20 ژانویه 2021 آخرین مهلت برای اعلام نتایج است. اگر تا آن زمان نتیجه انتخابات آمریکا تایید و پذیرفته نشود، این کشور در یک بحران عمیق حزبی که قانون اساسی را به چالش می‌ کشد، فرو خواهد رفت.

 

به گزارش جماران، شب سه‌ شنبه سوم نوامبر چه برای کسانی که دونالد ترامپ را دوست دارند و چه برای کسانی که از او متنفر هستند، شبی به یاد ماندنی خواهد بود.

آن شب هر دو گروه صفحات تلویزیون‌ شان خیره خواهند بود.

اما اکنون مشخص شده است که این انتخابات مانند هیچ یک از انتخابات ‌های گذشته در آمریکا نخواهد بود، زیرا ممکن است اعلام نتایج مدتی به درازا بکشد.

در انتخابات 2016، بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در ایالت «ویسکانسین»، مسلم بود که او 270 رای در کالج الکترال را کسب کرده است. امسال بسیار متفاوت خواهد بود.

پیش ‌بینی می ‌شود با توجه به نگرانی ‌های مربوط به ویروس کرونا‌، تعداد بی‌ سابقه‌ ای از آمریکایی ‌ها  که امسال حدود 80 میلیون نفر تخمین زده می‌ شود از طریق پست رای دهند.

این رقم دو برابر شمار آرای پستی در سال 2016 خواهد بود. آنچه به پیچیدگی موضوع می ‌افزاید این است که برخی از ایالت‌ ها تعرفه ‌هایی را که پس از روز انتخابات دریافت کرده‌ باشند، نیز خواهند شمرد، اگر آن تعرفه قبل از ضرب ‌الاجل به پست تحویل داده شده باشد.

به علاوه، اقدامات احتیاطی برای مقابله با کرونا ممکن است باعث ایجاد صف ‌های طولانی در مراکز رای‌‌ گیری شود، زیرا سقفی برای شمار افرادی مجاز به حضور در مرکز رای‌ گیری وجود خواهد داشت. همچنین، رعایت فاصله اجتماعی بین کسانی که آرا را شمارش خواهند کرد نیز روند شمارش را کندتر خواهد کرد.

هر دو کاندیدا به خوبی از این واقعیت که ممکن است تاخیرهایی در اعلام نتایج رخ دهد، آگاه هستند.

«هیلاری کلینتون» مصرانه از جو بایدن خواسته است که «تحت هیچ شرایطی شکست در انتخابات را در شب انتخابات قبول نکند، زیرا فکر می ‌کنم این روند طولانی خواهد شد». بایدن نیز گفته است که او تنها «نتایج نهایی» را خواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ یک قدم فراتر رفته است و بارها اعلام کرده است که ممکن است به هیچ وجه نتایج را نپذیرد. او با تمام قوا نسبت انجام تقلب در فرایند رای‌ گیری هشدار می ‌دهد، امری که به گفته کارشناسان بسیار نادر است.

مطابق یک پژوهش منتشر شده توسط مرکز دادگستری «برنان» که میزان تقلب در رای‌ گیری‌ های آمریکا را مورد مطالعه قرار داده است، میزان تقلب چیزی بین سه ده ‌هزارم درصد تا بیست و پنج ده‌ هزارم درصد است.

آمریکایی ‌ها باید برای این واقعیت آماده باشند که ممکن است نتایج این انتخابات بلافاصله اعلام نشود، و این تاخیر را نباید نشانه ‌ای از تقلب در نظر بگیرند. در سه ایالت حیاتی؛ یعنی «پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین» شمارش زودهنگام آرای پستی که قبل از روز انتخابات دریافت شده باشد، ممنوع است.

«دیوید بکر» مدیر اجرایی و بنیانگذار یک سازمان غیرحزبی مستقر در واشنگتن به نام ـمرکز نوآوری و تحقیقات در انتخابات« می ‌گوید: «ما باید برای این احتمال بسیار قوی آماده شویم که در این انتخابات بر خلاف انتخابات پیشین، ممکن است شمارش دقیق تعرفه ‌ها کمی بیشتر طول بکشد.»

به گفته وی، «صرف زمان بیشتری برای گزارش نتایج به خودی خود نشانگر مشکل نیست.»

اما این تاخیرها چه مدت می ‌تواند ادامه داشته باشد؟

انتخابات مقدماتی سرنخ هایی به ما می ‌دهد.

تا 17 مارس، تقریبا نیمی از ایالات؛ یعنی 24 ایالت، انتخابات مقدماتی را برگزار کرده بودند. از این میان، پنج ایالت همانند انتخابات قبلی بیشتر متکی به آرای ارسال ‌شده توسط پست بودند. بر اساس یک تجزیه و تحلیل صورت گرفته توسط واشنگتن پست، این ایالات نتایج خود را به طور متوسط در عرض 6.4 روز گزارش کردند. در 19 ایالت دیگر که به طور عمده بر رای‌ گیری حضوری متکی بودند، نتایج به طور متوسط ​​پس از 15 ساعت گزارش شد.

پس از 17 مارس، هنگامی که شیوع بیماری همه‌ گیر تغییرات قابل توجهی را در سیستم ‌های رای‌ گیری ایجاد کرد، انتخابات مقدماتی در 23 ایالت دیگر برگزار شد. گزارش کامل نتایج در این ایالت ‌ها به طور متوسط ​​چهار روز به طول انجامید. تقریبا همه این ایالت‌ ها به طور سنتی به رای ‌گیری حضوری متکی هستند.

نیویورک 94 درصد آرا خود را در عرض تنها چند ساعت پس از بسته شدن حوزه‌ های رای گیری به صورت مکانیزه شمارش کرد. اما شمارش 6 درصد نهایی آرا بیش از 10 روز به طول انجامید. مشخصاً، اعلام نتیجه رقابت بر سر کرسی کنگره متعلق به «کارولین مالونی» نماینده پرسابقه دموکرات شش هفته به طول انجامید.

این نشان می ‌دهد که ممکن است اعلام نتایج نهایی حدود یک هفته طول بکشد. اگر هر دو کاندیدا نتیجه را بپذیرند، داستان خاتمه خواهد یافت. اما در صورت عدم رضایت، هر یک از کاندیداها می ‌تواند خواستار بازشماری آرا شود.

در سال 2018 در ایالت فلوریدا برای سه انتخابات ایالتی برای سناتور، فرماندار و کمیسر کشاورزی، بازشماری مجدد درخواست شد.

در 10 نوامبر دستور به بازشماری مکانیزه آرا صادر شد. آن دستور متضمن ضرب ‌الاجلی برای خاتمه شمارش تا ساعت 20 روز 15 نوامبر بود. شمارش مکانیزه به نتیجه قطعی ‌ای بر سر انتخابات سنا منجر نشد. بنابراین دادگاه فلوریدا دستور به شمارش دستی داد.

شمارش دستی در 18 نوامبر تکمیل شد و در 20 نوامبر؛ یعنی دو هفته پس از برگزاری انتخابات، نتایج نهایی رسما اعلام شد.

اما این بار حتی بازشماری آرا نیز ممکن است، به نتیجه نهایی نینجامد. ترامپ گفته است که به نظر او نتیجه انتخابات به دیوان عالی خواهد کشید. 

این اتفاق قبلا افتاده بود. در انتخابات سال 2000، «ال گور» کاندیدای حزب دموکرات استدلال کرد که با توجه به اختلاف اندک در نتایج فلوریدا آرا این ایالت باید بازشماری شود.

بازشماری 36 روز طول کشید. بازشماری با رای دادگاه عالی متوقف شد و رقابت به نفع «جورج دبلیو بوش» جمهوری‌ خواه پایان گرفت. او نیز مانند ترامپ اکثریت آرا را در کل آمریکا به دست نیاورده بود. 

چالش‌ های حقوقی مختلفی می‌ تواند در این سال پدیدار شود، از بررسی اصالت آرا پستی گرفته تا قانونی بودن تغییرات مربوط به رای ‌گیری ناشی از کرونا.

مطابق یک متمم قانون اساسی که در 1933 به تصویب رسیده است، روز تحلیف همیشه 20 ژانویه، یا در صورت افتادن 20 ژانویه در روز یکشنبه 21 ژانویه خواهد بود.

پیش از این متمم، نهایی شدن نتایج گاه تا ماه مارس به درازا می‌ کشید و مشکلات زیادی ایجاد می ‌کرد.

در «زمستان جدایی» پس از انتخاب «آبراهام لینکلن» رئیس ‌جمهور وقت «جیمز بوکانان» عقب نشست و اجازه داد جدایی‌ طلبان پایگاه‌ های نظامی و زرادخانه های فدرال را غارت کنند. در مارس 1861 هنگامی که لینکلن سرانجام وارد کاخ سفید شد، جنگ داخلی تقریبا قبل از شروع از دست رفته بود.

در بحبوحه رکود بزرگ، نهایی شدن انتخاب هربرت هوور خیلی به درازا کشید. در پاسخ، متمم بیستم پیشنهاد و تصویب شد.

بنابراین 20 ژانویه 2021، آخرین مهلت برای اعلام نتایج است. اگر تا آن زمان نتیجه انتخابات تایید و پذیرفته نشود، آمریکا در یک بحران عمیق حزبی که قانون اساسی را به چالش می‌ کشد، فرو خواهد رفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.