تازه‌ ترین ناکامی دولت ترامپ برای جلب حمایت جهانی از کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران رخ داده است.

 

به گزارش جماران، نشریه فارن پالیسی گزارش داد تلاش آمریکا برای افزایش فشار بر ایران شکست خورد و آمریکا در سازمان ملل منزوی شد. 

این وضع تازه‌ ترین ناکامی دولت ترامپ برای جلب حمایت جهانی از کارزار فشار حداکثری خود علیه ایران، است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  با انتشار بیانیه ‌ای نوشت که یک فرمان اجرایی جدید صادر کرده و تحریم ‌های سازمان ملل را علیه ایران بازگردانده و کنترل‌ های صادراتی و تحریم‌ های جدیدی بر نهادها و افرادی که از فعالیت ‌های مرتبط با تسلیحات متعارف، موشکی و هسته ‌ای ایران حمایت می ‌کنند، وضع می ‌کند.»

اما واکنش ها چیز دیگری می گویند.

«مارک فیتزپاتریک»  دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا و کارشناس انستیتو بین ‌المللی مطالعات استراتژیک در پیامی توئیتری نوشت:« بیست و چند ایرانی به فهرست سیاه وزارت خزانه‌ داری اضافه شده‌ اند. فکر نمی ‌کنم این اقدام در عمل چیزی را عوض کند بلکه فقط مشروعیت تحریم‌ های آمریکا را تضعیف می‌ کند».

«محمد البرادعی» مدیرکل پیشین آژانس بین ‌المللی انرژی اتمی در توئیتر نوشت:« به عنوان یک وکیل بین ‌المللی می‌ گویم که این عجیب‌ و غریب‌ترین وضع حقوقی است که تاکنون دیده‌ ام. اعمال «تحریم ‌های سازمان ملل»؛ چیزی که خود سازمان ملل آن را به رسمیت نمی ‌شناسد».

«جارت بلانک» هماهنگ ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور برجام در صفحه شخصی خود در توئیتر تحریم‌ های آمریکا علیه ایران را «پوچ» توصیف کرد و نوشت:«آنها تحریم ‌های سازمان ملل را اجرا نکردند زیرا مکانیسم ماشه عملا فعال نشده است».

«ریچارد گووان» مدیر گروه بحران بین ‌الملل هم گفت:«صادقانه بگویم، شورای امنیت از این دولت خسته شده است. دولت ترامپ بیش از سه سال و نیم است که ترتیبات چندجانبه را منحل کرده و اینک حسن نیت بسیار اندکی برای آمریکا باقی مانده است».

دولت ترامپ ماه گذشته قطعنامه ‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران که قرار است 27 مهرماه براساس توافق صورت گرفته در برجام منقضی شود، به شورای امنیت ارائه کرد که با 11 رای ممتنع، 2 رای مخالفت و تنها یک رای موافق روبرو شد. تلاش بعدی واشنگتن برای فعال کردن مکانیسم ماشه نیز به دیوار مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای این شورا و همچنین ریاست آن برخورد.

ترامپ در اردیبهشت ‌ماه سال 1397 کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق پایان داد. او سپس همه تحریم ‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین ‌المللی و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام بود.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه 2231 شورای امنیت را با نامه ‌ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال کرده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که آمریکا دیگر مشارکت‌ کننده برجام به شمار نمی‌ رود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.