رئیس جمهور آمریکا شهرهای مخالف خود که در آنها علیه نژادپرستی اعتراض برگزار می شود را به محرومیت از کمک های مالی تهدید کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که شهرهای«نیویورک، پورتلند و سیاتل» مناطقی هستند که مسئولان شان اجازه گسترش هرج و مرج می دهند. دولت ترامپ این شهرها را به دلیل مخالفت شان با سرکوب اعتراض ها تهدید به قطع کمک های فدرال کرد.

وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مسئولان شهرهای نیویورک، پورتلند و سیاتل حاضر نشدند که تدابیر مناسب برای مبارزه با فعالیت های مجرمانه اتخاذ کنند. 

در این بیانیه وزارت دادگستری آمریکا مسئولان این شهرها را متهم کرد که چشمان خود را به روی هرج و مرج و خشونت و ویرانی  دارایی های خصوصی و عمومی می بندند.

در ادامه این بیانیه آمده است که وزارت دادگستری در حال تدوین این فهرست با دستور ترامپ است  که شامل یادداشتی که در 2سپتامبرمی شود که رئیس جمهور امضا کرد و تهدید کرد که این شهرها به دلیل قرار گرفتن شان در این فهرست از کمک مالی فدرال به دلیل مخالفت شان با مبارزه با آشوب ها در جریان اعتراض ها علیه خشونت پلیس و علیه نژادپرستی محروم می شوند.

«ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا نیز در بیانیه ای روز دوشنبه اعلام کرد که جلوگیری از فعالیت عناصر امنیتی و آژانس های مربوطه توسط فرمانداران و مسئولان محلی باعث می شود که جان شهروندان بی گناه که نیاز به حمایت دارند از جمله کسانی که تلاش می کنند اعتراض مسالمت آمیز برگزار کنند، به خطر بیفتد.

بار تأکید کرد که دولت فدرال در اجرای طرح خود برای قطع کمک های مالی به شهرهایی که با خشونت مبارزه نمی کنند تردیدی نمی کند.

در پاسخ به این تهدیدها، «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک،«تد ویلر» شهردار پورتلند و «جنی دورکان» شهردار سیاتل در بیانیه ای مشترک رئیس جمهور آمریکا را متهم کردند که «بازی سیاسی پوچ و بیهوده» انجام می کند و قوانین را نیز نقض می کند.

این سه شهردار تأکید کردند که« این تدابیر سیاسی و غیرقانونی است و رئیس جمهور با پول کنگره بازی سیاسی بیهوده و پوچ راه انداخته است. شهرهای ما در راستای متحد کردن جامعه های خود و پیشرفت بعد از مبارزه با کرونا و رویارویی با بدترین بحران مالی از زمان کسادی بزرگ فعالیت می کنند و این به رغم تهور و حزبی گرایی کاخ سفید صورت می گیرد.»

این تنش جدید همزمان با نزدیک شدن آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری در روز 3 نوامبر رخ می دهد؛ انتخاباتی که ترامپ تلاش می کند بر «جو بایدن» رقیب دموکرات خود غلبه کند و در کاخ سفید بماند؛ رقیبی که نظرسنجی ها از پیشتازی وی بر رئیس جمهور کنونی آمریکا حکایت دارد.

این در حالی است که دو هفته پیش نیز در فرمانی که کاخ سفید به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتشر کرد،آمده است: دولت من اجازه ندارد که دلارهای از مالیات های فدرالی را برای تامین مالی شهرهای که به خود اجازه می دهند به مناطق غیرقانونی تبدیل شوند، ارسال کند.

او ادامه داد:این بسیار مهم است که دولت فدرال به کمک های مالی به مقامات محلی که اجازه آشوب، تخریب و خشونت را می دهند بازنگری کند. نباید اجازه داد که بودجه که ما برای این شهرها در نظر می گیریم صرف خشونت و آشوب و چنین رفتارهای شود.

به موجب این دستور دولت فدرال خودش مسئولیت بررسی دوباره بودجه برای شهرهایی مانند سیاتل ، پورتلند ، واشنگتن و نیویورک را آغاز می کند.

دونالد ترامپ از ویلیام بار دادستان خواست تا فهرست شهرها و مقاماتی را که از انجام اقدامات منطقی برای بازگشت نظم عمومی امتناع می ورزند تهیه و اعلام کند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار ارائه پیشنهادهای درباره نحو محرومیت این شهرها از کمک های دولت فدرال شد.

ترامپ که خودش به ناآرامی ها و خشونت ها در آمریکا دامن زده است تلاش می کند خود را به عنوان فردی مدافع نظم و امنیت و حاکمیت قانون نشان دهد.این در حالی است که آمریکا با مشکلات بزرگی به دلیل شیوع ویروس کرونا و بحرن اقتصادی و افزایش بی سابقه میانگین بیکار و گسترش اعتراض ها و تظاهرات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس به ویژه بعد از قتل«جورج فلوید» شهروند آفریقایی تبار آمریکایی در اواخر ماه می رو به روست.

از ماه می قبل بعد از قتل جورج فلوید جوان سیاه پوست توسط پلیس آمریکا در مینیاپولیس تظاهرات و ناآرامی های گسترده ای در اعتراض به خشونت پلیس و نژاد پرستی چند شهر بزرگ آمریکا را در برگرفته است.

از سوی دیگر، نتایج تازه ‌ترین نظرسنجی انتخابات آمریکا نشان می‌ دهد «جو بایدن» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اختلاف 9 امتیاز در «آریزونا» و 17 امتیاز در مین از رئیس جمهور جلوتر است.

نتایج نظرسنجی منتشر شده توسط «نیویورک تایمز و دانشکده سیه نا» نشان می‌دهد بایدن تقریباً 10 امتیاز بیشتر از ترامپ از حمایت رای دهندگان احتمالی در آریزونا برخوردار است. براساس این نظرسنجی، بایدن 49 درصد حمایت مردم آریزونا در مقایسه با 40 درصد رئیس جمهور ترامپ را به دست آورد.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می ‌دهد که بایدن با یک اختلاف حیرت انگیز 17 امتیازی در ایالت «مین» از ترامپ پیشتاز است و توانست 55 درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد و این درحالی است که ترامپ 38 درصد آرای مین را از آن خود کرد.

این نظرسنجی که بین 10 تا 15 سپتامبر انجام شده است همچنین نشان دهنده رقابت تنگاتنگ بین بایدن و ترامپ در کارولینای شمالی است به گونه‌ ای که بایدن 45 درصد و ترامپ 44 درصد تنها با یک امتیاز اختلاف آرای این ایالت را بدست آوردند. 

نتایج نظر سنجی‎ های دیگر نیز نشان می‌ دهند ترامپ در رقابت‌ های انتخاباتی وضعیت خوبی در ایالت فلوریدا ندارد و این در حالی است که این ایالت در انتخابات 2016 به ترامپ رای داده بود.

تایج نظرسنجی دانشگاه «مانموث» حاکی از آن است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در رقابت با جو بایدن نامزد حزب دموکرات در ایالت فلوریدا از او عقب تر است. بر اساس این گزارش، جو بایدن موفق به کسب 50 درصد از حمایت افکار عمومی در این ایالت شده و میزان حمایت رای دهندگان از ترامپ به 45 درصد رسیده است.

بر پایه این نظرسنجی میزان رضایت عمومی و کلی از عملکرد ترامپ در فلوریدا با سقوطی بی سابقه به کمتر از 41 درصد رسیده و میزان نارضایتی از رئیس جمهور آمریکا در این ایالت در حال حاضر به بیش از 51 درصد می رسد و این بیشترین میزان نارضایتی از ترامپ در فلوریدا طی نزدیک به چهار سال گذشته است. در مقابل میزان رضایت مردم فلوریدا از بایدن به 47 درصد و نارضایتی به 44 درصد رسیده است. در حالی که بایدن حمایت 70 درصدی رنگین پوستان این ایالت را در اختیار دارد، این رقم برای ترامپ به کمتر از 22 درصد رسیده است. همچنین میزان حمایت رای دهندگان لاتین تبار از بایدن نیز به 58 درصد رسیده و این رقم برای ترامپ کمتر از 32 درصد است.

علاوه بر این، نظرسنجی جدید «ان بی سی نیوز-ماریست» نیز حاکی از آن است که جو بایدن و دونالد ترامپ رقابت بسیار نزدیکی در ایالت فلوریدا دارند. بر اساس این گزارش، ترامپ در راهبرد انتخاباتی خود اهمیت زیادی برای ایالت فلوریدا و کسب آراء این ایالت قائل شده است، اما حال شرایط و تحلیل بافت جمعیتی ایالت فلوریدا که در گزارش پولیتیکو مورد بررسی قرار گرفته است، نه تنها نتایج نظرسنجی‌ ها در ارتباط با پیشی گرفتن بایدن را تائید می‌ کند، بلکه فراتر از آن اوضاع دشوارتری را برای ترامپ به تصویر می کشد.بایدن از سال 1996 کاندیدای دموکرات برای ریاست جمهوری نشده است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.