صدراعظم آلمان از کشورهای اروپایی درخواست کرده است تا پاسخی هماهنگ و مشترک به مسمومیت ناوالنی بدهند. گرچه لهستان خواستار پایان اجرای پروژه نورداستریم 2 شده، اتفاق نظر در این باره همچنان وجود ندارد.

 

به گزارش جماران، مسمومیت «الکسی ناوالنی» یکی از چهره‌ های سرشناس اپوزیسیون روسیه و از منتقدان «ولادیمیر پوتین» باعث افزایش تنش در مناسبات روسیه و آلمان شده است.

پرونده ناوالنی همچنین بر اجرای پروژه نورداستریم 2 سایه انداخته و به مناقشه بیشتر بر سر اجرای این پروژه دامن زده است.

بنا بر تشخیص پزشکان متخصص ارتش آلمان، این سیاستمدار 44 ساله با ماده سمی «نوویچوک» مسموم شده است. در همین رابطه، «آنگلا مرکل» از کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرده است تا سیاست تحریمی مشترکی علیه روسیه در پیش گیرند. یکی از موارد مورد بحث، احتمال توقف پروژه احداث خط لوله انتقال گاز «نورداستریم 2» است.

پرونده پزشکی ناوالنی

وزارت خارجه روسیه از دولت آلمان درخواست کرده است تا همه اطلاعات پزشکی مورد نیاز برای بررسی پرونده مسمومیت احتمالی ناوالنی را در اختیار آن کشور قرار دهد.

روسیه دولت آلمان را متهم به تعلل در ارائه تحقیقات پزشکی درباره ادعای مسمومیت ناوالنی به ماده سمی نوویچوک کرده است. حتی روز چهارشنبه برای دومین بار، وزارت خارجه روسیه، سفیر آلمان در مسکو را برای توضیح پیرامون این موضوع احضار کرده است.

 

54794522_401

 

این در حالی است که آلمان اعلام کرده است همه اطلاعات لازمه را به مسئولان مسکو تحویل داده است. آلمان از دولت روسیه خواستار تحقیق پیرامون این موضوع و پیگیری قضایی شده است.

آلمان اعلام کرده است که اطلاعات پزشکی در اختیار مقامات روسیه قرار گرفته است و اکنون نوبت به قوه قضاییه روسیه رسیده تا اقدام کند. 

«مارتینا فیتس» معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده است که در حال حاضر «کار بیشتری از دست دولت آلمان ساخته نیست.» معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام کرده است که «موضوع بر سر آن است که روسیه به این اطلاعات احتیاج دارد و نه آلمان.»

گفته می‌ شود آزمایشگاه ویژه وابسته به «بوندس ‌ور» (ارتش آلمان) مسمومیت ناوالنی با ماده سمی نوویچوک را تایید کرده و تشخیص خود را بری از هرگونه تردیدی دانسته است.

این در حالی است که پزشکان روسی مدعی هستند هیچ مدرک و سندی دال بر مسمومیت ناوالنی پیدا نکرده ‌اند. ناوالنی در حال حاضر از حالت کما خارج شده است. اما هنوز روشن نیست که آیا او در این لحظه قادر به ارائه توضیح درباره مسمومیت خود هست یا خیر.

حال ناوالنی روز 20 اوت، در هنگام پرواز به سیبری به هم می ‌خورد. پس از نشست اضطراری هواپیما، ناوالنی به درمانگاه «امسک» منتقل می ‌شود.

 

 

54864695_401

 

روز 22 اوت، ناوالنی که در کما به سر می ‌برد به آلمان و به بیمارستان «شاریته» برلین منتقل می ‌شود. باید یادآور شد که از ماده سمی نوویچوک در سوءقصد به جان «سرگئی اسکریپال» و دخترش در لندن نیز استفاده شده بود. اسکریپال برای سازمان‌ های اطلاعاتی هر دو کشور روسیه و انگلیس جاسوسی می‌ کرد.

درخواست لهستان

لهستان بار دیگر خواستار متوقف کردن اجرای پروژه ایجاد خط لوله نورداستریم 2 شده است. به باور دولت لهستان، انتقال گاز روسیه به اروپا باعث تقویت موقعیت پوتین شده و همین موضوع می ‌تواند صلح و ثبات در اروپا را به مخاطره اندازد.

این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی که در اجرای پروژه نورداستریم 2 مشارکت دارند، ارتباط مستقیمی بین پرونده مسمومیت ناوالنی و پروژه نورداستریم2 نمی ‌بینند.

تا کنون 1050 کیلومتر از خط لوله 1200 کیلومتری انتقال گاز روسیه به اروپا نصب شده است. از این رو، صرف ‌نظر از زیان‌ های اقتصادی ناشی از توقف اجرای این پروژه، برخی از کارشناسان درباره امکان اجرای چنین سیاستی از منظر حقوقی نیز ابراز تردید کرده ‌اند.

پروژه نورداستریم 2 در ادامه خط لوله نورداستریم اجرا شده است. روسیه از طریق این خط لوله می ‌تواند حجم گاز صادراتی خود به اروپا را دو برابر سازد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.