودهنگام شوند.

5- ترامپ پیروز شود و بایدن نتیجه را به رسمیت بشناسد.

6- بایدن پیروز شود و ترامپ نتیجه را به رسمیت بشناسد.

7- بایدن پیروز شود اما ترامپ حاضر به پذیرش نتیجه انتخابات نشود.

8- کاندیدایی که در ابتدا پیشتاز بود پیروز نشود.

9- در صورت برابر شدن آرای الکترال، مجلس نمایندگان آمریکا رئیس جمهور را انتخاب کند و مجلس سنا معاون وی را انتخاب کند. 

10- اگر رقم ها نزدیک باشد بسیاری پیش بینی می کنند که نبردهای حقوقی به دیوان عالی آمریکا کشیده شود.

11- اختلافات بر سر شمارش آرا یا قانونی بودن انتخابات.

12- تلبنار شدن شکایت ها در دادگاه ها درباره گمانه زنی در زمینه تقلب،مشروعیت برگه های رای و ترساندن رای دهندگان.

سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد رای دهندگان از طریق پست به شدت افزایش یافت و همین امر چالش های فنی و حقوقی برای نیروهای فعال در زمینه سازماندهی انتخابات تحمیل می کند زیرا هر ایالت  تدابیر و قواعد خاص خود را دارد.

مردم آمریکا امروز سه‌ شنبه از میان دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی این کشور و جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات یک نفر را برای هدایت  این کشور در چهار سال آینده انتخاب می ‌کنند تا ضمن مبارزه با شیوع کرونا که تاکنون 237 هزار آمریکایی را به کام مرگ کشیده، میلیون‌ ها شغل را از دست رفته در این کشور را احیا کند.

تاکنون ‍100 میلیون آمریکایی در رای ‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌ اند و با فرارسیدن روز رسمی انتخابات، نوبت به رای دهندگانی رسیده که با حضور در پای صندوق‌ های رای ‌گیری تکلیف نهایی این انتخابات را روشن کنند؛ انتخاباتی که کارزارهای آن تحت تاثیر بیماری کووید19 با نگرانی و وقفه ‌هایی برگزار شد و با تنش در مورد این که چه کسی می‌ تواند به بهترین وجه با این بیماری و تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن مبارزه کند، پایان یافت.

در حالی که بایدن با امیدواری ‌های بیشتری روز انتخابات را آغاز کرده، ولی رقیب جمهوری‌ خواه او نیز در چندین ایالت کلیدی در حال مبارزه با اوست و هنوز به کسب 270 رای کالج الکترال برای بقا در کاخ سفید امیدوار است.

با وجود این که اکثر نظرسنجی ‌ها بایدن را پیشتاز این انتخابات نشان می ‌دهد ولی رقابت دو کاندیدا در ایالت ‌های کلیدی همچون پنسیلوانیا و فلوریدا بسیار نزدیک گزارش شده است. رخدادی که موجب افزایش نگرانی ‌ها نسبت به وقوع ناآرامی ‌های اجتماعی در صورت شکست هر کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است.

«اریک هولدر و مایکل میوکاسی» دو دادستان کل پیشین آمریکا نسبت به نپذیرفتن نتیجه انتخابات به دو کاندیدا هشدار داده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.