برخی از شهروندان آلمان مخالف محدودیت ‌های وضع شده برای مهار کرونا هستند. تجمعات اعتراضی آنها به فرصتی برای راست ‌گرایان افراطی تبدیل شده است. مقامات امنیتی آلمان نگران سوءاستفاده گروه ‌های افراطی از این اعتراضات مدنی هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد مقامات امنیتی آلمان می ‌گویند راستگرایان افراطی از گردهمایی ‌های مردمی در اعتراض به محدودیت‌ های وضع‌ شده برای مهار همه گیری کرونا سوءاستفاده می ‌کنند.

«توماس هالدنوانگ» رئیس سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان به رسانه ‌ها گفته است: «ما شاهد حضور بیشتر و بیشتر گروه ‌های افراطی، به ویژه راست‌ های افراطی در این گردهمایی ‌های اعتراضی هستیم.»

شنبه هزاران نفر از شهروندان آلمان در اعتراض به محدودیت ‌های وضع ‌شده برای مدیریت بحران کرونا در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ ها رفتند.

به گفته توماس هالدنوانگ رئیس سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان راستگرایان افراطی در پی جذب طبقه متوسط هستند و از خواست آنها حمایت می‌ کنند.

او ابراز نگرانی کرد که گروه‌ های افراطی هدایت این گردهمایی‌ ها را برعهده گیرند و سوار موجی شوند که توسط شهروندان وفادار به قانون اساسی به راه افتاده است.

راستگرایان افراطی پیشتر از بحران پناهجویی هم سوءاستفاده کردند و موفق شدند بخشی از شهروندان نگران را همراه خود کنند.

حزب «جایگزین برای آلمان» که گرایش ‌های راست افراطی دارد، با حمایت این شهروندان و شعارهایی علیه پناهجویان و مهاجران توانست کرسی ‌هایی از پارلمان آلمان را به دست آورد.

سخنگوی اداره پلیس جنایی فدرال آلمان می‌ گوید هر چند هنوز اطلاعاتی در مورد نفوذ هماهنگ‌ شده راست‌ های افراطی در گردهمایی ‌های اعتراضی کنونی وجود ندارد، اما باید توجه کرد که آنها سعی می ‌کنند از وضعیت موجود برای اهداف تبلیغاتی خود بهره ‌برداری کنند. آنها از هواداران خود خواسته ‌اند به اعتراضات بپیوندند.

وزیر کشور آلمان اعلام کرده در پی انجام اقداماتی است که نگرانی شهروندان این کشور را برطرف کند.

«هورست زهوفر» وزیر کشور آلمان ضمن تاکید بر ضرورت واکنش سریع تصریح کرده که نباید اجازه داد گروه‌ های راستگرا و نظریه ‌پردازان تئوری‌ های توطئه از وضعیت سوءاستفاده کنند.

او و شمار دیگری از سیاستمداران آلمان ضمن تاکید بر حق آزادی بیان از شهروندان مخالف محدودیت ‌های وضع ‌شده خواسته‌ اند با توجه به آمار و مدارک موجود خطر کرونا را جدی بگیرند.

«رولف موتسِنیش» رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان (بوندس ‌تاگ) نیز شهروندان را فراخواند که از افراط ‌گرایان و نظریه ‌پردازان تئوری ‌های توطئه فاصله گیرند.

آلمان تاکنون مدیریت موفقی در مهار بحران کرونا داشته است. شماری از شهروندان این کشور اما اقدامات صورت‌ گرفته برای مهار گسترش این ویروس را اغراق ‌آمیز می ‌دانند و خواستار کاهش محدودیت ‌‌های اجتماعی هستند. آنها در جریان حضورشان در تجمعات اعتراضی به قوانین وضع ‌شده برای حفظ فاصله‌‌ گذاری اجتماعی هم توجه نمی ‌کنند.

این تجمعات با مجوز وزارت کشور برگزار می ‌شود و برگزارکنندگان موظف به مدیریت تجمعات و کنترل تعداد شرکت‌ کنندگان تا سقف تعیین‌ شده توسط وزارت کشور هستند.

اما اغلب برگزارکنندگان اهمیتی به خواست وزارت کشور نمی ‌دهند و به عنوان مثال در تجمعی در برلین که برای 50 نفر مجوز داشت، چند صد نفر شرکت کرده بودند. در این صورت نیروهای پلیس موظف به مداخله هستند.

روز شنبه هم بیش از یک هزار نیروی پلیس تنها در برلین در حالت آماده ‌باش بودند.

سایر شهرهای آلمان و دیگر کشورهای اروپایی مانند لهستان، سوئیس و انگلیس نیز روز شنبه شاهد تجمعاتی بودند که به دخالت نیروهای پلیس و بازداشت شماری از معترضان منجر شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.