اختلاف بر سر برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث کاهش ارزش پوند در برابر دلار آمریکا شد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،«اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه به دولت انگلیس هشدار داد که باید به تعهد بین‌المللی خود در قبال توافق‌نامه برکسیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) پایبند باشد و آن را مبنای اصلی برقراری هرگونه رابطه اقتصادی و سیاسی آتی با اتحادیه اروپا قرار دهد.

اظهارات روز دوشنبه رئیس کمیسیون اروپا پس از عنوان شد که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که اگر تا ۱۵ اکتبر توافق تجاری اتحادیه اروپا و کشورش نهایی نشود، انگلیس بار دیگر خروج بدون توافق‌ از اتحادیه اروپا را کلید خواهد زد.

همزمان با طرح دوباره تهدیدهای آقای جانسون علیه اتحادیه اروپا نرخ برابری پوند در مقابل دلار آمریکا ۱ درصد کاهش یافت و در جریان معاملات امروز دوشنبه بازار جهانی به ۱.۳۱۴۵ رسید.

هشتمین دور مذاکرات اتحادیه اروپا و انگلیس برای حصول یک توافق تجاری روز سه‌شنبه (۸ سپتامبر) در لندن برگزار می‌شود. با این حال، طی روزهای اخیر دو طرف یکدیگر را به سازش‌ناپذیری متهم کرده‌اند.

«دیوید فراست» مذاکره‌کننده ارشد بریتانیا روز یکشنبه مدعی شد که اتحادیه اروپا عادت کرده که حرف انگلیس را جدی نگیرد و در چنین شرایطی کشورش بیمی از عدم توافق با اروپا ندارد.

فراست در مصاحبه‌ای که متن آن روز یکشنبه ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) در روزنامه دیلی‌میل منتشر شد، گفت: «ما زمانی برای مذاکره رسیدیم که دولت پیش از ما و گروه مذاکره‌کنندگانش در بازی "هر که دیرتر پلک زد" در برابر نمایندگان اتحادیه زودتر پلک زدند، در آن شرایط سخت، بلوف هم زدند اما اروپایی‌ها دست‌شان را خواندند. اتحادیه اروپا عادت کرده که حرف ما را جدی نگیرد.»

وی افزود: «بنابراین مهم‌ترین کاری که ما امسال می‌خواهیم بکنیم این است به آنها (اتحادیه اروپا) بفهمانیم که منظور ما همان چیزی است که می‌گوییم و آنها باید موضع ما را جدی بگیرند.»

 دیوید فراست در مصاحبه‌اش گفت: «ما نمی‌خواهیم بدل به یک کشور مشتری اروپا بشویم. ما بر سر بنیان‌ها و داشتن کنترل قوانین خودمان مذاکره نمی‌کنیم. ما این را نمی‌پذیریم که در سطحی با اتحادیه اروپا معامله کنیم که همه کارها را آنها بکنند. این یعنی استقلال یک کشور، این چیزی است که مردم بریتانیا به آن رأی داده‌اند».

انگلیس در حال حاضر انگشت خود را روی یکی از مهم‌ترین حساسیت‌های اتحادیه اروپا گذاشته است. اتحادیه اروپا از آن می‌ترسد که انگلیس پسابرکسیت بدل به کشوری با تحرک بیشتر شود و در غیاب تعهد به مقررات اقتصادی اروپا و نیز با حمایت دولتی گزینشی، به رقیبی اقتصادی برای اروپا بدل گردد.

سایمن کوونی، وزیر امور خارجه ایرلند درباره وضع اتحادیه اروپا در برابر سیاست‌های اقتصادی پسابرکسیتی انگلیس گفته است‌: «ما این وضعیت را نمی‌خواهیم که انگلیس به طور کلی خارج از مقررات اقتصادی ما (اتحادیه اروپا) باشد و امتیازات رقابتی برای خود فراهم کند، بیشتر از اتحادیه اروپا کمک‌های دولتی به اقتصاد خود بدهد و تازه به فکر حذف عوارض گمرکی و صادرات و واردات بدون سهمیه‌بندی هم باشد. چرا اتحادیه اروپا باید اجازه چنین کاری را به انگلیس بدهد؟»

دیوید فراست همچنین از آمادگی کشورش برای خروج از مقررات تجاری اتحادیه اروپا بدون رسیدن به توافق نیز گفته است: «فکر نمی‌کنم از این موضوع ترسی داشته باشیم. اگر بتوانیم مثل توافق با کانادا با اروپا هم به توافقی دست یابیم که در آن مقرراتی برای تجارت در نظر گرفته شود، چه بهتر. اما اگر نشد، شبیه قوانین تجارت‌مان با استرالیا می‌شود و ما کاملا آمادگی آن را داریم.»

روابط تجاری بریتانیا با کانادا به عنوان کشور نیمه مستقل و با استرالیا به عنوان کشور مستقل است.

در همین حال، «میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته گفته بود که مذاکرات تجاری دو طرف با وجود اصرار انگلیس بر مواضع خود در مورد آینده ماهیگیری در آب‌های این کشور و ادامه کمک‌های دولت این کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی، شکست خورده است و چندان امیدی به موفقیت آن نیست.

انگلیس در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی (۱۱ بهمن ۹۸) رسما از اتحادیه اروپا خارج شده اما دوران گذار روابط تجاری لندن و بروکسل آخر سال جاری میلادی پایان می‌یابد و مذاکرات برای دستیابی به توافق تجاری در دوران پسابرکسیت هنوز در جریان است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.