پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عقب نشینی مختصر رئیس جمهور بلاروس در برابر مخالفان؛

ماندنم در قدرت کمی طول کشید اما کنار نمی روم!

رئیس جمهور بلاروس با رد گفت و گو با مخالفان احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام را بعید ندانست.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس با عقب نشینی در برابر مخالفان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورش را بعد از تغییرات در قانون اساسی بعید ندانست ولی تأکید کرد که تا آن زمان به کار خود ادامه می دهد.

وی در گفت و گو با شماری از رسانه ها از جمله روسیا الیوم گفت: بله...ماندنم در مقامم کمی طول کشید...و چه بسا همه تلویزیون ها تصویر مرا منتشر می کنند بلکه از آن فراتر همه اتوها و چای سازهای برقی نیز تصویر مرا پخش می کنند!...همه اینها درست است.ولی این نیز درست است که هیچ کس به جز من نمی تواند از بلاروس دفاع کند.

لوکاشنکو تأکید کرد که وی از اختیارات خود زودتر موعد مقرر چشم پوشی نمی کند. وی تصریح کرد:اگر کنار بروم هواداران من سر بریده می شوند.

رئیس جمهور بلاروس گفت و گو با شورای هماهنگی مخالفان را رد کرد و گفت که وی «نمی داند اینها کی هستند!»

وی تأکید کرد: اینها مخالفان نیستند...هر چه پیشنهاد می کنند با خود فاجعه ای برای بلاروس دارد. آنها می خواهند که ما رابطه خود با کشور برادر روسیه را به طور کامل قطع کنیم و در مقابل آموزش و خدمات بهداشتی عوارض وضع کنیم.

در تحولی دیگر، خبرگزاری رویترز امروز ‌سه‌ شنبه به نقل از تلویزیون دولتی بلاروس گزارش داد «ماریا کولسنیکووا» از چهره ‌های شاخص اپوزیسیون در ساعت ‌های نخست بامداد هنگامی که قصد داشت از مرز عبور کند، بازداشت شده است.

خبرگزاری آلمان ساعتی قبل‌ تر از قول مقامات بلاروس گزارش داده بود کولسنیکووا و «ایوان کراوزوف» یکی از همکارانش و «آنتوان رودننکوف» سخنگوی او هنگام «عبور غیرقانونی از مرز» بازداشت شده ‌اند اما هر سه نفر توانسته ‌اند از مرز بگذرند و وارد اوکراین شوند.

تقریبا همزمان با انتشار این گزارش ‌ها خبرگزاری ‌های رویترز و فرانسه از قول ماموران مرزبانی بلاروس گزارش دادند ماریا کولسنیکووا در حالی که شبانه قصد داشته با خودرو از مرز عبور کند بازداشت شد اما دو همکار او که از اعضای شورای هماهنگی اپوزیسیون هستند، موفق شدند از مرز بگذرند.

روز گذشته گزارش ‌هایی مبنی بر ناپدید شدن این سه نفر منتشر شده بود. شماری از دوستان و نزدیکان کولسنیکووا گفته بودند تلفن همراه او از دسترس خارج شده و هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند.

در همین حال گزارشی منتشر شد که مطابق آن روز دوشنبه در مرکز شهر مینسک چند مرد نقاب ‌پوش، شخصیت سرشناس اپوزیسیون بلاروس را به زور سوار یک خودرو کرده و از محل دور شدند.

پلیس بلاروس روز دوشنبه هرگونه دخالت در ربودن احتمالی فعالان سرشناس اپوزیسیون و یا بازداشت آنها را به شدت تکذیب کرد.

گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان در مسکو صبح سه ‌شنبه روایت دیگری از این ماجرای پرابهام ارائه داده و به نقل از نماینده کمیته مرزبانی بلاروس می‌ گوید ماریا کولسنیکووا و دو عضو دیگر شورای هماهنگی که از دیروز ناپدید شده بودند از مرز اوکراین عبور کرده ‌اند.

بر پایه این گزارش، مسئولان اوکراین تاکنون ورود ماریا کولسنیکووا به این کشور را تائید نکرده ‌اند و در عین حال تائید می ‌کنند که دو همکار او به این کشور وارد شده‌ اند.

یکی از ماموران مرزبانی اوکراین بازداشت کولسنیکووا را تائید کرده است. همچنین یک فیلم ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن یکی از همکاران او می ‌گوید تصمیم گرفته کشور را ترک کند. گفته می ‌شود این ویدئو در تلفن همراه این عضو شورای هماهنگی که هنگام فراز از مرز از دست داده ضبط شده است.

با این حال شورای هماهنگی اپوزیسیون بلاروس مجموعه خبرهای ضد و نقیض منتشر شد درباره سه عضو این شورا را صحنه ‌سازی و سناریوی نیروهای امنیتی ارزیابی می‌ کند و می ‌گوید آنها قصد ترک کشور را نداشته ‌اند.

نیروهای اپوزیسیون می‌ گویند ماریا کولسنیکووا به طور اصولی خروج از کشور را رد می‌کرد و ما فقط می ‌توانیم تائید کنیم که او بلاروس را داوطلبانه ترک نکرده است.

کمیسیون انتخابات بلاروس ادعا می‌کند «الکساندر لوکاشنکو» در انتخابات 9 اوت بیش از 80 درصد آراء را به دست آورده است. گروه ‌های اپوزیسیون این نتایج را حاصل دستکاری در آرای شهروندان و جعلی می‌ دانند.

اتحادیه اروپا نیز از پذیرش نتایج انتخابات خودداری کرده و آن را به رسمیت نمی ‌شناسد. با این حال «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرده به بلاروس کمک امنیتی کند و از کشورهای غربی خواسته در امور داخلی این کشور دخالت نکنند.

در هفته ‌های گذشته تقریبا هر روز تظاهراتی در مخالفت با ادامه کار لوکاشنکو که از 26 سال پیش قدرت را در دست دارد، برگزار می ‌شود. تجمع معترضان در روز یکشنبه بسیار پرشمارتر از پیش بود و تعداد تظاهرات کنندگان در شهر مینسک در این روز به فراتر از 100 هزار نفر هم رسید.

پلیس بلاروس در روزهای گذشته بر شدت برخورد با معترضان افزوده و شماری از رهبران شورای هماهنگی را بازداشت کرده است.

کولسنیکووا یکی از سه شخصیت اصلی جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری بلاروس است. او در جریان راهپیمایی اعتراضی یکشنبه در مقابل خبرنگاران به صراحت اعلام کرد که قصد ترک کشور را ندارد و در هر صورت در بلاروس می ‌ماند.

از سه رهبر اصلی تشکیلات اپوزیسیون که در انتخابات ریاست جمهوری با لوکاشنکو رقابت کردند یکی در تبعید خودخواسته در لیتوانی به سر می‌ برد و دیگری به تازگی به لهستان رفته است.

گفته می ‌شود ماریا کولسنیکووا از زمان ناپدید شدن در روز دوشنبه و دست‌کم تا پیش از ظهر سه‌ شنبه هیچ تماسی با رسانه‌ ها و آشنایان خود نداشته و تلفن همراه او همچنان خارج از دسترس است.

از سوی دیگر،وزارت کشور بلاروس اعلام کرد که در جریان تظاهرات سراسری در این کشور در روز یکشنبه که بیش از 30 هزار نفر در آن شرکت کردند، 633 نفر از افرادی که مرتکب تخلف شدند را دستگیر کرده است.

وزارت کشور بلاروس با صدور بیانیه ای روز دوشنبه اعلام کرد که شرکت کنندگان در تظاهرات دست به اقدامات تحریک آمیز علیه پلیس و نیروهای امنیتی زدند.

در بیانیه وزارت کشور بلاروس آمده است که 42 اعتراض در شهرهای مختلف بلاروس در روز یکشنبه برگزار شد و وزارت کشور تدابیر لازم برای حفظ امنیت و تضمین سلامت عمومی را  اتخاذ کرد. همچنین مجموع شرکت کنندگان در این تظاهرات ها 31 هزار نفر بوده است.

به گفته وزارت کشور بلاروس شرکت کنندگان در تظاهرات، تظاهراتی بدون مجوز برگزار کردند و اقدامات تحریک آمیز انجام دادند امری که باعث شد پلیس برای تضمین امنیت وارد عمل شود.

این در حالی است که پیش از این رسانه ها گزارشش دادند که ده‌ ها هزار معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در آستانه یک ماهگی برگزاری آن، علیه «الکساندر لوکاشنکو» که برای ششمین بار متوالی خود را پیروز این انتخابات اعلام کرده، به خیابان ‌های «مینسک» آمدند و همچنان ادعای خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات را تکرار کردند.

اعتراضات مسالمت‌ آمیز بلاروس از زمان انتخابات ریاست‌ جمهوری هر روز ادامه داشته ولی تظاهرات روز یکشنبه گسترده ‌تر توصیف شده است.

با وجود حضور گسترده صفوف ماموران ضدشورش و نیروهای امنیتی، معترضان بلاروسی که به دعوت احزاب مخالف لوکاشنکو به خیابان ‌های پایتخت این کشور آمده بودند با در دست گرفتن پرچم‌ های سرخ و سفید، شعارهایی مبنی بر درخواست کناره‌ گیری رئیس جمهور از قدرت سر دادند.

نیروهای امنیتی و نظامی بلاروس با خودرو‌های آب ‌پاش و خودروهای زرهی به مرکز میسنک گسیل شدند و چندین ایستگاه مترو بسته شده است.

گروه‌ های حقوق بشری از بازداشت حدود 70 نفر در جریان اعتراض ‌های مینسک خبر دادند و همزمان خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش داد که در جریان تلاش معترضان برای عبور از صفوف معترضان چند تن زخمی شده ‌اند.

تاکنون هزاران نفر در اعتراضات یک ماه گذشته این کشور بازداشت شده و موارد گسترده ‌ای از شکنجه و ضرب‌ و شتم معترضان توسط نیروهای امنیتی در خیابان‌ ها و بازداشتگاه‌ ها منتشر شده است.

در عین حال تصاویری منتشر شده که مردان ماسک زده ای را نشان می دهد که معترضان را به زور سوار ون می کنند.

اقشار مختلف جامعه، از والدین تا کودکان، دانش‌ آموزان، حاضران در مراسم روز یکشنبه کلیساها و حتی ورزشکاران در این اعتراضات شرکت داشتند.

با این وجود، تظاهرات مردم بلاروس در طول چهار هفته گذشته به طور مستمر ادامه داشته و در روزهای پایانی با مشارکت ده‌ ها هزار نفری همراه بوده است.

السکاندر لوکاشنکو به عنوان متحد سنتی روسیه که از سوی «ولادیمیر پوتین» حمایت می‌ شود، از سال 1994  به طور مستمر سکان قدرت را در بلاروس در اختیار داشته است.

«سوتلانا تیخانووسکایا» رقیب انتخاباتی و مخالف اصلی لوکاشنکو مطابق آمار رسمی تنها حدود 8 درصد آرا را به خود اختصاص داد و بلافاصله پس از شرکت در انتخابات از این کشور به لیتوانی گریخت.

لیتوانی، لتونی و استونی نیز به عنوان همسایگان بلاروس، ممنوعیت سفر لوکاشنکو و 29 مقام رسمی این کشور را به اجرا گذاشته ‌اند. همچنین اتحادیه اروپا نیز با به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات بلاروس خواستار تعامل دولت با معترضان و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور شده است.

وزیر خارجه لیتوانی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت اتحادیه اروپا باید به معترضان کمک کند و در مقابل لوکاشنکو اقدام کند و محکم بایستد. وی گفت اتحادیه اروپا در برخی مواقع دیر اقدام می‌ کند و نباید در مورد بلاروس چنین رویکردی داشته باشیم.

علاوه بر آن، دولت بلاروس تا کنون به کشته شدن 3 معترض در جریان روزهای نخست اعتراض ها در این کشور اذعان کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.