پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال حمله مستقیم اتحادیه اروپا به آمریکا؛

تشدید تنش موجود در روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا

بدنبال هشدار آمریکا به شرکت‌ های حاضر در پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا و واکنش تند مقام عالی اتحادیه اروپا، به تنش موجود در روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا افزوده شده است.

 

به گزارش جماران به نقل از فایننشال تایمز، آمریکا به شرکت‌ های حاضر در پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا هشدار داده در صورتی که فعالیت خود را متوقف نکنند، تحریم خواهند شد.

چنین هشداری باعث شده به تنش موجود در روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا افزوده شود.

در همین راستا «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آمریکا به دلیل استفاده از تحریم ‌های اقتصادی شدیدا انتقاد کرده است.

حمله بورل به سیاست ‌های دولت آمریکا پس از آن صورت گرفت که واشنگتن در مورد اعمال تحریم‌ های تجاری به شرکت اروپایی درگیر در تکمیل خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا هشدار داد.

وی در بیانیه ‌ای که از طرف وی در جریان یک نشست اروپایی در مورد احیای اقتصاد اروپا صادر شده است، گفت: من عمیقا نگران افزایش استفاده از تحریم‌ ها یا تهدید به تحریم توسط آمریکا علیه شرکت ‌ها و منافع اروپایی هستم.

بورل افزود: ما شاهد این روند رو به رشد در پرونده‌ های ایران، کوبا، دیوان بین المللی کیفری و اخیرا پروژه ‌های خط لوله‌ های انتقال گاز نورد استریم 2 و ترک استریم بودیم.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه راه را برای تحریم‌ های سخت ‌تر هموار کرد تا از اجرای خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 بین روسیه و آلمان جلوگیری شود. برلین این تحریم ‌ها را محکوم کرد.

همچنین طرح خط لوله گازی ترک استریم برای انتقال گاز روسیه به ترکیه و اروپا است. این طرح ماه ژانویه توسط «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور روسیه و ترکیه افتتاح شد.

مسئول عالی رتبه سیاست خارجی اروپا تصریح کرد: به عنوان یک اصل، اتحادیه اروپا با استفاده از تحریم ‌های کشور‌های ثالث علیه شرکت‌ های اروپایی که فعالیت ‌های مشروع انجام می ‌دهند، مخالف است.

وی خاطر نشان کرد: «علاوه بر این، اتحادیه اروپا اعمال فراسرزمینی تحریم ‌ها را خلاف قوانین بین المللی می ‌داند. سیاست ‌های اروپا باید در اینجا در اروپا تعیین شود و نه کشور‌های ثالث.»

بورل گفت: وقتی اختلافات سیاسی وجود داشته باشد، اتحادیه اروپا همیشه برای گفت و گو آماده است. اما این کار با تهدید به تحریم نمی ‌تواند انجام شود. 

آلمان در پروژه خط لوله نورد استریم2 نقش کلیدی دارد. این خط لوله قرار است گاز را مستقیم از روسیه به آلمان برساند.

دولت دونالد ترامپ تلاش کرده کشورهای اروپایی به خصوص آلمان را قانع کند تا از این خط لوله کنار بگیرد. آمریکا می‌ گوید این خط لوله به نفع امنیت اروپا نیست و روسیه از صادرات انرژی خود به عنوان اهرم سیاسی استفاده خواهد کرد.

در صورتی که آمریکا تهدید خود را عملی کند، شرکت ‌های آلمانی و اروپایی حاضر در این پروژه تحریم خواهند شد.

خط لوله 1225 کیلومتری نورد استریم2، از زیر دریای بالتیک می ‌گذرد و گاز روسیه را به طور مستقیم به آلمان می ‌رساند و متعلق به شرکت بزرگ دولتی گازپروم روسیه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.