بر اساس توافق اولیه قرار بود برکسیت بیست و نهم مارس اجرایی شود اما ناکامی ترزا می، نخست وزیر انگلیس در کسب موافقت مجلس با این توافق سبب شد این مهلت تا دوازدهم آوریل تمدید شود.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، رهبران اتحادیه اروپا توافق کردند تا برای خروج روشمند انگلیس  از اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر سال جاری به این کشور فرصت دهند.

رهبران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا روز گذشته-چهارشنبه- شب طی نشست فوق‌العاده‌ای در بروکسل به تمدید مهلت خروج انگلیس  از این اتحادیه رآی مثبت دادند. این امر از آن رو مهم است که از خروج بدون توافق انگلیس  از اتحادیه اروپا در دوازدهم آوریل جلوگیری می‌کند.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا گفت تا رسیدن این موعد هر چه پیش بیاید در دست انگلیس  است. آقای توسک همچنین گفت که انگلیس  در هر حال دوست اروپا باقی می‌ماند و خطاب به انگلیس  افزود: «لطفا این وقت را هدر ندهید.»

بر اساس توافق اولیه قرار بود برکسیت بیست و نهم مارس اجرایی شود اما ناکامی ترزا می، نخست وزیر انگلیس در کسب موافقت مجلس با این توافق سبب شد این مهلت تا دوازدهم آوریل تمدید شود.

انگلیس  در این زمان می‌تواند برای انصراف از توافق قانون تصویب کند، استراتژی خود را تغییر دهد یا آنکه ماده ۵۰ را لغو کند و از اتحادیه خارج شود.

طبق توافق سران اروپا و انگلیس  در روز ۳۰ ژوئن یک ارزیابی از وضعیت تصمیم انگلیس  درباره برکسیت انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه با تأخیر طولانی مدت انجام برکسیت مخالفت کرد و گفت مسئولیت این امر را می‌پذیرد وی تلاش کرد تا دیگر رهبران اروپا را با ارائه مهلت کوتاه‌تر برای انجام برکسیت راضی کند و افزود این «به سود همه» است.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس  در جلسه با رهبران اروپا بارها از پاسخ دادن به پرسش‌هایی که درباره آینده مقام نخست‌وزیری‌اش شد طفره رفت.

خانم می که پیشتر اعلام کرده بود کشورش مهلتی پس از ۳۰ ژوئن را نخواهد پذیرفت، تأکید کرد که اگر مجلس از توافق انصراف دهد انگلیس  هنوز می‌تواند روز ۲۲ مه از اتحادیه اروپا خارج شود و ناگزیر نخواهد بود انتخابات پارلمان اروپا را برگزار کند.

نخست وزیر انگلیس که عصر پنجشنبه بناست در مجلس انگلیس  گزارش آخرین نشست خود با رهبران اروپا را ارائه کند پیش از این اعلام کرده است که ممکن است پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تمدید مهلت برکسیت را بپذیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.