در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش رو، اوضاع نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی دیگر به شکل دوران ترامپ نخواهد بود.

 

به گزارش جماران، «بنیامین نتانیاهو» بیش از آن ‌که به ژانویه 2021 و انتخابات رژیمش فکر کند، نگران روز 3 نوامبر است. اگر «جو بایدن» و حزب دموکرات در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا پیروز شوند، نتانیاهو نزدیک‌ ترین متحد خود را در جهان از دست می ‌دهد.

دولت بایدن هم البته به رژیم صهیونیستی نزدیک خواهد بود، اما رئیس ‌جمهور دموکرات حاضر نخواهد بود هر بار نتانیاهو وارد بحران شد، با او نشست خبری مشترک برگزار کند. 

در صورت پیروزی بایدن، اوضاع نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی چنین خواهد بود: حاضر در دادگاه و تحت پرس ‌و ‌جوی وکلا، تحت محاصره معترضانی که جلوی اقامتگاه رسمی ‌اش شعار می ‌دهند، و بدون حامی در کاخ سفید. 

چند روز پیش نشریه فارن پالیسی در گزارشی نوشت: با پیروزی کاندیدای حزب دموکرات، بنیامین نتانیاهو باید اعتیاد به ترامپ را که به تمام خواسته ‌های وی پاسخ می‌ داد، کنار بگذارد.

اگر جو بایدن همانگونه که نظرسنجی ‌ها پیش بینی می ‌کنند، پیروز انتخابات شود، «نتانیاهو» چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد، هر چند پیروزی این کاندیدای دموکرات می‌تواند دستاوردهایی هم برای وی داشته باشد. 

هیچ مقامی در جهان بیش از نتانیاهو از ریاست جمهوری ترامپ سود نبرد: ترامپ از توافق هسته ‌ای با ایران خارج شد، سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کرد، به رژیم صهیونیستی کمک کرد روابط خود را با دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس عادی کند و سیاست‌ هایی که سبب تقویت جناح راست رژیم صهیونیستی می‌شود را تقویت کرد.

در مقابل، بایدن به دنبال راه‌ هایی برای همکاری مجدد با ایران و برقراری روابط دو جانبه واشنگتن با سازمان آزادیبخش فلسطین است که ترامپ آن را تنزل داده است.

دولت بایدن احتمالا متشکل از سیاستگذاران دوران اوباما خواهد بود که هنوز هم از تاخت و تاز نتانیاهو به سیاست داخلی واشنگتن انتقاد می ‌کنند. نتیجه این امر می ‌تواند نوعی تنش تدریجی میان رژیم صهیونیستی و آمریکا باشد که یادآور سال ‌های ریاست جمهوری اوباما است. 

اما این تنش ‌ها ضرورتا و بلافاصله شعله ور نمی شوند.

بنابراین به نظر می ‌رسد نتانیاهو باید اعتیاد به ترامپ را رها کند؛ اعتیادی که وی را به یک «سوپرمن» تبدیل کرده بود.بدون ترامپ، او مانند ورزشکاری است که استرویید را کنار گذاشته و باید به توان خود اتکا کند. زیرا میانه روترین افراد نزدیک به بایدن هم نمی‌توانند نتانیاهو را تحمل کنند. 

اما این کار آسان نیست؛ به ویژه برای کسی که عادت کرده بود رئیس جمهور آمریکا به تمامی خواسته‌ های وی پاسخ دهد.  

بایدن و توافق هسته ای

چندی پیش شورای آتلانتیک هم در گزارشی نوشت: اگر بایدن در ماه نوامبر رئیس جمهور آمریکا شود، رژیم اسرائیل با فرض اینکه نتانیاهو همچنان نخست وزیر باشد، با دولت جدید آمریکا احتمالا وارد یک دوره درگیری خواهند شد. انتظار می رود که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، یک تغییر کوانتومی در سیاست آمریکا در قبال ایران نسبت به سیاست گذاری دولت ترامپ ایجاد کند. به طور مشابه، انتظار می رود که آمریکا در ریاست جمهوری بایدن به تعهدات رهبری و مشارکت در دیپلماسی جهانی بازگردد. سیاست انزواطلبی «اول آمریکا» دیگر معنایی نخواهد داشت و این کشور به چندجانبه گرایی باز می گردد. به طور ویژه، سیاست ترامپ در خروج از توافق های بین المللی دیگر ادامه نخواهد داشت.

بی شک توافق هسته ای ایران در جهان بینی نتانیاهو اهمیت زیادی دارد. بایدن گفته ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد و در صورت وقوع این اتفاق، آمریکا نیز بلافاصله به توافق خواهد پیوست و به تحریم های یکجانبه دولت ترامپ پایان خواهد داد. بایدن همچنین تاکیده کرده که با متحدان اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس که از امضاکنندگان برجام هستند، همکاری خواهد کرد. این شرایط خلاف دیدگاه و ادعاهای نتانیاهوست که حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته ای ایران را یکی از راه حل های اصلی و راه حل مطلوب در رسیدگی به این مساله می داند.

بایدن بازگشت به برجام را ممکن می داند. عقب نشینی ایران از برجام در سال گذشته قابل برگشت است و تهران بارها اعلام کرده در صورت بازگشت آمریکا به توافق هسته ای به تعهدات خود عمل می کند.

رویکرد بایدن تقویت و گسترش توافق اصلی برجام است و ظاهرا به بندهای غروب برجام مربوط می شود. بندهای غروب در موارد حائز اهمیت هنوز تحقق نیافته اند؛ برای نمونه، محدودیت بر میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سال 2031 منقضی می شود. در نتیجه زمان کافی برای دیپلماسی وجود دارد. برخی بندهای غروب هم مختص برجام نیستند و بخشی از توافق کنترل تسلیحات هسته ای به شمار می روند که برای پایان دادن به آنها طرفین معمولا درباره تمدید تاریخ ها مذاکره می کنند.

در حقیقت، ایران همچنان با نظارت دقیق و مستمر آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت، و مطابق با الزامات اروپایی که یک ضروری اساسی برای بازگشت به توافق اصلی و برچیدن تحریم هاست، رفتار می کند.

انتظار می رود در دوره درگیری احتمالی واشنگتن و تل آویو که پیشتر به آن اشاره شد، رژیم صهیونیستی یک مسیر حرفه ای ارتباطی با تیم استراتژیک بایدن از طریق «کالین کول» مشاور امنیت ملی بایدن در دولت اوباما، و از طریق رابط های اطلاعات نظامی و کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی ایجاد کند. این دو نهاد مسئول ارزیابی اطلاعاتی سالانه رژیم صهیونیستی به شمار می روند و احتمالا رویکرد مخاطره آمیز نتانیاهو در قبال برنامه هسته ای ایران و هدف نابودی برجام را دنبال نخواهند کرد. در شرایط مطلوب، این دو نهاد و تندروهای نزدیک به نتانیاهو، با گروه تحت سرپرستی بایدن ارتباط برقرار خواهند کرد.

ریاست جمهوری بایدن تاثیرات قابل توجهی بر رژیم صهیونیستی خواهد داشت. از این رو، نتانیاهو روی پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات شرط بندی می کند.

با این حال بنیامین نتانیاهو تنها 10 روز مانده به روز انتخابات در آمریکا با درخواست دونالد ترامپ برای محکوم کردن جو بایدن مخالفت کرد. با توجه به نتایج نظرسنجی ‌ها، به نظر می‌ رسد نتانیاهو به فکر تجدیدنظر در دوستی مقطعی‌اش با ترامپ و چرخش به سمت بایدن افتاده است.

خودداری نتانیاهو از انتقاد آشکار از بایدن به درخواست ترامپ، در فاصله تنها چند روز روز مانده به روز انتخابات در آمریکا رخ داد، انتخاباتی که تقریبا همه نظرسنجی ها نشان می دهند ترامپ از رقیب دموکراتش در سطح ملی و در ایالت های کلیدی عقب است.

تلاش نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای فاصله گرفتن از رئیس جمهور آمریکا به ویژه با توجه به ائتلاف نزدیک دو طرف از لحاظ ژئوپلتیکی در سال های اخیر اهمیت دارد.

به نوشته وب سایت پولیتیکو، سیاستی که دولت ترامپ در خاورمیانه اتخاذ کرده است عمدتا به نفع تل آویو و به بهانه حفظ و حراست از این رژیم  در مقابله با به اصطلاح تهدید ایران بوده است.

انتخابات آمریکا 3 نوامبر (13 آبان ماه) برگزار می شود و بیشتر نظرسنجی ها از پیشتازی بایدن در ایالت های کلیدی و در سطح ملی حکایت دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.