پلیس ایالت ویسکانسن آمریکا به یک شهروند سیاه پوست بی گناه تیراندازی کرد و مردم در اعتراض به این حادثه اعتراض کردند و با پلیس درگیر شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، در پی تیراندازی پلیس آمریکا به مردی سیاه پوست  که مسلح هم نبوده است شهر«کنوشا» در این ایالت شاهد آشوب و درگیری  معترضان با پلیس شد؛ امری که باعث شد مسئولان این شهر حالت فوق العاده اعلام کنند.

رسانه های محلی گزارش دادند که فرد زخمی به بیمارستان منتقل شد و حال وی وخیم است زیرا پلیس از فاصله ای نزدیک و چند بار به سمتش شلیک کرد.

در پی این حادثه که جلوی چشم مردم رخ داد تعداد زیادی در محل حادثه تجمع کردند.

پلیس درباره این حادثه که شب گذشته رخ داد توضیحی ارائه نداد ولی اعلام کرد که وزارت دادگستری در ایالت درباره حادثه تحقیق می کند.

به گفته فرماندار شهر کنوشا نام مرد سیاه پوست «جیکوب بلیک» است.

ویدئوی آماتوری که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است باردیگر آمریکا را در شوک فروبرده است.

در ویدئو می بینیم که دو پلیس شهر کنوشا در حالی که جیکوب بلیک غیرمسلح است و می رود تا در پشت فرمان خودروش بنشیند، از سوی یکی از نیروهای پلیس مورد حمله قرار می گیرد. به گفته رسانه‌های ایالات متحده هفت بار از پشت به سمت جیکوب بلیک شلیک می شود و این مرد سیاه پوست در وضعیت وخیم به بیمارستان «میلواکی» منتقل می شود.

به گفته شاهدان در ساعت پنج بعدازظهر به وقت شرق آمریکا، نیروهای پلیس پس از شکایت درگیری خانوادگی به محل وقوع این نزاع می رسند. گفته می شود جیکوب بلیک که پیشتر برای خاتمه دادن به این نزاع به آنجا رفته بوده است در تصور نیروهای پلیس که به محل حادثه رسیده اند، یکی از مظنونین نزاع است.

به گفته رسانه‌های ایالتی سه فرزند جیکوب بلیک، قربانی سیاه پوست، در زمان حمله پلیس در خودرو قرارداشتند و حمله پلیس به پدرشان را ازنزدیک نظاره کرده اند.

حامیان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» از همان اولین ساعات انتشار این ویدئو در شهرهای مختلف ایالات ویسکانسین گردهم آمدند. در کنوشا تظاهرات با درگیری و خشونت همراه شد و فرماندار اعلام وضعیت اضطراری کرده است و رفت و آمدها در شهر ممنوع شده است.

برخی از شهروندان خشمگین کنوشا در تظاهرات پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود « این بار کوتاه نخواهند آمد.»

هنوز پلیس شهر کنوشا و نیروهای ایالتی نامی از پلیس عامل حمله به جیکوب بلیک را اعلام نکرده اند. البته در شبکه‌های اجتماعی برخی عکس و نام وی را منتشرکرده اند. انتظار می رود ساعات آینده واکنشهای بیشتری به این اتفاق را در ایالات متحده شاهدباشیم. زنده ماندن و یا عدم آن می تواند تاثیر زیادی روی اعتراضات ساعات آینده در ایالات متحده بگذارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز گذشته گزارش داد که  در پی قتل یک شهروند سیاه پوست دیگر در شهر«لافاییت» در ایالت «لویئزیانا» معترضان این شهر را به آشوب کشیدند.

شنبه شب ده ها معترض در شهر لافاییت در اعتراض به قتل «تریفورد بیلرین»در حادثه ای که روز قبل رخ داد به خیابان ها ریختند. پلیس در پی تماس تلفنی یک فروشگاه درباره مردی که چاقو در اختیار دارد به این فروشگاه رسید و زمانی که این فرد فرار کرد پلیس به سمت وی آتش گشوده و وی را به قتل رساند.

شاهدان عینی فیلمی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند که حداقل شش نیروی پلیس را نشان می دهد که جوانی را در زمان تلاش برای ورود به فروشگاهی محاصره کردند سپس از نزدیک به سمت وی آتش گشودند و 10 گلوله به سمت وی شلیک کردند.

دستگاه امنیتی آمریکا بلافاصله تحقیقات درباره حادثه را آغاز کرد و اتحادیه آمریکایی حمایت از آزادی های مدنی آن را «حادثه ای وحشتناک از خشونت پلیس علیه یک سیاه پوست که منجر به مرگ وی شد، توصیف کرد».

اعتراض در شهر لافاییت در ابتدا مسالمت آمیز آغاز شد اما با فرا رسیدن شب به خشونت کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از بمب های دودزا استفاده کرد و شماری از معترضان بازداشت شدند.

این در حالی است که چندی پیش قتل «جورج فلوید» جوان سیاه پوست آمریکایی-آفریقایی توسط یک مامور پلیس سفید پوست پس از دستگیری در شهر مینیاپولیس نقطه آغاز اعتراض‌های سراسری به نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا بود که پس از چندی جامعه بین‌المللی را نیز با خود همراه کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.