از شواهد و قرائن این طور برمی آید که سودان هم تحت فشارهای آمریکا در حال پیوستن به بحرین و امارات برای عادی سازی روابط با تل آویو و اقتادن در دام تبلیغاتی ترامپ باشد.

 

به گزارش جماران، به نظر می رسد سودان هم تحت فشارهای آمریکا در حال پیوستن به بحرین و امارات برای عادی سازی روابط با تل آویو باشد.

داستان از این قرار است که رئیس جمهور آمریکا طی توئیتی وعده داد به محض دریافت 335 میلیون دلار از سودان بابت غرامت به خانواده‌ های قربانیان انفجار سفارتخانه ‌های آمریکا  در کنیا و تانزانیا در سال 1998، نام سودان را از فهرست کشورهای حامی گروه‌ های تروریستی حذف خواهد کرد.

سودان متهم است که 22 سال پیش توسط القاعده در کشورهای شرق افریقا در نایروبی و دارالسلام نقش داشته ‌است. گفته می‌ شود 224 نفر در این حملات کشته شدند. 54 نفر از این افراد کارمند یا پیمانکار سفارت و 12 نفر شهروند آمریکا بودند. تعداد قابل توجهی دیگر از افراد نیز، از جمله 139 کارمند سفارت و پیمانکاران زخمی شدند.

نخست وزیر دولت انتقالی سودان قبلا گفته بود: غرامت مورد نظر آمریکا به خانواده قربانیان انفجار سفارتخانه ‌های این کشور در کنیا و تانزانیا پرداخت شده و این پول نزد یکی از بانک‌ های خارج از کشور است و آماده تحویل به آمریکاست.

یک مقام بلند پایه سودانی به خبرنگار روزنامه سودان تریبون گفت: روند انتقال غرامت 335 میلیون دلاری به آمریکا تا دوشنبه هفته آینده تکمیل خواهد شد.

پس از دریافت غرامت، رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی از کنگره این کشور درخواست می‌ کند تا روند حذف نام سودن از فهرست حامیان گروه‌ های تروریستی را اجرایی کند.

در پی انتشار این اخبار، رسانه های رژیم صهیونیستی هم مدعی شدند سودان بعد از خارج شدن از فهرست کشورهای حامی تروریست، با این رژیم وارد مذاکره «صلح» خواهد شد.

این رسانه ها مدعی شدند: سودان بعد از این اقدام ترامپ روابط خود را با تل آویو مانند بحرین و امارات آغاز خواهد کرد.

البته منابع سودانی هم این مسئله را رد نمی کنند. برخی منابع سودانی از گفت‌ و گوی مقامات عالی رتبه این کشور با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور آمریکا پس از درخواست ترامپ از کنگره برای حذف نام خارطوم از فهرست حامیان تروریسم خبر دادند.

برخی مقامات آگاه در خارطوم گفتند: پس از این اقدام ، گفت ‌و گوی چهارجانبه بین «عبدالله حمدوک» نخست وزیر، ژنرال  «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی  انجام خواهد شد.

این منابع از محور گفت ‌و گوی مزبور سخنی به میان نیاوردند اما کارشناسان ناظر بر تحولات سودان بر این باورند که موضوع عادی سازی روابط با تل آویو یکی از محورهای مهم این گفت و گو است.

وزیر اطلاع رسانی سودان هم اعلام کرده ‌است خارطوم برای عادی سازی روابط با تل آویو به شدت تحت فشار قرار دارد.

«فیصل محمد صالح» وزیر اطلاع رسانی در خصوص توافق خارطوم با واشنگتن برای خروج سودان از فهرست تروریسم آمریکا اظهار داشت: ما در ازای سودی که از حذف نام‌ سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم دریافت خواهیم کرد، امتیاز خاصی به آمریکا نداده‌ ایم.

فیصل محمد صالح همچنین گفت که هرگونه احتمالی در خصوص تحویل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دادگاه کیفری بین المللی وجود دارد.

پیشتر یک پایگاه خبری سودانی به نقل از منابع رسمی و بلندپایه دولت خارطوم فاش کرده بود که آمریکا به سودان 24 ساعت مهلت داده است که تصمیم خود را در خصوص عادی ‌سازی روابط با تل آویو بگیرد.

فشار واشنگتن به خارطوم درحالی رسانه ‌ای می ‌شود که عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان ماه گذشته خطاب به «مایک پومپئو» گفته بود که باید موضوع عادی سازی روابط سودان با اسرائیل از تصمیم آمریکا برای حذف سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم آمریکا جدا شود.

گاردین هم پیشتر نوشته بود که دولت سودان در ماه‌ های اخیر تحت فشار فزاینده مقامات آمریکایی قرار داشته تا این غرامت را بپردازد تا ترامپ پروژه اش را در آستانه انتخابات عملی کند و از آن به عنوان برگ برنده انتخاباتی بهره بگیرد.

رسانه ‌های آمریکایی از جمله سی ‌ان ‌ان تحلیل می ‌کنند که دولت انتقالی در خارطوم چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌ تواند پیروزی دیپلماتیکی برای او به همراه داشته باشد.

این فشارها در حالی به سودان وارد می ‌شود که دولت انتقالی خارطوم از لحاظ قانونی مجاز به عادی سازی روابط با تل‌آویو نیست و ائتلاف آزادی و تغییر (شریک نظامیان در قدرت) مردم  و بسیاری از احزاب و شخصیت ‌های سیاسی با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفتند.

پیشتر ترامپ به همین شیوه بحرین و امارات را فریفته بود. این اتفاقی که در حال رخ دادن است، بیشتر به یک بازی رسانه ای و تبلیغاتی برای ترامپ می ماند.

در حقیقت ترامپ با توسل به ابزار مختلف و با تطمیع و تهدید کشورهای عربی را به این سمت سوق دهد که با تل آویو توافق کنند تا او بتواند از این موضوع به عنوان دستاوردی در سیاست خارجی خود استفاده کند. اما او ضعیف ترین حلقه را انتخاب کرده تا با فشار آوردن، دستاوردی برای خود بسازد. ترامپ سیاست خارجی موفقی نداشته و فکر می کند از این راه می تواند کاری کند.

تیم ترامپ امارات و بحرین را وادار به توافق کرد. مثلا امارات را با سراب اف 35 فریفت که بعد مشخص شد چنین خبری نیست و نتانیاهو نپذیرفت. در مورد بحرین هم وعده داد که پایگاه خود را در این کشور حفظ می کند. حال سودان را هم از فهرست تروریستی خارج می کند. اما بعدها وقتی ترامپ استفاده تبلیغاتی خود را کرد، رها می شود و نه بحرین و نه امارات و نه سودان دیگر ارزشی که الان به آن پرداخته می شود برای واشنگتن ندارند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.