محافل سیاسی داخل آمریکا در حالی سرگرم خبر ابتلای ترامپ و همسر او به کرونا شدند که در طول تعامل رئیس جمهور آمریکا و دولت او با کرونا از زمان ثبت نخستین مورد ابتلا به این ویروس در ماه فوریه گذشته در آمریکا, سوال های فراوانی درباره اوضاع سیاسی در آمریکا مطرح است.

 

به گزارش جماران، رئیس جمهور آمریکا که زمانی موجودیت ویروس کرونا را به تمسخر می ‌گرفت، اکنون اسیر ویروس کرونا شده و در بیمارستان نظامی در «مریلند» بستری شده است. آخرین خبر‌ها از بدتر شدن وضع جسمانی او و بروز برخی مشکلات تنفسی برای ترامپ خبر می ‌دهد.

خبرنگار سی ان ان گفته است: کمی پیش با مشاور انتخاباتی ترامپ صحبت کردم. او گفت (مشکل) جدی است. رئیس جمهور در نفس کشیدن تا حدی مشکل پیدا کرده است و امروز احساس خستگی شدید کرده است.

وی تاکید کرد یک مشکل عادی نیست، بلکه وضعیت وی جدی است. من با یک منبع دیگر هم صحبت کردم که گفت کارکنان کاخ سفید نگرانی‌ های جدی درباره شرایط رئیس جمهور دارند. باید اضافه کنم مقامات کاخ سفید همچنان می ‌گویند رئیس جمهور صرفا علائم خفیف کووید 19 را دارد و تب دارد. آنها انتظار دارند او این شرایط را پشت سر بگذارد و حالش خوب شود. اما انتقال رئیس جمهور به بیمارستان «والتر رید» - که به گفته مقامات کاخ سفید قرار است چند روز آینده در آنجا بماند و خارج از کاخ سفید کار کند-، نشان می ‌دهد شاید (مشکل رئیس جمهور) چیزی فراتر از صرفا علائم خفیف کووید 19 باشد.

این خبرنگار افزود:مشاوران ترامپ که صبح با آنها صحبت کردم تاکید کردند وضعیت رئیس جمهور در مقطع فعلی جدی است.

روز پنجشنبه نتیجه تست کرونای «هوپ هیکس» یکی از مشاوران نزدیک ترامپ مثبت اعلام شده بود. هیکس یکی از اعضای حلقه نزدیک به ترامپ است. او در سفر اخیر او به ایالت اوهایو برای شرکت در مناظره با «جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات، رئیس‌ جمهور آمریکا را همراهی کرده بود.

سی ان ان می گوید: هیکس چهارشنبه عصر تست داد و در روز پنجشنبه نتیجه مثبت اعلام شد. این در حالیست که نتیجه تست ترامپ صبح جمعه مثبت اعلام شد. اگر او از مشاورش ویروس را گرفته باشد، همین دیر اعلام کردن موضوعی جنجالی است زیرا ترامپ و اطرافیانش مدعی بودند که او هر روز تست کرونا می دهد.

ترس و وحشت حاکم بر کاخ سفید

شبکه ان بی سی در عین حال به نقل از یک مقام آگاه نزدیک به ترامپ نحوه مدیریت 24 ساعت آینده در آمریکا را حائز اهمیت و حیاتی دانست.

این مقام آگاه گفت: اینکه در 24 ساعت آینده چگونه امور کشور مدیریت شود اهمیت حیاتی دارد. طبق این گزارش، فضای کاخ سفید هم اکنون بسیار سنگین و پرالتهاب است و همه در ترس و وحشت به سر می‌ برند و نسبت به سلامت خودشان در هراس هستند.

در بخش غربی کاخ سفید نیز برخی نگران آن هستند که آیا آزمایش ‌های سریعی که به صورت منظم از افراد نزدیک به رئیس جمهور انجام می‌ شود واقعا دقیق هستند یا خیر؟

چه بر سر قاضی انتخابی ترامپ می آید؟

شمار زیادی از حلقه نزدیکان ترامپ که 26 سپتامبر در مراسم معرفی «ایمی بارت» به عنوان قاضی دیوان عالی حضور داشتند، به کرونا مبتلا شده اند. در عین حال پس از مثبت شدن تست کرونای دو عضو کمیته قضایی مجلس سنای آمریکا، رهبر اکثریت سنا خواستار به تعویق افتادن نشست‌ های استماع رسیدگی به صلاحیت قاضی پیشنهادی ترامپ شده است.

«چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا گفت: نشست های استماع قاضی «ایمی کانی بارت» باید به تاخیر بیفتد.

درخواست شومر پس از آن مطرح شده است که تست ویروس کرونای «مایک لی» سناتور ایالت یوتا و «تام تیلیس» سناتور کارولینای شمالی مثبت اعلام شده است.

این دو سناتور که عضو کمیته قضایی مجلس سنا هستند، چند روز پس از شرکت در یک نشست در کاخ سفید همراه با قاضی ایمی بارت به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

برخی از افراد شرکت کننده در این نشست از ماسک استفاده نکرده و فاصله اجتماعی را رعایت نکرده بودند.

دموکرات ها بر این باورند که ابتلای نمایندگان و سناتورها به کرونا بیش از پیش این مسئله را روشن تر کرده است که سلامت و ایمنی باید در همه فعالیت های مجلس سنا در اولویت باشد.

 

اگر ترامپ از رسیدگی به امور جاری باز بماند چه می‌شود؟

چنانچه ترامپ نتواند به کار خود ادامه دهد، خلا مهمی پیش نمی ‌آید. در ماده 25 ضمیمه قانون اساسی که به سال 1967 به تصویب رسید، این وضعیت را به روشنی تعریف کرده و گفته است که وظایف رئیس جمهور را معاون او به عهده می ‌گیرد.

همین ماده قانونی تکلیف جانشین رئیس جمهور را در صورت مرگ یا کناره‌ گیری او روشن کرده است: تمام اختیارات به معاون او واگذار می‌ شود. بنا براین در این مورد مایک پنس وظایف ریاست جمهوری را به عهده می‌ گیرد.

پیکار انتخاباتی چگونه ادامه می‌یابد؟

برای این پرسش پاسخ روشنی وجود ندارد.

در حال حاضر هیچ حضور عمومی نخواهد داشت. ترامپ تاکنون با توان فراوان در مراسم عمومی حاضر شده تا به جمع هواداران خود شور و امید بدهد. احتمال می ‌رود که از این پس او، مانند رقیبش جو بایدن، از شیوه ‌ها و امکانات دنیای مجازی استفاده کند.

او قرار بود در 15 اکتبر (24 مهر) در دور دیگری از مقابله تلویزیونی در برابر جو بایدن ظاهر شود، که بدین ترتیب این موعد نیز لغو می ‌شود. 

بیماری وضعیت ترامپ را بهتر می‌کند یا بدتر؟

باید منتظر ماند و دید ترامپ چگونه از ویروس نجات می‌ یابد. در صورتی که آسان و سریع بهبود یابد، می ‌تواند بر موضع پیشین خود پافشاری کند که همیشه ویروس کرونا را خیلی خطرناک ارزیابی نکرده بود.

اما در صورتی که علائم بیماری در او با شدت بیشتری ظاهر شود، آنگاه رقیبان او از حزب دموکرات سعی می ‌کنند از ضعف‌ های ذهنی یا جسمی او استفاده کنند.

مخالفان ترامپ همواره او را به «نادانی و بی ‌مبالاتی» در مورد ویروس کرونا، که باعث مرگ ‌ومیر بالا در آمریکا شده، متهم می‌ کنند. به نظر آنها تدابیر مقابله با کرونا در آمریکا چنان ضعیف است، که حتی رئیس جمهور هم از ویروس ایمن نمانده است.

چنانچه بیماری ترامپ را از پا بیندازد، برایش فاجعه ‌بار خواهد بود. او نه تنها از رقابت انتخاباتی مناسب باز می ‌ماند، بلکه بی ‌اعتباری دیدگاه‌ های او از جمله در مورد کرونا بیش از پیش آشکار می‌ شود.

آیا امکان دارد که موعد انتخابات ریاست جمهوری به تاخیر بیفتد؟

انتخابات آمریکا از سال 1845 تاکنون به صورت مرتب انجام گرفته و برای عقب افتادن آن به قدری موانع قانونی وجود دارد که کسی آن را محتمل نمی ‌داند.

فقط 30 روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است و ترامپ دست کم 15 روز از این 30 روز را قرنطینه خواهد بود. بدیهی است که این قرنطینه 15 روزه مربوط به زمانی است که بیماری او خفیف باشد که در این صورت فقط 15 روز برای سامان دهی کارزار و راه اندازی میتینگ فرصت دارد. بعید به نظر می رسد که او در این مدت اندک بتواند چنین کارزار بزرگی را مدیریت و ساماندهی کند یا حتی در مناظره با رقیب دموکرات خود، شرکت کند؛ این در حالی است که در مناظره اول، جو بایدن پیروز شد. در همین مناظره بود که ترامپ، بایدن را به دلیل پایبندی به پروتکل بهداشتی جلوگیری از شیوع کرونا به باد تمسخر گرفته بود.

آیا ممکن است محبوبیت ترامپ بیشتر شود؟

برخی معتقدند که ابتلای ترامپ به کرونا شاید باعث جلب ترحم مردم آمریکا شده – و همانطور که در مورد «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «ژائیر بولسونارو» رئیس جمهور برزیل رخ داد - باعث افزایش محبوبیت او شود اما این پیش بینی در مورد آدمی مثل ترامپ مصداق نخواهد داشت زیرا این مرد نه تنها خطر کرونا را دست کم گرفت بلکه بر عکس تذکر مقامات بهداشتی کشور، بر مواضع خود اصرار ورزید. او خیلی وقت ها استفاده از مواد شوینده و ضد عفونی کننده را هم مسخره کرده و جایی دیگر گفته بود که نیازی به واکسن نیست و این ویروس خود به خود از بین می رود.

از سوی دیگر ابتلای ترامپ به کرونا موجب برانگیخته شدن احساسات مخالفان وی شده تا جائیکه برخی از مقام‌ های پیشین دموکرات در توییتر برای او طلب مرگ کرده ‌اند. تا جایی که توئیتر اعلام کرده است توئیت ‌هایی که در آنها آرزوی مرگ ترامپ به دلیل ابتلا به کرونا شده است نقض سیاست ‌های این شرکت است و احتمالا تعلیق خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.