دونالد ترامپ قصد دارد این هفته جانشینی برای «روث بیدر گینزبرگ» که دو روز پیش درگذشت، معرفی کند و می‌ گوید که برای دیوان عالی آمریکا یک قاضی زن در نظر گرفته است. دموکرات‌ ها خواهان درنگ بیشتری هستند.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، «دونالد ترامپ» برای جانشینی روث گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا از دو زن نام برده و هر دو را برای این مقام شایسته دانسته است: «ایمی کانی برت و باربرا لگوا».

خانم برت در ایالت «ایندیانا» در مدرسه حقوق «نوتردام» تدریس می‌ کرد، تا این که ترامپ در سال 2017 او را به عضویت دادگاه تجدیدنظر فدرال در آورد و او با کسب 55 رای از جانب مجلس سنا تایید شد. 

 

44594184_401

 

طرفداران حقوق زنان نگران هستند که برت در صورت ورود به دیوان عالی در جهت تشدید مقررات سقط جنین در آمریکا موضع بگیرد. این زن 48 ساله کاتولیکی به شدت محافظه ‌کار است و 7 فرزند دارد.

خانم لگوا قاضی دادگاه عالی ایالت «فلوریدا» بود. ترامپ در سال 2019 او را به عنوان قاضی دادگاه استیناف ایالت «آتلانتا» کاندید کرد و او با کسب 80 رای در این سمت انتخاب شد.

 

Lagoa

 

لگوا 52 ساله و با تبار کوبایی، اولین قاضی با تبار لاتینی در دیوان عالی فلوریدا بود.

قاضیان دیوان عالی آمریکا از سوی رئیس جمهور پیشنهاد، و با تایید مجلس سنا به این مقام انتخاب می ‌شوند و می‌ توانند برای تمام عمر در این مقام باقی بمانند.

یک انتخاب حساس

پس از مرگ روث گینزبرگ، ترامپ اعلام کرد که مایل است جانشین او در دیوان عالی آمریکا «بی ‌درنگ» تعیین شود و گمان داشت که با وضعیت فعلی مجلس سنا این امر امکان ‌پذیر است.

 

image

 

در سنای آمریکا هم ‌اکنون جمهوری خواهان 53 کرسی از کل 100 کرسی را در اختیار دارند.

با توجه به زمان اندکی که تا انتخابات ریاست جمهوری در 3 نوامبر باقی است، معلوم نیست که انتخاب قاضی تازه ‌ای برای پست آزاد شده، امکان‌پذیر باشد، اما ترامپ بر این امر اصرار دارد.

در برابر سیاستمداران حزب دموکرات که از قدرت گرفتن بیشتر جمهوری خواهان در دیوان عالی بیمناک هستند، گفته ‌اند ترجیح می ‌دهند که انتخاب عضو تازه قاضی های دیوان عالی به سال آینده محول شود و توسط رئیس جمهور بعدی که در 20 ژانویه کار خود را شروع می‌ کند، پیشنهاد شود.

قاضی های دیوان عالی در آمریکا قدرت زیادی دارند. آنها در بسیاری از امور مناقشه‌ انگیز مانند سقط جنین، مهاجرت، حق حمل اسلحه و تبعیض‌ های جنسی و نژادی حرف آخر را می ‌زنند و نظر آنها در بسیاری از موضوع‌ های حساس تعیین ‌کننده است.

دیوان عالی دارای 9 عضو است که به هر دو حزب بزرگ آمریکا تعلق دارند. به دنبال مرگ خانم گینزبرگ یک عضو موثر از اردوی افراد لیبرال کم شد. در برابر آنها اکنون 5 عضو قرار دارند که همگی افرادی کمابیش محافظه ‌کار هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.