در پی حمله شدید ترامپ به فرماندهان نظامی ارتش آمریکا و متهم کردن شان به جنگ طلبی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پاسخ وی را داد.

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،ژنرال«جیمز مک کانویل» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز سه شنبه گفت که فرماندهان نظامی هرگز سفارش به اعزام نیرو برای جنگ نمی کنند مگر آن که این مساله به مصحلت امنیت ملی یا آخرین گزینه باشد.

مک کانویل در جریان یکی از فعالیت ها گفت: بسیاری از این فرماندهان پسران و دخترانی دارند که در ارتش خدمت می کنند و بسیاری از آنها پسران و دخترانی دارند که به جنگ رفته اند یا اکنون در جنگ شرکت دارند.

فرمانده ارتش آمریکا در ادامه تأکید کرد: می توانم به ملت آمریکا تأکید کنم که فرماندهان ارتش فقط زمانی سفارش به اعزام نیرو برای جنگ می کنند که این مساله برای امنیت ملی ضروری باشد و نیز آخرین گزینه باشد.این را در زمان ارائه هر گونه سفارشی جدی می گیریم.

 این در حالی است که پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  آمریکا با حمله شدید به ارتش این کشور تأکید کرد که مسئولان ارشد وزارت دفاع خواهان روشن نگاه داشتن آتش جنگند تا بدین ترتیب پیمانکاران دفاعی همچنان «خوشحال» بمانند.

رئیس جمهور آمریکا که پیش‌ از این به دلیل اظهارات منتسب به وی در خصوص سربازان آمریکایی کشته شده در جریان جنگ اول جهانی مورد انتقاد برخی رسانه‌ها قرار گرفته بود ضمن تاکید بر تمایل فرماندهان پنتاگون به جنگ برای راضی کردن شرکت‌ها و پیمان‌کاران فعال در عرصه دفاعی، اتهام‌های مطرح درباره سخنان ناخوشایند نسبت به نظامیان کشته شده در کشورش را تکذیب کرده است.

 ترامپ ضمن ادعای حمایت از نظامیان کشورش گفت که جنگ طلبی فرماندهان پنتاگون بیشتر با هدف جلب رضایت پیمانکاران طرف معامله با وزارت دفاع صورت می‌گیرد.

اخیرا مجله آتلانتیکو پیش از این در گزارش که محتوای آن به تایید خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز رسید به نقل از دو مقام ارشد نظامی مدعی شده بود که دونالد ترامپ سال ۲۰۱۸ در جریان سفر به فرانسه برنامه بازدید از قبرستان سربازان آمریکایی کشته شده طی جنگ اول جهانی را با این توجیه که نظامیان کشته شده «بازنده» هستند، لغو کرده است.

دونالد ترامپ پیش از این با انتشار توییتی این ادعا را تکذیب کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا که روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری در کاخ سفید سخن می‌گفت با تاکید بر «حقه آمیز» بودن ماجرای یاد شده گفت: «من نمی‌گویم که نظامیان (فرماندهان نظامی) عاشقم هستند؛ اما سربازان هستند.»

وی در عین حال افرود: «رهبران و فرماندهان ارشد پنتاگون احتمالا این گونه نیستند زیرا آنها تنها دنبال جنگ هستند، بنابراین شرکت‌های فوق العاده‌ای که بمب، هواپیماها و چیزهای دیگر می‌سازند، همگی خوشحال و راضی می‌مانند.»

رابطه ترامپ با فرماندهان نظامی پس از تهدید‌های اخیر رئیس جمهوری آمریکا در خصوص اجرایی کردن قانون ضد شورش و تمایل برای استفاده از نیروهای مسلح به منظور مقابله با ناآرامی‌ها به سردی گراییده است.

ژنرال «مارک الکساندر میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به تازگی ازهمراه شدن با دونالد ترامپ هنگام عبور از میدان لافایت و عزیمت به سوی کلسیای مقابل کاخ سفید در اوج اعتراض‌ها به نژادپرستی و برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس با اقلیت‌ سیاه‌پوست اظهار پشیمانی کرده بود.

ژنرال میلی در این خصوص گفته است: «من نباید آنجا حضور می‌یافتم، حضور من در آن لحظه و در آنجا، برداشتی از دخالت ارتش در سیاست داخلی به وجود آورد، به عنوان یک افسر با لباس نظامی این یک اشتباه بود که من از آن درس گرفتم، صمیمانه امیدوارم که همه ما از چنین مواردی بیاموزیم.»

مارک اسپر که دونالد ترامپ او را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرده پیش‌تر لابی‌گر اصلی «ریتیون»، بزرگترین تولید کننده تجهیزات نظامی در ایالات متحده آمریکا بود که سپس در سال ۲۰۱۷ به سمت مدیر عامل اجرایی وزارت دفاع منصوب شد.

در همین حال، برخی منابع در دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفتند که وی از عملکرد«مارک اسپر» وزیر دفاع خود ناراضی است و قصد دارد «روبرت ویلکی» وزیر امور کهنه سربازان را جایگزین او کند.

سه مسئول بلندپایه در دولت آمریکا گفتند که ترامپ به این نتیجه رسیده است که ضرورت دارد اسپر از مقامش به عنوان وزیر دفاع برکنار شود و ماه پیش در کاخ سفید این مساله را با ویلکی به طور مستقیم مورد بررسی قرار داد.

این منابع تأکید کردند که رایزنی ترامپ با ویلکی به امکان تعیین ویلکی به عنوان سرپرست وزارت دفاع(پنتاگون) بلافاصله پس از برکناری اسپر پرداخته است با وجود این انجام تغییرات در فرماندهی پنتاگون قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز سوم نوامبر آینده، کمی بعید به نظر می رسد.

این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ در اوایل ماه آگوست پیش گزارش داد که ترامپ در حال بررسی امکان برکناری اسپر از مقامش به عنوان وزیر دفاع در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است. همچنین فرمانده پنتاگون به افراد نزدیک خود اطلاع داده است که بدون در نظر گرفتن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آینده وی قصد دارد از مقام خود استعفا دهد.

در ماه ژوئن نیز ان بی سی گزارش داد که ترامپ احتمال برکناری اسپر را به شکل فوری به دلیل اختلافات بزرگ بین آنها درباره اعتراض هایی که پس از قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی به وقوع پیوست، بررسی کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.