آزمایش مرحله پایانی دارویی که ترامپ پس از ابتلایش به کرونا مصرف کرد، توسط شرکت سازنده آن متوقف شد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، پس از شرکت‌ «جانسون‌اندجانسون» که آزمایش مرحله آخر واکسن کرونا خود را معلق کرد شرکت «ایلای لیلی اند کمپانی» روز سه‌شنبه ۱۴ اکتبر نیز گفت که آزمایش بالینی داروی پادتن کووید-۱۹ را به دلیل نگرانی‌ درباره ایمنی آن، متوقف کرده است. همزمان بانک جهانی نیز در تصمیمی اعلام کرد که رقم ۱۲ میلیارد دلار برای واکسیناسیون و درمان کووید-۱۹ در کشورهای فقیر تصویب کرده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته پس چهار روز بستری بودن در بیمارستان و بازگشت به کاخ سفید در ویدئویی که منتشر کرده بود، تجویز داروی شرکت لی‌لی به همراه درمان آنتی بادی از شرکت داروسازی «ریجنران» را در بازیافتن سلامتی‌اش موثر عنوان کرد.

اطلاعیه جدید شرکت «ایلای لیلی اند کمپانی» یک روز پس از اطلاعیه شرکت جانسون‌اندجانسون منتشر می‌شود. این شرکت چند ملیتی داروسازی اعلام کرده بود به‌دلیل بیماری یکی از داوطلبان مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کرونا، تحقیقات را به طور موقت متوقف کرده است. شرکت جانسون‌اندجانسون هنوز مطمئن نیست که به شخص بیمار واکسن تزریق شده است یا دارونما.

در ماه سپتامبر گذشته نیز آزمایش مرحله نهایی دانشگاه «آکسفورد» و شرکت «آسترازنکا» به دلیل مشابهی متوقف شد. اما این تیم تحقیقاتی یک هفته بعد اعلام کردند به این نتیجه رسیده‌اند که آزمایش واکسن می‌تواند ادامه پیدا کند.

با این حال، آزمایش‌های مرحله نهایی واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا در انگلیس، برزیل، آفریقای جنوبی و هند از سر گرفته شده است اما در ایالات متحده آمریکا همچنان در انتظار بررسی بیشتر است.

شرکت لی‌لی در اوایل این ماه گفته بود که طبق داده‌های یک آزمایش بالینی، برای استفاده اضطراری از داروی آنتی‌بادی معروف به LY-CoV555 برای بیماران با کووید-۱۹ خفیف یا متوسط درخواست مجوز می کند.

توقف آزمایش‌های دارویی برای بررسی‌ نگرانی‌هایی در زمینی ایمنی دارو غیر معمول نیست و چنین اقدام‌هایی لزوما نشان دهنده یک مشکل جدی هم نیست. به دلیل نیاز فوری به داروها و واکسن‌ها برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ که به‌خاطر آن تاکنون بیش از یک میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند این آزمایش‌ها تحت بررسی جدی قرار گرفته‌اند.

«مولی مک کالی» سخنگوی شرکت لی‌لی در بیانیه‌ای از طریق ایمیل گفت: «به دلیل احتیاط فراوان، هیات مستقل نظارت بر ایمنی داده‌ها توصیه کرده است که ثبت‌نام افراد به طور موقت متوقف شود.»

این شرکت داروسازی مستقر در «ایندیاناپولیس» در مورد پیامدهای توقف مرحله سوم این آزمایش‌ها توضیحی نداد. این دارو علاوه بر برخی بیمارستان‌ها، در خانه‌های سالمندان نیز در حال آزمایش است تا بررسی شود آیا می‌تواند از ابتلای کارکنان و سالمندان مستقر در این مکان‌ها جلوگیری کند.

شرکت لی‌لی آزمایش بالینی مرحله سوم خود را در ماه اوت گذشته آغاز کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود این دارو روی ۱۰ هزار بیمار در ایالات متحده آمریکا آزمایش شود.

در این کارآزمایی قرار است وضعیت بیمارانی که این آنتی‌بادی را به همراه داروی ضدویروسی «رمدسیویر» شرکت «گیلئاد» دریافت می‌کنند با بیمارانی که تنها از رمدسیویر استفاده می‌کنند مقایسه شود.

شرکت‌ لی‌لی در ماه سپتامبر گذشته پس از انتشار داده‌هایی که نشان می‌داد داروی معروف به LY-CoV555 این شرکت کمک می‌کند تا بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری نشود و یا کارش به اورژانس نکشد، درخواست مجوز استفاده قانونی را ارائه داده بود.

همزمان بانک جهانی روز سه‌شنبه ۱۳ اکتبر (۲۲ مهر) طرح کمک ۱۲ میلیاردی را تصویب کرد تا این اطمنیان حاصل شود که واکسن احتمالی کرونا به سرعت در اختیار شهروندان کشورهای در حال توسعه قرار می‌گیرد.

این بودجه برای تامین مالی خرید و توزیع واکسن و همچنین و آزمایش‌ها و روش‌های درمانی کووید-۱۹ برای شهروندان این کشورها اختصاص پیدا می‌کند.

بانک جهانی پس از تصویب این بودجه تاکید کرد که این رقم می‌تواند برای ایمن‌سازی حدود یک میلیارد نفر کمک رسان باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.